کارشناسی خودرو با کارنامه؛ گنجشک را جای قناری نخرید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

خرید و فروش خودروی کارکرده برای افرادی که دانش لازم برای بررسی فنی و ظاهری خودرو را ندارند، امری بسیار سخت و در عین حال وقت‌گیر است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی تک تایمز در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای به دلیل نرخ تورم که نتیجه‌ای جز بالا رفتن قیمت خودرو نداشته را باید از جمله‌ی دلایلی خواند که فرایند‌ خرید و فروش خودرو را بسیار حساس‌تر کرده است. همچنین باید به عوامل دیگری نظیر پیچیده شدن ساختار فنی خودروها، پدیدار شدن روش‌هایی برای پنهان کردن عملکرد فنی و مشکلات خودرو و همچنین خلق کانال‌های جدید خرید و فروش با ورود اینترنت اشاره کرد. با وجود اینکه تا چند سال پیش، نمایشگاه‌‌های خودرو به‌عنوان مرجعی برای خرید و فروش شناخته شده و بسیاری از متقاضیان خرید خودروهای کارکرده به سراغ آن‌ها می‌رفتند، اما امروز شرایط بسیار متفاوت از گذشته است. همه‌گیر شدن اینترنت باعث شده تا پلتفرم‌هایی نظیر دیوار گوی سبقت را از سایر روش‌های خرید و فروش ربوده و از این‌رو واسط‌های خرید و فروش سنتی از چرخه‌ی معاملات حذف شوند. جایگزین شدن روش‌های جدید با روش سنتی خرید و فروش باعث شده تا نیازهای جدیدی در فرایند خرید و فروش پدیدار شود که یکی از مهم‌ترین خلاهای موجود، وجود نهادی مستقل برای کارشناسی خودروها است.

در صورتی که درگیر فرایند خرید یا فروش خودرو شده باشید، می‌دانید که اگر یکی از طرفین دانش کافی برای بررسی خودرو را نداشته باشد، فرایند بازرسی و تصمیم برای خرید خودرو بسیار پیچیده‌ می‌شود. هماهنگی خریدار و فروشنده و کارشناس نیز خود فرایندی بسیار پیچیده و در عین حال وقت گیر است که زمان زیادی از خریدار و فروشنده می‌گیرد و نتیجه‌ی آن کاهش شانس پیدا کردن بهترین گزینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، چراکه مراجعه به تعمیرگاه یا لابراتوارهای تشخیص رنگ در شرایط فعلی بعضا امری نشدنی است.

از سوی دیگر لیست مواردی که باید در یک خودروی کارکرده مورد بررسی قرار گیرد، بسیاری بالا است؛ بررسی بدنه‌ی خودرو، لاستیک‌ها، فضای داخلی و تجهیزات، موتور و سیستم انتقال نیرو، سیستم تعلیق، فرمان، ترمزها در کنار اسناد و مدارک از جمله‌ی مواردی است که در زمان خرید خودرو باید با دقت بالا به بررسی این موارد پرداخت. همچنین در نسل جدید خودروهای وارداتی نیز باید از تنوع آپشن‌های خودرو و مدل‌های مختلف با وجود شباهت ظاهری مطلع بود، چراکه تفاوت در آپشن‌های یک خودرو می‌تواند تا چندین میلیون تومان در قیمت خودرو تأثیرگذار باشد. در صورتی که بخواهیم با جزئیات بیشتری به مواردی که باید در خوردو آن‌ها را بررسی کنیم بپردازیم، لیست بلندتر شده و شاید تعداد موارد به بیش از ۴۰۰ عدد برسد.

شاید در نگاه اول این موضوع از نظر یک خریدار بسیار پراهمیت بوده و موارد اشاره شده چندان اهمیتی برای فروشنده نداشته باشد؛ اما این چنین نیست و در زمان فروش یک خودرو نیز بعضا تعداد تماس‌ها و بازدیدهای بالا برای آگاهی از جزئیات و نه خرید خودرو به امری آزاردهنده تبدیل می‌شود.

البته اینترنت برای این مشکل نیز راه‌حلی در چنته دارد. در کنار بسترهای ثبت آگهی خودرو، سرویس‌هایی نیز برای کارشناسی ایجاد شده‌اند. یکی از سرویس‌های کارشناسی خودرو که با دیوار نیز همکاری می‌کند، کارنامه است. کارشناسان کارنامه پس از ارائه‌ی درخواست به‌صورت تلفنی یا اینترنتی به فاصله‌ی نیم‌ساعت از درخواست در محل حاضر شده و به کارشناسی خودرو می‌پردازند.

در این فرایند علاوه بر بررسی فنی خودرو، تصاویری را نیز از جوانب مختلف خودرو تهیه می‌کند که به نوعی یک خدمت به فروشنده است. شاید در نگاه اول، کارنامه بیشتر سرویسی در جهت خدمت به خریداران باشد، اما درواقع بررسی فنی و تهیه‌ی تصاویر علاوه بر ارائه‌ی دیدی کارشناسی به خریدار، فروشنده را نیز از حیث فنی و ارزش‌گذاری آگاه‌تر کرده و فروشی هوشمندانه را به ارمغان می‌آورد. برای مثال فروشنده دیگر نباید نگران این باشد که خودروی خود را با قیمتی پایین‌تر در مقایسه با نمونه‌های مشابه یه فروش می‌رساند؛ چرا که متخصصان کارنامه حداقل و حداکثر قیمت فروش را نیز مشخص می‌کند.

با بهره‌گیری از سرویس کارشناسی متخصصان کارنامه، خریدار خودرو به‌راحتی می‌تواند از خرید خود مطمئن باشد، چراکه کارنامه علاوه بر کارشناسی خودروی مورد نظر، نظر کارشناس خود را نیز تا سقف ۱۰ میلیون تومان خسارت در صورت کارشناسی اشتباه ضمانت می‌کند. کارنامه کارشناسان خود را از میان افراد با تجربه برمی‌گزیند و پس از گزینش افراد با دانش فنی لازم، دوره‌ای را نیز برای کسب دانش روز خودروهای پیشرفته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع