سهم انسان‌ها در تولید گاز متان

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یک مطالعهٔ جدید نشان می‌دهد انسانها ۲۵ تا ۴۰ درصد بیشتر از تخمین‌های قبلی، مسئول انتشار گاز متان در جوّ زمین هستند.

به گزارش تک تایمز و به نقل از Technology Review،متان یکی از قوی‌ترین گازهای گلخانه‌ای است و در به‌دام انداختن گرما در جوّ زمین، نسبت به دی‌اکسید کربن نزدیک به 28 برابر مؤثرتر عمل می‌کند و از این رو، حدود یک‌چهارم مسئولیت گرم شدن کرهٔ زمین برعهدهٔ همین گاز است.

پژوهشگران برای مطالعه، از اندازه‌گیری‌های هسته‌های یخی واقع در گرین‌لند که مربوط به سال‌های ۱۷۵۰ تا ۲۰۱۳ بودند، و همینطور داده‌های پیشین گردآوری‌شده از قطب جنوب استفاده کردند. آنها یخ‌ها را ذوب کردند تا مقادیر کمی از هوای «باستانی» که در داخل آنها قرار گرفته بود، آزاد شود. این گازها تا حدی شبیه به کپسول‌های زمانی عمل می‌کنند و به ما این امکان را می‌دهند تا از متان موجود در جوّ زمین در زمان مربوطه، تصوری پیدا کنیم. این یخ‌ها دارای ایزوتوپ کربن ۱۴ بودند که از موجودات زنده ناشی می‌شود و می‌توان فهمید که آیا متان یافته‌شده، از منابع زیستی حاصل شده است یا نه.

 




تا سال ۱۸۷۰ میلادی؛ یعنی زمانی که ما انسان‌ها استفاده از سوخت‌های فسیلی را آغاز کردیم، تقریباً تمام متان موجود، از همین منابع تولید می‌شد. پس از آن زمان، افزایشی در میزان متان پدید آمد که هیچ رد و اثری از کربن ۱۴ و منابع فسیلی باستانی دیده نمی‌شد. بدین‌ترتیب پژوهشگران توانستند متان طبیعی را با متان ناشی از فعالیت‌های انسانی مقایسه کنند.

دانشمندان بر این باورند که اگر متان بیشتری توسط انسان‌ها تولید شود، اتفاقاً شاید حتی فرصت بهتری هم وجود داشته باشد تا بتوانیم میزان متانی را که آزاد می‌کنیم، تحت کنترل در بیاوریم. متان به‌مدت تنها یک دهه در جوّ زمین باقی می‌ماند، در حالی که دی‌اکسید کربن ۲۰۰ سال در اتمسفر باقی می‌ماند. بنابراین تلاش برای کاهش متان که بیشتر ناشی از تولیدات صنعتی و حمل‌ونقل بنزین و نفت است، می‌تواند تأثیری فوری در کاهش میزان این گاز گلخانه‌ای داشته باشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع