AMD نقشه راه پردازنده‌های رایزن و اپیک را رونمایی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پردازنده‌های نسل چهارم رایزن با نام ورمیر و اپیک با کد میلان، در سال جاری به بازار عرضه می‌شود.

نقشه‌ی راه از رونمایی‌های جذاب شرکت‌های حوزه‌ی فناوری به‌شمار می‌رود. به‌لطف نقشه‌های راه، کاربران و کارشناسان دید مناسبی از آینده‌ی هر بخش از صنعت در سال‌های آتی پیدا خواهند کرد. روز گذشته، AMD در کنفرانس آنالیز مالی خود، جدیدترین برنامه و نقشه‌ی راهش را برای کاربران خانگی و انواع تجاری و دیتاسنترها معرفی کرد.

نکته‌ی مهم تمرکز بیشتر غول دنیای نیمه‌هادی‌ها بر توسعه‌ی پردازنده‌های مخصوص امور تجاری و دیتاسنتر‌ها در‌مقایسه‌با کاربران خانگی در نقشه‌ی راه جدید است. این موضوع به دو دلیل اهمیت دارد: ۱. چرخه‌ی عمر پردازنده‌های سرور‌ها بیشتر از انواع کاربری خانگی است؛ به‌همین‌دلیل، شرکت‌های فعال می‌توانند دقیق‌تر دراین‌زمینه برنامه‌ریزی کنند؛ ۲. بازار و چرخش مالی آن بسیار زیاد است که باعث شده AMD نگاه ویژه‌ای به آن برای رقابت با اینتل داشته باشد. 

نقشه راه AMD

پردازنده‌های نسل بعدی سرور AMD با نام میلان و مبتنی‌بر هسته‌های Zen 3 اواخر سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهند شد؛ اما نکته‌ی اصلی عرضه‌ی پردازنده‌های پنج‌نانومتری AMD با نام جنوا و مبتنی‌بر هسته‌های Zen 4 است که در اوایل سال ۲۰۲۲ دردسترس شرکت‌های خواهد بود. ناگفته نماند این پردازنده در ابررایانه‌ی ال‌کاپیتان به‌کار خواهد رفت. 

در بخش دیگر، AMD فقط نسل آتی رایزن را در نقشه‌ی راه پردازنده‌های دسکتاپ به‌نمایش گذاشت. نسل چهارم پردازنده‌های رایزن با استفاده از هسته‌های Zen 3 و لیتوگرافی هفت‌نانومتری و نام ورمیر (Vermeer) به بازار عرضه خواهند شد؛ اما در نقشه‌ی راه AMD، سال ۲۰۲۱ به‌عنوان زمان عرضه‌ی این پردازنده‌ها درج شده است.

AMD در پاسخ به اناندتک درباره‌ی عبارت درج‌شده در نقشه‌ی راه عنوان کرد که خانواده‌ی Zen 3 عبارت‌اند از پردازنده‌های دسکتاپ، ورک‌استیشن‌ها، APU دسکتاپ، پردازنده‌های موبایل و انواع APU مخصوص لپ‌تاپ‌ها که عرضه‌ی تمامی آن‌ها تا پایان سال ۲۰۲۱ زمان خواهد برد. بااین‌همه، معرفی و درنهایت فروش پردازنده‌های نسل چهارم رایزن دسکتاپ از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود.

نقشه راه AMD

حضور در بازار سرورها و کامپیوترهای تجاری، برای AMD سود بسیار زیادی به‌همراه دارد؛ به‌همین‌دلیل، پیش‌بینی می‌شود اولین عضو پردازنده‌های نسل جدید این شرکت در سال جاری را انواع میلان تشکیل دهد. حضور قدرتمند و کسب سهم گسترده از بازار دسکتاپ‌ها در سال ۲۰۱۹ و ناتوانی اینتل برای مقابله، احتمالا به عرضه‌ی با تأخیر و محدودتر پردازنده‌های کاربری خانگی AMD و کاربرد بیشتر و گسترده‌تر Zen 3 در بخش سرورها و کاربری سازمانی منجر خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع