حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

هر آنچه باید درباره‌ مرورگر مایکروسافت اج جدید بدانید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت در به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز ۱۰، نسخه‌ی جدید مرورگر اج را برای کاربران منتشر کرد. مرورگر اج که ابتدا با اولین نسخه‌های ویندوز ۱۰ منتشر شد، پس از عدم استقبال مناسب تغییر مسیر را در پیش گرفت و درنهایت مدیران ملزم به تغییر موتور رندر آن به کرومیوم شدند. به‌هرحال نسخه‌ی جدید هم با همان نام Microsoft Edge شناخته می‌شود، اما از موتوری مشابه با گوگل کروم بهره می‌برد که شاید کارایی و قدرت آن را افزایش دهد.

در ادامه بخوانید:

مرورگر جدید مایکروسافت اج چیست؟

نسخه‌ی جدید مرورگر اج از پروژه‌ی متن‌باز کرومیوم بهره می‌برد. کرومیوم، پایه‌های مرورگر گوگل کروم را شکل می‌دهد، درنتیجه مرورگر جدید ردموندی‌ها شباهت زیادی به گوگل کروم دارد. این مرورگر، از قابلیت‌های موجود در کروم و افزونه‌های آن پشتیبانی می‌کند و همان‌طور که گفته شد، موتور رندر مشابهی دارد. با تغییرات جدید، دیگر وب‌سایت‌هایی که با کروم هماهنگ باشد، با اج نیز هماهنگ خواهند بود و بسیاری از چالش‌های گذشته از بین خواهد رفت.

مرورگر اج نیز مانند گوگل کروم هر ۶ هفته یک بار به‌روزرسانی می‌شود. درنتیجه کاربران برای دریافت نسخه‌های جدید نیازی به صبر کردن برای عرضه‌‌ی به‌روزرسانی‌های جامع ویندوز ندارند. نسخه‌ی قبلی اج، تنها با به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۰، به‌روزرسانی دریافت می‌کرد.

مایکروسافت نسخه‌ی پایدار مرورگر جدید اج را در تاریخ ۱۵ ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. کاربران علاوه بر دریافت مرورگر در به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰، می‌توانند آن را به‌صورت مستقیم از وب‌سایت مایکروسافت نیز دانلود کنند. پس از نصب، مرورگر جدید جایگزین نسخه‌ی قبلی می‌شود. نسخه‌ی اولیه‌ی مرورگر اج اکنون به‌نام نسخه‌ی Legacy شناخته می‌شود.

مایکروسافت اج / Microsoft Edge

از لحاظ فنی، نسخه‌ی قدیمی مرورگر اج روی سیستم کاربر به‌صورت نصب‌شده باقی می‌ماند تا شاید در برخی کاربردهای هماهنگی و سازگاری استفاده شود؛ البته ویندوز آن را مخفی می‌کند. برای تشخیص جدید بودن نسخه‌ی مرورگر اج خود، به آیکون آن توجه کنید. نسخه‌ی جدید از آیکونی با طراحی گرد آبی و سبز بهره می‌برد و دیگر خبری از آیکون آبی به‌شکل حرف e نیست.

مایکروسافت تصمیم دارد تا نسخه‌ی جدید مرورگر اج را ازطریق به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ برای همه‌ی کاربران ارائه کند. البته هیچ تقویم زمان‌بندی مشخصی برای ارائه‌ی نسخه‌ی جدید منتشر نشده است. طبق آخرین اخبار، یک عرضه‌ی آزمایشی در کانال اینسایدرها ویندوز در ۲۵ فوریه‌ انجام شد. به‌هرحال پیش‌بینی می‌شود به‌روزرسانی اج پیش از ارائه‌‌ی به‌روزرسانی نسخه‌ی ۲۰۰۴ ویندوز ۱۰ در ماه آوریل یا مه ۲۰۲۰، انجام شود.

جلوگیری از نصب مرورگر اج جدید

کاربران می‌توانند از نصب مرورگر اج جدید جلوگیری کنند، اما به‌هرحال چنین اقدامی پیشنهاد نمی‌شود. مایکروسافت با به‌روزرسانی جدید، مرورگر حرفه‌ای‌تر و کارآمدتری را جایگزین اج قدیمی می‌کند که قطعا کاربرد زیادی برای شما خواهد داشت. اگر هم اج قدیمی را نادیده می‌گرفتید، نادیده گرفتن اج جدید آن‌چنان دشوار نیست!

مایکروسافت می‌داند که برخی کسب‌وکارها به دلایل متنوع نیازی به نصب مرورگر اج جدید ندارند. به‌همین دلیل آن‌ها ابزاری برای مسدود کردن نصب مرورگر اج جدید مبتنی بر کرومیوم ارائه کرده‌اند که می‌توان از این لینک دریافت کرد. این ابزار، یک بخش به‌نام DoNotUpdateToEdgeWithChromium به رجیستری ویندوز اضافه می‌کند و درنتیجه فرایند به‌روزرسانی خودکار متوقف می‌شود.

مایکروسافت اج / Microsoft Edge

دلیل استفاده از Chromium به‌جای EdgeHTML

مایکروسافت در دسامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که در نسخه‌های بعدی اج، به‌جای موتور EdgeHTML از کرومیوم استفاده خواهد کرد. خبر مذکور در آن زمان بسیار شوکه‌کننده بود. به‌هرحال مایکروسافت همیشه از موتورهای اختصاصی خود در مرورگرها استفاده کرده بود. حتی موتور EdgeHTML براساس Microsoft Trident نوشته شده بود که سال‌ها در اینترنت اکسپلورر کاربرد داشت.

جو بلفیوره، معاون ارشد سازمانی مایکروسافت در بخش ویندوز در آن زمان گفت که تصمیم به مهاجرت به کرومیوم، «با هدف ایجاد هماهنگی و سازگاری بهتر وب برای مشتریان و چالش‌های کمتر در وب برای همه‌ی توسعه‌دهنده‌های وب» اتخاذ شده است. نکته‌ی جالب توجه اینکه مایکروسافت به‌خاطر استفاده از کرومیوم، توسعه‌هایی را هم در موتور مذکور اعمال می‌کند که در مجموع به پیشرفت پروژه‌ی متن‌باز و حتی بهبود گوگل کروم هم خواهد انجامید.

تقاوت اج جدید با کروم

اگرچه اج و کروم اکنون در ساختارهای بنیادی شباهت زیادی به هم دارند، هنوز تفاوت‌های متعددی بین آن‌ها دیده می‌شود. اج از سرویس‌های گوگل پشتیبانی زیادی ندارد و حتی در بسیاری موارد آن‌ها را با سرویس‌های مایکروسافت جایگزین می‌کند. به‌عنوان مثال اج داده‌های مرورگر شما با با حساب کاربری مایکروسافت هماهنگ و تنظیم می‌کند و خبری از حساب کاربری گوگل نیست.

مایکروسافت اج / Microsoft Edge

مرورگر اج جدید، قابلیت‌هایی دارد که در کروم شاهد آن‌ها نیستیم. به‌عنوان مثال اج جدید یک قابلیت جلوگیری از ردگیری دارد و همچنین اپلیکیشن‌های ناخواسته (PUP) را هم مسدود می‌کند. در طراحی رابط کاربری هم المان‌هایی برای هرچه شبیه‌تر ماندن اج جدید با اج قدیمی دیده می‌شود. به‌عنوان مثال شاهد یک دکمه‌ی افزودن وب‌سایت به‌علاقه‌مندی‌ها هستیم که با همان طراحی ستاره‌ای عرضه می‌شود. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به Collections اشاره کرد که در مرورگر قدیمی هم موجود بود و امکان ذخیره‌ی تصاویری از بخش‌های یک وب‌سایت را در یک محال مخصوص به کاربر ارائه می‌کند.

اگر مایکروسافت را به گوگل ترجیح می‌دهید، احتمالا مرورگر اج جدید هم جایگزین گوگل کروم برای شما خواهد بود. به‌علاوه، اگر به‌دنبال مرورگری هستید که باوجود تجهیز به موتور رندر شبیه به کروم، شما را ردگیری نکند، اج جدید انتخاب مناسبی خواهد بود.

مایکروسافت اج جدید و کروم باوجود شباهت‌های پایه‌ای، تفاوت‌های زیادی با هم دارند

درنهایت، کاربران ویندوز ۱۰ که همیشه از مرورگر پیش‌فرض سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، اکنون انتخاب مدرن‌تر و حرفه‌ای‌تری خواهند داشت. مرورگر جدید آن‌ها همچنین از موتور قدرتمند متن‌بازی بهره می‌برد که در دوره‌های زمانی منظم‌تر به‌روزرسانی می‌شود. درنهایت مرورگر اج کاربران بسیار زیادی را راضی و خشنود خواهد کرد.

مایکروسافت، مرورگر جدید اج را تقریبا برای همه‌ی سیستم‌‌های عامل موجود، منتشر کرد. درحال‌حاضر، ویندوزهای ۱۰ و ۸/۱‍ و ۸ و ۷ از اج جدید پشتیبانی می‌کنند. به‌علاوه، کاربران مک، آیفون، آیپد و اندروید هم می‌توانند اج جدید را روی سیستم‌‌های خود نصب کنند. ردموندی‌ها در آینده‌‌ی نزدیک نسخه‌ی مخصوص لینوکس را هم منتشر خواهند کرد. کروم درحال‌حاضر از همه‌ی پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کند، درنتیجه پورت کردن اج جدید مایکروسافت برای پلتفرم‌های متنوع، آن‌چنان دشوار نخواهد بود.

مایکروسافت اج / Microsoft Edge

نبرد مرورگرها پایان نمی‌یابد

اگرچه اکنون مهندسان گوگل و مایکروسافت، همکاری نزدیکی در توسعه‌ی مرورگرها و خصوصا موتور رندر آن‌ها دارند، هنوز هیچ نشانه‌ای از پایان نبرد مرورگرها دیده نمی‌شود. هرچقدر هم که مرورگرهای جدید به هم شبیه باشند، گوگل هنوز از شما می‌خواهد که از کروم استفاده کنید. درمقابل مایکروسافت هم تمام تلاش خود را برای تبلیغ و توسعه‌ی اج جدید به کار می‌گیرد.

مایکروسافت و گوگل هرچه بیشتر تلاش می‌کنند تا کاربران را به استفاده از مرورگر اخصاصی خود ترغیب کنند

کاربران اکنون می‌توانند افزونه‌های کروم را در اج جدید هم نصب کنند. ازطرفی اگر چنین اقدامی انجام دهید، مایکروسافت هشدار می‌دهد که افزونه، تأییدشده نیست و شاید تأثیری منفی در عملکرد مرورگر داشته باشد. در ادامه اگر پیغام هشدار مایکروسافت را هم تأیید کنید، گوگل هشدار می‌دهد که برای کاربرد امن‌تر افزونه، بهتر است از کروم استفاده کنید!

اگرچه مرورگر اج جدید از کدهای پایه‌ای شبیه به کروم استفاده می‌کند، بسیاری از وب‌سایت‌های گوگل در زمان مرور پیغام می‌دهند که برای تجربه‌ی بهتر، نصب کروم منطقی‌تر خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر Google News را در مایکروسافت اج جدید باز کنید، با پیغام هشداری ازسوی گوگل روبه‌رو می‌شوید که نصب «مرورگر سریع‌تر و امن‌تر، با به‌روزرسانی‌های پیش‌فرض منظم» را پیشنهاد می‌کند.

مایکروسافت هم کاربران کروم را تشویق می‌کند تا از مرورگر اج جدید استفاده کنند. به‌عنوان مثال سرویس جست‌وجوی بینگ، دانلود اج را به کاربران کروم پیشنهاد می‌دهد. اپلیکیشن تنظیمات در ویندوز ۱۰ هم در زمان تنظیم مرورگر پیش‌فرض، اج را مرورگر پیشنهادشده برای ویندوز ۱۰ نام‌گذاری می‌کند. فایرفاکس هم از خط آتش ردموندی‌ها در امان نیست. اگر از این مرورگر استفاده کنید، در منوی استارت ویندوز با یک تبلیغ روبه‌رو می‌شوید که می‌‌گوید: «هنوز از فایرفاکس استفاده می‌کنید؟ مرورگر اج اکنون در دسترس شما است».

درنهایت نزدیک شدن هرچه بیشتر مرورگرها به هم، منجر به پایان نبرد شرکت‌های توسعه‌دهنده نمی‌شود و همه‌ی آن‌ها، به‌دنبال جذب مخاطبان بیشتر و درآمدزایی نهایی از زمان مرور وب هستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع