حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

دریافت سیگنال رادیویی از اعماق فضا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

دانشمندان به‌تازگی یک پالس‌ یا تپ رادیویی سریع و بسیار قدرتمند کشف کرده‌اند که هر ۱۶ روز یکبار تکرار می‌شود و هر بار تنها برای چند میلی‌ثانیه به طول می‌کشد.

به گزارش تک تایمز و به نقل از Technology Review، منبع این پالس‌، برای اخترشناسان به یک معما تبدیل شده است. هر رویدادی که موجب تولید این تپ‌ها باشد، انرژی‌ای بیش از ده‌ها هزار برابر خورشید تولید می‌کند. با اینکه این تپ‌ها سیگنال‌هایی هستند که یک‌بار ساطع می‌شوند، اما دانشمندان تعدادی از آنها را کشف کرده‌اند که چندین بار تکرار شده‌اند و هیچ توضیحی برای آن وجود ندارد. البته آنها فرضیه‌های مختلفی در این باره مطرح کرده‌اند؛ از برخوردهای کیهانی تا پرتوهای ستاره‌ای، تا ستاره‌های نوترونی بسیار مغناطیسی‌شده.

دانشمندان توضیح می‌دهند که این یک تپ تکرارشونده به‌نام FRB 180916.J0158+65 است که برای نخستین‌بار در تاریخ ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۱۸ کشف شد و گفته می‌شود از یک کهکشان مارپیچی بزرگ که ۵۰۰ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و سرشار از فلزات سنگین ولی نه‌چندان غنی از مغناطیس است، صادر می‌شود.

 




پس از کشف این تپ، گروهی پژوهشی در کانادا به مدت ۱۳ ماه به پیگیری این موضوع پرداخت و ۲۸ تپ دیگر نیز کشف کرد. این تپ‌ها به‌صورت فازهای چهار روزه دریافت می‌شدند (گاهی اوقات تپ‌های متعدد، و گاهی نیز بدون تپ) و پس از آن به مدت ۱۲ روز هیچ خبری از تپ نبود که نشان می‌داد منبع تولید این تپ‌های سریع رادیویی، در یک چرخه منظم ۱۶ روزه فعالیت می‌کند.

این واقعیت که تپ‌های گفته‌شده دارای یک چرخه ۱۶ روزه هستند و در عرض چهار روز میزان آنها از چندین سیگنال تا صفر سیگنال در تغییر است، نشان می‌دهد که منبع آنها شاید در حال گشتن به‌دور شیئی پرجرم همچون یک سیاهچالهٔ کم‌جرم است. مطالعه‌ای جداگانه تصریح می‌کند که این تپ‌ها توسط یک ستارهٔ نوترونی در یک سامانهٔ دودویی با شرکت یک ستارهٔ بسیار بزرگتر تولید می‌شود.

این کشف جدید، پرسش‌های جدیدی برای دانشمندان ایجاد کرده و آنها همچنان سرگرم تحقیق دربارهٔ این پدیدهٔ شگفت‌انگیز هستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع