Unisoc T7520 اولین چیپست ۶ نانومتری EUV دنیا معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بعد از معرفی چیپست‌های ۷ نانومتری EUV توسط سازندگان بزرگ در سال گذشته، حالا اولین تراشه ۶ نانومتری EUV دنیا به نام Unisoc T7520 رونمایی شد. این چیپست که در جدیدترین کارخانه شرکت TSMC ساخته شده است، در مقایسه با نخستین نسل فناوری EUV، حدود ۱۸ درصد دانسیته ترانزیستور بالا و ۸ درصد مصرف انرژی کمتری دارد.

T7520 علاوه بر جدید بودن فناوری ساخت، مشخصات جالبی هم دارد. هسته‌های پردازشی آن شامل چهار هسته Cortex-A76 و چهار هسته Cortex-A55 می‌شوند. پردازنده گرافیکی آن یک چیپ میان‌رده Mali-G57 است که از نمایشگرهای با رزولوشن تا ۴K با فناوری +HDR و رفرش ریت تا ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

سایر اجزای چیپست شامل چهار هسته ISP می‌شود که می‌تواند از سنسورهای تصویر ۱۰۰ مگاپیکسل پشتیبانی کند و برای دوربین‌های چندگانه تدارک دیده شده است. واحد پردازش عصبی جدید این تراشه نسبت به نسل قبلی، ۵۰ درصد عملکرد بالاتری را ارائه می‌کند.

جالب‌ترین بخش چیپست، مودم ۵G یکپارچه آن است. این مودم از سیگنال‌های sub-6GHz و mmWave و همچنین حالت‌های SA و NSA پشتیبانی می‌کند. بر روی یک شبکه mmWave در حالت SA، مودم می‌تواند به سرعت‌های تا ۳.۲۵ گیگابیت در ثانیه (آپلود و نه دانلود) برسد.

چیپست Unisoc T7520 به لطف مودم یکپارچه خود، تا ۳۵ درصد انرژی کمتری نسبت به چیپ‌هایی که نیاز به مودم اکسترنال دارند، مانند اسنپدراگون ۸۶۵ و اگزینوس ۹۹۰، مصرف می‌کند.

Unisoc تصمیم دارد تا عرضه تراشه T7520 را از امسال شروع کند و احتمال در سال جاری شاهد اولین دستگاه‌های مجهز به آن خواهیم بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع