توییتر در حال آزمایش قابلیتی مشابه با «استوری» در اپلیکیشن خود است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

احتمالا به‌زودی توییتر هم به صف سرویس‌هایی می‌پیوندد که کاربران امکان انتشار پست‌هایی با عمر یک روز را در آن دارند.

توییتر در حال آزمایش قابلیتی به اسم «Fleets» است؛ قابلیتی به کاربران اجازه می‌دهد توییت‌هایی منتشر کنند که مثل استوری‌های اینستاگرام بعد ۲۴ ساعت به‌صورت خودکار پاک خواهد شد. این قابلیت فعلا به‌صورت آزمایشی فقط در برزیل برای کاربران فعال شده؛ اما طبق گفته‌ی توییتر، ممکن است برای کاربران سایر کشورها نیز فعال شود. 

درصورتی‌که قابلیت «فلیت» در توییتر برای همه فعال شود، به احتمال قریب به یقین، نحوه‌ی تعامل کاربران توییتر را با این شبکه‌ی اجتماعی از پایه تغییر خواهد داد. فلیت‌ها بسیار شبیه استوری اینستاگرام عمل می‌کنند و حتی در طراحی آن نیز از استوری اینستاگرام الهام گرفته شده است. فلیت شبیه توییت برپایه‌ی متن‌هایی تا ۲۸۰ نویسه‌ی قابل‌انتشار است؛ هر چند می‌توان عکس یا ویدئو یا گیف نیز به آن‌ها ضمیمه کرد. 

فلیت توییتر

فیلت‌ها از تایم‌لاین اصلی مجزا هستند و پس از انتشار فلیت کاربری که در توییتر دنبال می‌کنید، تصویر پروفایل او را مشابه اینستاگرام در بالای تایم‌لاین توییتر مشاهده می‌کنید. عکس‌العمل یا پاسخ به هر فلیت ازطریق پیام خصوصی به دست منتشرکننده‌ی فلیت می‌رسد. فلیت‌های کاربرانی که به‌صورت متقابل یکدیگر را دنبال می‌کنند، اول صف فلیت‌ها قرار می‌گیرند.

در‌صورتی‌که قابلیت «فلیت» در توییتر فعال شود، به احتمال قریب به یقین، نحوه‌ی تعامل کاربران توییتر را از پایه تغییر خواهد داد

ایده‌ی فلیت به‌عنوان راهکاری برای آن دسته از کاربران توییتر است که می‌خواهند برخی افکار یا اتفاقات خود را به‌صورت موقت در این شبکه‌ی اجتماعی منتشر کنند. ازآنجاکه فلیت‌ها فقط برای دنبال‌کنندگان کاربر مشاهده‌شدنی هستند، امکان کنترل بیشتری روی مخاطبان هر فلیت وجود دارد. البته حداقل فعلا از Close Friends در فلیت‌های توییتر خبری نیست.

توییتر نگران است که فلیت‌ها به کاهش توییت‌های کاربران منجر شوند. ازآنجاکه توییتر پیش‌از‌این هم اعلام کرده هرگز دکمه‌ی ویرایش توییت را ارائه نمی‌کند، این نگرانی برای توییتر وجود دارد که کاربران بیشتری فلیت را به توییت ترجیح دهند. فعلا باید دید بازخورد توییتر از آزمایش امکانی مثل فلیت در پلتفرمش چه خواهد بود.

در همین زمینه، بسیاری از کاربران با ترندکردن هشتگ RIPTwitter# اعتراض خود را نشان داده‌اند و به‌جای فلیت، کلید ویرایش را درخواست کرده‌اند. کیوان بیک‌پور، رئیس بخش محصول توییتر، مهر امسال در پادکستی از سایت ورج گفته بود که ایده‌ی انتشار توییت‌هایی که به‌صورت خودکار پاک شوند، برایش جالب است:

از دیدگاه من، چنین چیزی از برخی ابعاد می‌تواند برای برخی کاربران مهم باشد؛ مثلا شاید در شرایطی ویژه به صحبت با دیگران نیاز داشته باشید؛ اما کاملا مطمئن نباشید می‌خواهید آن گفت‌وگو برای همیشه باقی بماند. اگرچه تمرکز بر چنین امکانی می‌تواند مشکلاتی برای برخی از کاربران ایجاد کند، برایم بسیار جالب است که بدانم چگونه می‌توانیم امکان کنترل بیشتری دراختیار کاربران قرار دهیم.

او همچنین در توییتی درکنار اذعان به شباهت فلیت و استوری، عملکرد آن‌ها را در قالب ویدئو منتشر کرده است.

در سال‌های گذشته، یاد گرفته‌ایم هرچه در اینترنت منتشر یا حتی ذخیره می‌شود، به‌صورت بالقوه همواره در آن باقی خواهد ماند. برای بسیاری از کاربران، قابلیتی مثل فلیت در توییتر می‌تواند به‌عنوان راهکاری موقت یا ویژگی خوشایند و کارآمدی به‌حساب آید. فلیت مثل توییتی نیمه‌خصوصی است که تعامل بقیه با آن تقریبا به‌طورکامل خصوصی است و بعد از یک روز هم پاک می‌شود.

این قابلیت ممکن است برای کاربران دارای دنبال‌کنندگان فراوان دقیقا مطابق اهداف موردانتظار عمل نکند؛ چراکه دنبال‌کنندگان این حساب‌ها ممکن است فلیت‌های افراد را به‌صورت اسکرین‌شات منتشر کنند. باوجوداین، اگر امکانی مثل فلیت نهایتا در توییتر ظاهر شود، می‌تواند برای کسانی جالب باشد که به هر دلیلی علاقه‌ی چندانی به توییت‌کردن ندارند و حتی به انتشار توییت‌ها در قالب فلیت ترغیبشان کند.

فعلا توییتر ویژگی ارسال فلیت را در نسخه‌ی iOS و اندروید اپلیکیشن خود به‌صورت آزمایشی برای کاربران ساکن برزیل فعال کرده است؛ اما تعهدی برای عرضه‌ی همگانی و نهایی آن نداده است. به‌نوشته‌ی ورج، فلیت‌ها قبل از اینکه دراختیار کاربران برزیلی توییتر قرار گیرند، کارمندان توییتر هم آن را امتحان کرده‌اند.

ماه گذشته، توییتر استارتاپ هفت‌نفره‌ی Chroma Labs را خرید؛ استارتاپی با تمرکز بر ساخت ابزاری برای تولید پست‌های یک‌روزه که مؤسسان آن کارمندان سابق فیسبوک و اینستاگرام هستند. همه‌ی این‌ها می‌توانند نشان‌دهنده‌ی عرضه‌ی نهایی ویژگی فلیت در آینده‌ی نزدیک باشند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع