اپل با وجود شیوع ویروس کرونا مجددا فروشگاه‌های خود را در چین باز کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین امروز داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد عرضه گوشی هوشمند در این کشور از ماه ژانویه امسال ۳۷ درصد کاهش یافته است. حالا بعد از انتشار این گزارش، تیموتی آرکوری (Timothy Arcuri) تحلیلگر موسسه UBS پیش‌بینی کرده است که کاهش عرضه هندست‌ها در چین همچنان ادامه خواهد یافت. آرکوری می‌گوید که “اعداد ماه فوریه، احتمالا به خاطر شیوع ویروس کرونا، بدتر از ماه ژانویه خواهند بود”.

بعد از شیوع ویروس کرونا، شرکت‌های همکار اپل مانند فاکسکان و ویسترون، خطوط تولید خود را در چین متوقف کردند، اما حالا به‌کندی در حال بازکردن مجدد آن‌ها هستند. اپل همچنین همه ۴۲ فروشگاه خرده‌فروشی خود را در چین بسته بود که حالا ۲۹ تای آن‌ها اکنون باز شده‌اند ولی به جای ۱۲ ساعت فقط ۸ ساعت کار می‌کنند. تیم کوک مدیر اجرایی اپل اخیرا گفته که فروشگاه‌های این شرکت در چین در حال بازشدن مجدد هستند، اما روند بازگشایی آن کندتر از حد انتظار ماست.

عرضه آیفون در چین در ماه ژانویه امسال نسبت به ژانویه سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است

آرکوری گفته است که عرضه آیفون در چین در ماه گذشته، ۲۸ درصد نسبت به ماه دسامبر کاهش یافته است. البته این موضوع به خاطر پایان یافتن فصل خرید تعطیلات، امری عادی است. اما نکته مهم اینجاست که این کاهش، بیش از میزان کاهش معمول برای این زمان سال است. خود اپل تایید کرده است که ویروس کرونا، کسب و کار جهانی آیفون‌های این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است. در کشور چین اکنون همه توجهات به سمت ویروس کرونا رفته است و همین باعث شده تا تقاضا برای گوشی‌های آیفون کاهش یابد. با وجود این، طبق آخرین گزارش‌ها، فروش‌های آیپد و سایر تبلت‌ها در چین در حال افزایش است.

دلیل آن هم این است که در چین به کارگران گفته شده است که به سر کار نیایند و از خانه کارهای خودشان را انجام دهند. دانش‌آموزان هم از طریق تبلت درس‌های مدرسه خود را پیگیری می‌کنند. با اینکه میزان عرضه آیفون در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر، ۲۸ درصد کاهش داشته، اما در مقایسه با ژانویه ۲۰۱۹ حدود ۵ درصد افزایش یافته است. آرکوری می‌گوید که آیفون‌ها به خاطر وجود فروشگاه‌های آنلاین اپل، عملکرد خوبی در بزرگترین بازار گوشی هوشمند دنیا داشته‌اند. به علاوه، اپل در ماه ژانویه امسال مجبور نبود که مثل ژانویه سال گذشته با مشکلات جنگ تجاری چین و آمریکا دست و پنجه نرم کند.

اپل اواخر ماه ژانویه، گزارش اولین سه ماهه مالی سال ۲۰۲۰ خود را منتشر کرد و در آن، درآمد شرکت در سه ماهه دوم مالی امسال را بین ۶۳ میلیارد تا ۶۷ میلیارد دلار برآورد کرده است. اپل معمولا ارزیابی‌های دقیقی را از درآمدهای خود ارائه می‌دهد، اما این‌بار به خاطر عدم قطعیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، این کار را نکرده است.

با این حال، این شرکت هفته گذشته قبول کرد که درآمد سه ماهه دوم مالی‌اش (ژانویه-مارس) کمتر از حد پایین این برآورد، یعنی ۶۳ میلیارد دلار، خواهد شد. اپل بیشترین ضربه را از بازار چین خورده است؛ خارج از این بازار، اپل می‌گوید که فروش محصولات و سرویس‌هایش مطابق انتظارت‌ بوده و تقاضا برای این محصولات همچنان قوی است.

اما واقعیت این است که تا زمانی که شیوع ویروس کرونا ادامه دارد، رشد اقتصاد جهانی کاهش خواهد یافت. همانطور که گفتیم، چین بزرگترین بازار گوشی هوشمند دنیاست و شیوع ویروس کرونا در این کشور بلافاصله تاثیر خود را بر روی صنعت موبایل گذاشته است. ضمن اینکه ارزش سهام اپل هم امروز ۴.۷۵ درصد افت کرد، و اگر ما بازار سهام را به عنوان علامتی برای رویدادهای آینده در نظر بگیریم می‌توان گفت که شیوع بیشتر ویروس کرونا در ماه‌های آینده، آسیب جدی‌تری به این شرکت خواهد زد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع