AMD در نسل بعدی کارت گرافیک‌های خود استفاده از فن دمنده را متوقف می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یکی از مدیران AMD به‌تازگی تأیید کرده است نسل بعدی کارت گرافیک‌های این شرکت از سیستم فن دمنده استفاده نخواهند کرد.

این روزها با برگزاری کنفرانس گزارش مالی AMD، شاهد انتشار اخبار زیادی درباره‌ی این شرکت هستیم. پس از نمایش نقشه‌ی راه این شرکت برای کارت‌ گرافیک‌های آتی و معرفی معماری گرافیکی CNDA ویژه‌ی دیتاسنترها، حال خبر می‌رسد این شرکت بنا دارد در نسل بعدی کارت‌ گرافیک‌های خود استفاده از سیستم فن دمنده‌ (‌‌Blower-style) را به‌طورکلی کنار بگذارد. مدت‌ها بود که AMD در کارت‌های مرجع خود، این سیستم خنک‌کننده را به‌کارگیری می‌کرد. این خبر را اسکات هرکلمن، مدیر بخش رادئون، در شبکه‌ی اجتماعی ردیت به‌اشتراک گذاشته شده است.

پس از آنکه یکی از کاربران تیزبین این شبکه‌ی اجتماعی به استفاده‌نشدن از سیستم فن دمنده‌ در تصویر پیش‌نمایش نسل بعدی کارت گرافیک‌های AMD پی برد، هرکلمن وارد بحث شد و این مطلب را تأیید کرد. هرکلمن درادامه گفت:

گیمرها در نسل بعدی کارت گرافیک‌های AMD دیگر شاهد کارت‌های مرجع با فن دمنده نخواهند بود؛ هرچند ممکن است برخی نسخه‌های تولیدی شرکت‌های واسط (AIB) براساس پردازنده‌های گرافیکی نسل بعد ما از چنین خنک‌کننده‌هایی برخوردار باشند. با‌توجه‌به بازخوردهایی که در زمان عرضه‌ی کارت گرافیک 5700 XT از کاربران دریافت کرده‌ایم، تصمیم گرفتیم طراحی کارت‌های مرجع را به سمت استفاده از فن دو یا سه‌محوره سوق دهیم.

اسلاید معرفی معماری نسل دومی RDNA2

اسلایدی که استفاده‌نشدن از سیستم سنتی فن دمنده‌ را در نسل بعدی کارت گرافیک‌های AMD تأیید می‌کند.

AMD اعلام کرده است کارت گرافیک‌های رادئون نسل بعد این شرکت برمبنای معماری جدید RDNA2 در سال آینده عرضه خواهند شد. معماری RDNA2 فناوری رهگیری پرتو به‌صورت ریل‌تایم و سایه‌زنی با نرخ متغیر را برای محصولات آتی این شرکت به ارمغان خواهد آورد. همچنین طبق ادعای AMD، این معماری جدید در‌مقایسه‌با نسل قبل بهبودی ۵۰ درصدی در عملکرد نسبت به وات مصرفی حاصل خواهد کرد. حال به‌نظر می‌رسد باید مرگ کارت‌های مرجع با فن دمنده را هم به این فهرست اضافه کرد.

انویدیا و AMD به‌طور سنتی از فن دمنده به‌عنوان راهکار خنک‌کاری کارت‌های مرجع خود استفاده می‌کردند. در این نوع سیستم‌ها، تنها یک فن وجود دارد که هوای گرم را از پردازنده‌ی گرافیکی به‌سمت خارج از کیس هدایت می‌کند. این طراحی برای کیس‌های کوچک یا کیس‌هایی بسیار مناسب است که از چندین کارت گرافیک استفاده می‌کنند؛ زیرا در این‌گونه موارد، جریان ضعیف هوا درون کیس می‌تواند باعث انباشت حرارت و افزایش دمای اجزای سیستم شود؛ ازاین‌رو، تخلیه‌ی این هوای گرم در این‌ کیس‌ها الزامی است؛ البته این طراحی معایبی نیز دارد.

سیستم فن دمنده درمقایسه‌با طراحی‌های دومحوره یا سه‌محوره، سروصدای بیشتری ایجاد می‌کند و بازده‌ی خنک‌کاری کمتری دارد؛ بنابراین، سیستم‌های خنک‌کاری دومحوره و سه‌محوره می‌توانند در دماهای پایین‌تری به سرعت کلاک خاصی برسند. به‌همین‌دلیل، استفاده از کارت‌های مرجع با سیستم فن دمنده می‌تواند باعث از‌دست‌رفتن بخشی از ظرفیت پردازشی کارت شود. ناگفته نماند با‌توجه‌به اینکه فن‌های دومحوره یا سه‌محوره هوای گرم را مستقیما به داخل کیس هدایت می‌کند، استفاده از آن‌ها مستلزم وجود کیس مناسب با جریان هوای مناسب است.

در ادامه بخوانید:

AMD در گذشته به‌دلیل استفاده از سیستم‌های فن دمنده با طراحی نه‌چندان مطلوب در کارت‌های خود بسیار ضربه خورده است. کارت گرافیک مرجع رادئون R9 290X به کارکرد با صدا و حرارت بالا مشهور بود و در برخی کارت گرافیک‌های سری رادئون وگا نیز مشکل مشابهی دیده می‌شد. پس‌ازآن، AMD تلاش کرد طراحی سیستم دمنده‌ی استفاده‌شده در کارت‌هایش را بهبود بخشد. درنتیجه‌ی این تلاش‌ها، سیستم فن دمنده‌ی کارت رادئون RX 5700 در‌مقایسه‌با طراحی‌های قبلی عملکرد بسیار رضایت‌بخشی ارائه داد؛ اما بازدهی آن هنوز از طراحی‌های دومحوره کمتر بود.

AMD Radeon RX 5700

نسخه‌ی مرجع کارت گرافیک رادئون RX 5700 با سیستم فن دمنده

در آن سوی میدان، انویدیا چندی پیش در ساخت کارت گرافیک‌های سری جی فورس RTX 20 به استفاده از خنک‌کننده‌ی دومحوره روی آورد. این تغییر رویکرد باعث شد کارت گرافیک‌های انویدیا (موسوم به نسخه‌ی Founders) با دما و صدای بسیار کمتری کار کنند. البته این تغییر رویه‌ی انویدیا باعث شد فضای رقابتی برای شرکت‌های واسط تنگ‌تر شود و کارت‌های تولیدی این شرکت‌ها، نقاط تمایز کمتری در‌مقایسه‌با نسخه‌ی Founders داشته باشند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم شرکای انحصاری AMD مثل Sapphire و XFX و ASRock چه عکس‌العملی نشان خواهند داد و برای متمایزکردن طراحی‌های خود از کارت‌های مرجع چگونه اقدام خواهند کرد. درهرصورت مطمئنا برنده‌ی نهایی تحول اخیر گیمرها خواهند بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع