ویروس کرونا رشد اقتصاد چین را پس از دهه‌ها متوقف کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – شیوع ویروس کرونا در چین خطرناک بوده و می‌تواند اقتصاد این کشور را در اولین توقف خود از دهه ۱۹۷۰ فرو ببرد.

براساس نظرسنجی‌های رسمی در روزهای اخیر منتشر شد، فعالیت های اقتصادی در ماه فوریه به شدت کاهش یافته است؛ زیرا بیشتر شرکت‌ها در جهان برای ادامه فعالیت یا متوقف کردن آن با مشکل مواجه بودند.

چهارشنبه گذشته (۴ مارس) خبرهای تکان دهنده‌ بدی از دومین اقتصاد بزرگ جهان منتشر شد. سایت چینی Caixin اعلام کرد که شاخص خرید در ماه گذشته از میزان 51.8 به 26.5 رسیده است؛ کمترین رقمی که از زمان آغاز سال ۲۰۰۵ توسط نظرسنجی‌ها ثبت شده است. آمار زیر 50 نشان دهنده توقف اقتصاد است نه رشد.

این آمار که عمدتاً از شرکت‌های کوچک و متوسط به دست آمده، با یک نظرسنجی دولت از بنگاه‌های اصلی دولتی در بخش خدمات منتشر شده است. مطابق با داده‌های دولت و Caixin، کارخانه‌های چینی در ماه فوریه بدترین ماه خود را به ثبت رسانده‌اند؛ زیرا شرکت ها برای مهار ویروس با تعطیلی طولانی روبرو هستند یا به دلیل محدودیت‌های مسافرت تاجران، در تلاش هستند تا بازار خود را حفظ کنند.

ریموند یونگ، اقتصاددان ارشد بزرگ چینی در این خصوص گفت: «شیوع ویروس کرونا دولت را در وضعیت دشواری قرار داده است. از یک طرف ، سیاست قرنطینه موثرترین روش برای مهار انتشار ویروس است. از طرف دیگر ، اقدامات بهداشتی مانع فعالیت اقتصادی است.»

تصویر غم‌انگیزی که توسط آمار منتشر شده با شواهدی از طرف شرکت‌های بزرگ چینی تقویت می‌شود. (ABInBev (BUD بزرگترین کارخانه سازنده جهان گفت که در ژانویه و فوریه در چین 285 میلیون دلار از درآمد آن‌ها کم شده است. اگرچه شرکت Foxconn به عنوان شرکت سازنده آیفون روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار ندارند تولید آن‌ها تا پایان ماه مارس به حالت عادی برگردد.

این اتفاق می‌تواند برای رشد اقتصادی چین در این سه ماه فاجعه‌بار باشد. لاری هو ، رئیس گروه اقتصادی Macquarie می‌گوید: «کشور چین می‌تواند در یک افت اقتصادی تاریخی قرار بگیرد!»

آمار منتشر شده نشان می‌دهد که اوضاع اقتصاد چین واقعا بد است و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی برای سه ماهه اول سال از ۶٪ در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ به زیر ۴% برسد. حتی ممکن است دولت چین برای اولین بار رشد منفی را گزارش کند.

اقتصاد چین در سال ۱۹۷۶ با ۱.۶٪ توقف مواجه بود که این موضوع با مرگ مائو تسدونگ، رهبر حزب کمونیست پایان یافت. پس از آن زمان بود که چین با شروع اصلاحات اقتصادی، رونق پیدا کرد و در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۸ با میانگین سالانه ۹.۴درصد، رشد کرد.

انتظار می‌رود دولت چین سیاست‌های جدیدی اقتصادی را اتخاذ کند. به گفته اقتصاددان‌های چینی، دو هفته آینده برای پیگیری روند جدید مقابله با ویروس کرونا و سرعت عادی شدن اقتصادی بسیار مهم خواهد بود. 

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع