آمازون سیستم خرید بدون پرداخت خود را در اختیار سایر و خرده فروشان قرار می‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – آمازون سوپرمارکت‌هایی را با نام  Just Walk Outراه اندازی کرده است که در آن‌ها مشتریان‌‌ بدون نیاز به پرداخت پول نقد و همچنین پرداخت در محل، اقلام خرید خود را تهیه می‌کنند.

خرید بدون پرداخت، مفهومی است که شرکت آمازون با راه‌اندازی یک فروشگاه 10400 فوت مربعی در سال 2018 به واقعیت پیوند داده است. در این فروشگاه‌ها هیچ فروشنده و یا متصدی صندوقی وجود ندارد و در آن‌ها از تکنولوژی جدیدی بر پایه هوش مصنوعی استفاده می‌شود. آمازون پس از راه اندازی این فروشگاه اعلام کرده است که تکنولوژی بکار رفته در آن را به سایر فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها ارائه خواهد کرد. بر همین اساس آمازون گفته است که نه تنها با مشتریان زیادی برای ارائه این سرویس قرار داد بسته است بلکه وب‌سایتی راه اندازی کرده است که در آن افراد می‌توانند درخواست خود را برای استفاده از این تکنولوژی در فروشگاه‌هایشان ارسال کنند.

از سال 2018 تاکنون آمازون موفق به راه اندازی چندین فروشگاه مجهز به این تکنولوژی در آمریکا شده است. مشتریان برای خرید از این فروشگاه‌ها می‌بایست اپلیکیشن مربوط به آن را که با نام Amazon Go  در فروشگاه‌ای آنلاین خرید اپلیکیشن ارائه شده است، دانلود کرده و بر روی گوشی‌های همراه خود نصب کنند. این اپلیکیشن بر اساس ثبت QR کد محصولات طراحی شده است. فروشگاه‌های کجهز به سیستم خرید بدون پرداخت به سیستم ردیابی مجهز هستند که قابلیت تشخیص و ثبت اقلامی را که مشتری انتخاب می‌کند، دارند. پرداخت هزینه از طریق اپلیکیشن Amazon Go انجام می‌شود.

ماه گذشته آمازون یکی دیگر از این فروشگاه‌ها را در ابعاد بسیار بزرگتری راه ‌اندازی کرده است. افراد می‌توانند خریدهای خود را از این فروشگاه‌ها 24 ساعت هفت روز هقته خدمت رسانی می‌کنند، انجام دهند.

به نظر می‌رسد آمازون در واقعی کردن مفهوم فروشگاه‌های بدون پرداخت تا حد قابل توجهی موفق بوده است و حالا به جای اینکه این تکنولوژی را به صورت انحصاری در اختیار بگیرد، آن را در اختیار سایر فروشگاه‌ها نیز قرار خواهد داد. به عقیده بسیاری این موضوع سرآغاز رقابتی جدی میان بسیاری از فروشگاه‌ها برای ارائه خدمات مناسب به مشتریان خواهد بود.  

روش استفاده از این فروشگاه‌ها به این صورت است که افراد برای خرید کارت اعتباری خود را در بخش ورودی فروشگاه وارد دستگاه مصوص کارتخوان که بر روی آن لوگوی مخصوص این فروشگاه‌ها نمایش داده می‌شود وارد می‌کنند و به این ترتیب به سیستم فروشگاه معرفی می‌شوند. بعد از معرفی و شناسایی مشتری، سیستم اقلامی را که مشتری انتخاب می‌کند کند ثبت کرده و پس از پایانخرید صورت حساب برای مشتری از طریق اپلیکیشن مربوطه ارسال می‌شود.

در وب سایت مربوط به این فروشگاه آمده است که  بسیاری از فروشگاه‌ها و یا خرده فروشی‌هایی که بتوانند فضای لازم برای ارائه خرید هفتگی افراد را فراهم کننو 24 ساعت هفت روز هفته فعال باشند، می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند. آمازون ضمانت داده است که برای انجام کلیه فرآیندهای مربوط به راه اندازی این سسیتسم در فروشگاه‌ها 24 ساعت در هر هفت روز هفته آماده است.

دیلیپ کومار، معاون ارشد بخش فروشگاه‌های فیزیکی آمازون در مصاحبه خود با رویترز در پاسخ به این سوال که کدام یک از فروشگاه‌ها و یا شرکت‌ها می‌توانند از این سرویس استفاده کنند، حرفی نزده است. همچنین هیچ صحبتی از میزان هزینه راه اندازی این سیستم در فروشگاه‌ها نکرده است. او به این نکته اشاره کرده است که آمازون تنها مسئول راه اندازی این سیستم در فروشگاه‌ها است و مسئولیت ارائه خدمات به مشتریان بر عهده فروشگاه  صاحبان آن خواهد بود.

اگرچه راه‌اندازی این فروشگاه‌ها مزایای بسیاری برای مشتریان دارد اما به عقیده بسیاری راه اندازی چنین فروشگاه‌هایی ممکن است تهدیدی برای بسیاری از مشاغل از جمله صندوقداران باشد. اما آمازون در پاسخ به این نگرانی گفته است راه اندازی این فروشگاه‌ها باعث می‌شود تا افراد انرژی خود را برای انجام فعالیت‌ها و مشاغل مهمتری مصرف کنند.

یکی دیگر از نگرانی‌‌هایی که در خصوص راه ‌اندازی این فروشگاه‌ها به عنوان شده است، جمع آوری داده‌ای مشتریان توسط شرکت آمازون است. معلوم نیست اسن شرکت از داده‌های جمع‌آوری شده در چه راهی استفاده کند. هرچند آمازون گفته است که این داده‌ها بدر امنیت کامل خواهند بود و قرار نیست از آن‌ها برای پروژه‌های دیگر و یا فروش استفاده کند.

به نظر می‌رسد فروشگاه‌هایی که در فرودگاه‌ها و یا هایپرهای بزرگ قرار دارند بیشترین استفاده از این سرویس خرید بدون پرداخت را داشته باشند. هرچند کومار هیچ گونه اطلاعاتی در این خصوص ارائه نداده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر تمرکز آمازون بر بالابردن کیفیت خدمات در این فروشگاه‌ها باشد و بعد از آن وارد صحنه رقابت با رقبای خود خواهد شد.

پیش از این چند شرکت دیگر از جمله آی فای و گرابانگو نیز سیستم خرید مشابهی را به مشتریان خود ارائه کرده اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع