احکام ژئوفنس موجب سوء ظن پلیس به یک دوچرخه سوار بی گناه شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – ظاهرا پلیس فلوریدا با سوء استفاده ار احکام ژئوفنس و تفتیش اطلاعات مکانی یکی از کاربران گوگل، وی را در یک پرونده دزدی مقصر جلوه داده است.

به نظر می آید که شایعات مبنی بر جمع آوری غیر قانونی داده های مکانی گوگل توسط پلیس در دنیای واقعی صحت دارند. اخبار NBC به تازگی افشا کرد کهدر خصوص پرونده سرقت ماه مارس سال 2019، پلیس پس از گرفتن حکم ژئوفنس، به جمع آوری داده های مکانی حول صحنه جرم پرداخته و یک دوچرخه سوار بی گناه را به عنوان مظنون در نظر گرفت. زاخاری مک کوی، اهل گینزویل فلوریدا از اپلیکیشن RunKeeper برای ردیابی فعالیت دوچرخه سواری خود استفاده کرده و در عرض یک ساعت، سه مرتبه از جلوی خانه قربانی عبور کرده است. همین موضوع باعث شده تا پلیس فلوریدا وی را مظنون در پرونده سرقت بداند.

ظاهرا پس از آگاهی یافتن از فعالیت نامتعارف مک کوی، پلیس از گوگل درخواست کرده تا اطلاعات مربوط به حساب کاربری وی را در اختیار مجریان قانون قرار دهد. گوگل در تاریخ 14 ژانویه در خصوص درخواست اطلاعات توسط پلیس، به مک کوی خبررسانی کرد، با این حال وی تنها یک هفته فرصت داشته تا پیش از علنی شدن جزییات حساب کاربری خود،جلوی درخواست پلیس را بگیرد. وکیل مک کوی، به احکام ژئوفنس اعتراض کرده و گفته که تفتیش در اطلاعات حساب کاربری مک کوی، یک جستجوی غیرقانونی و غیر مشروع تلقی می شود. مدتی بعد، پلیس درخواست خود را پس گرفت و مدعی شد که پس از بررسی های بیشتر، با جزییاتی در حرکت مک کوی مواجه شده که وی را بی گناه می سازد. هرچند که هرگز به این جزییات اشاره ای نشد. 

پس از خاتمه پرونده مک کوی و بی گناهی وی، توجه بسیاری به سوی مشکل احکام ژئوفنس جلب شد. با اینکه احکام ژئوفنس بارها منجر به دستگیری و مجازات مجرمین شده است، اما برخی اوقات افراد بی گناه را در دام قضاوت های نادرست می اندازد؛ افرادی که در زمان نادرست، در مکان اشتباهی حضور داشته اند. بسیاری از این افراد، توان مالی کافی جهت استخدام وکیل و جلوگیری از درخواست های غیر قانونی پلیس را ندارند. به علاوه، کاربران بسیاری نظیر مک کوی، حتی از به اشتراک گذاری اطلاعات توسط اپلیکیشن های مختلف نیز خبردار نیستند. پلتفرم های جدید مانند اندروید 10 و iOS 13با بهبود کنترل حریم شخصی، مانع به اشتراک گذاری بدون مجوز داده ها می شوند. با این حال، زمان زیادی طول می کشد تا افراد به طور کامل از سرانجام داده های مکانی خود باخبر شوند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع