TSMC از ماه آینده تولید چیپ‌های ۵ نانومتری را آغاز می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کمپانی TSMC بزرگترین سازنده چیپست دنیا قرار است از ماه آینده تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را شروع کند. هرچه عدد پروسه ساخت یک چیپست پایین‌تر باشد، ترانزیستورهای بیشتری می‌توانند در داخل آن جای بگیرند که همین موضوع باعث افزایش عملکرد و کاهش مصرف انرژی آن می‌شود.

TSMC طراحی‌های ایجاد شده توسط سایر شرکت‌ها را دریافت می‌کند و تولید آن‌ها را انجام می‌دهد. مشتریان این کمپانی شامل نام‌های بزرگی مانند اپل، هواوی، کوالکام و مدیاتک می‌شوند. برای مثال، TSMC چیپست A13 بایونیک اپل را که در داخل آیفون‌های ۲۰۱۹ استفاده شده تولید می‌کند. این چیپ با استفاده فناوری ۷ نانومتری ساخته شده و دارای ۸.۵ میلیارد ترانزیستور است. تراشه A14 بایونیک که در آیفون‌های امسال به کار گرفته خواهد شد، قرار است با استفاده از پروسه ۵ نانومتری ساخته شود که تعداد ترانزیستورهای آن با افزایش ۸۴ درصدی به ۱۷۱.۳ میلیون عدد در هر میلیمتر مربع خواهد رسید.

TSMC و سامسونگ برنامه‌هایی برای تولید چیپ‌های ۳ نانومتری در سال ۲۰۲۲ دارند

علاوه بر A14 اپل، نسل بعدی چیپست کایرین هواوی یعنی کایرین ۱۰۲۰ هم اواخر امسال با فناوری ۵ نانومتری ساخته خواهد شد که قرار است در داخل گوشی‌های پیشرفته سری میت ۴۰ استفاده شود. اگر کوالکام چیپست پرچمدار ۸۶۵ خود را برای نیمه دوم امسال بازطراحی نکند، اکثر کاربران اندروید تا سال ۲۰۲۱ که اکثر گوشی‌های پرچمدار مجهز به اسنپدراگون ۸۷۵ خواهند شد، از جدیدترین پیشرفت‌های صورت‌گرفته در تولید چیپ بهره‌مند نخواهند شد.

فناوری ۵ نانومتری، اتفاق بزرگی در حوزه تکنولوژی است، اما هیچ‌کس به جز افرادی که در این حوزه مشغولند یا به آن علاقه دارند، از آمدن آن خبر ندارند. وب‌سایت Digitimes گزارش کرده است که پیشاپیش همه ظرفیت تولید چیپ‌های ۵ نانومتری TSMC برای امسال رزرو شده است. یک منبع آگاه گفته است که تولید این تراشه‌ها از ماه آینده شروع خواهد شد.
همچنین امروز گزارش شد که سامسونگ در حال سرمایه‌گذاری بر روی خطوط تولید چیپ‌های ۵ نانومتری خودش است. این شرکت که بعد از TSMC دومین سازنده بزرگ چیپست دنیاست، انتظار دارد که از تابستان امسال تولید تراشه‌های ۵ نانومتری خود را آغاز کند. هر دو شرکت TSMC و سامسونگ برنامه‌هایی برای تولید چیپ‌های ۳ نانومتری دارند که احتمالا از سال ۲۰۲۲ خطوط تولید آن‌ها راه‌اندازی خواهد شد. سامسونگ سال گذشته در جریان کنفرانس Samsung Foundry Forum گفت که چیپ‌های ۳ نانومتری در مقایسه با نمونه‌های ۷ نانومتری باعث افزایش ۳۵ درصدی عملکرد و کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی خواهند شد.

Digitimes در گزارش خود می‌گوید که مدیاتک، رقیب کوالکام، گفته است که درآمد خود را در دو ماه اول امسال، بیش از ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده است. این شرکت به لطف عرضه چیپ‌های ۵G Dimesnity حدود ۱.۰۱ میلیارد دلار درآمد داشته که به گفته یک منبع آگاه، میزان عرضه این تراشه‌ها علیرغم شیوع ویروس کرونا بیشتر از پیش‌بین‌ها بوده است.

باید بگوییم که شیوع ویروس کرونا، صنعت چیپست را چندان تحت تاثیر قرار نداده است. TSMC گرچه ماه گذشته پایین‌ترین درآمد ماهانه خود را (۳.۱ میلیارد دلار) از زمان آگوست ۲۰۱۹ گزارش کرد، اما این عدد، ۵۳.۴ درصد بیشتر از ماه فوریه سال گذشته بود. TSMC برای ماه ژانویه و فوریه امسال در مجموع ۶.۵ میلیارد دلار درآمد را گزارش کرده که ۴۱.۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. برای این ماه، TSMC پیش‌بینی کرده است که بیش از ۳.۳۴ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع