بررسی صحت روش‌های مطرح شده در فضای مجازی برای پیش‌گیری از کرونا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

متاسفانه مدتی است که شاهد فراگیر شدن ویروسی جدید تحت عنوان کرونا یا COVID-19 در سراسر جهان هستیم که افراد بسیاری را درگیر خود کرده است. همانند همیشه و با افزایش اهمیت یک موضوع، شبکه‌های مجازی نیز فعالیت خود در زمینه‌ی پخش شایعه‌ها و اخبار مختلف در خصوص این موضوع را افزایش داده‌اند.

به گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت، اقدامات مختلفی مانند شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، تمیز و ضدعفونی کردن سطوح در منزل و دوری از تجمعات می‌تواند از شما در مقابل ابتلا به این ویروس محافظت کند. با این حال، اگر سری به فضای مجازی و یا سایت‌های مختلف بزنید، با راه‌کارها و توصیه‌های مختلفی برای مبارزه با ویروس کرونا روبه‌رو خواهید شد.

حتی پیش از این که سازمان جهانی بهداشت کرونا را رسما به عنوان یک بیماری فراگیر اعلام کند، شاهد انتشار توصیه‌های بهداشتی مختلف و گاها عجیبی از سوی افراد مختلف بودیم. برخی از این راه‌کارها مانند ساختن مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌ی مختلف در خانه می‌توانند حتی برای شما بسیار خطرناک باشند. گسترش شایعه‌ها و راه‌کارهای غیر استاندارد درباره‌ی ویروس کرونا تا جایی پیش رفت که حتی فیس‌بوک نیز رسما اعلام کرد که تمامی تبلیغات و مطالب غیرواقعی در خصوص ویروس کرونا را از وب‌سایت خود حذف خواهد کرد.

با توجه به شرایط فعلی و با هدف روشن شدن واقعیت، در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از معروف‌ترین و فراگیرترین شایعه‌ها و راه‌کارهای مطرح شده در فضای مجازی در خصوص ویروس کرونا بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

شایعه‌ شماره‌ ۱

اگر بتوانید نفس خود را به مدت ۱۰ ثانیه در سینه حبس کنید، شما به ویروس کرونا آلوده نشده‌اید

متاسفانه یکی از عوارض بیماری کرونا، ایجاد فیبروز ریوی در افراد مبتلا است. در نتیجه‌ی این بیماری، بافت‌های ریه در افراد مبتلا به شکلی غیرقابل بازگشت آسیب خواهد دید. از این رو، برخی از افرادی که به ویروس کرونا دچار می‌شوند، به واسطه‌ی آسیب دیدن بیش از ۵۰ درصد از بافت ریه‌ی خود با مشکلات تنفسی روبه‌رو می‌شوند.

با توجه به همین موضوع، مطلبی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که براساس آن، اگر بتوانید به مدت ۱۰ ثانیه و بدون احساس درد در قفسه‌ی سینه و یا نیاز شدید به تنفس دوباره، نفس خود را حبس کنید، شما به مشکل فیبروز ریوی و در نتیجه به کرونا مبتلا نشده‌اید.

متاسفانه این مطلب نادرست به شدت در فضای مجازی پخش شده و کار تا جایی پیش رفته است که برخی از افراد مشهور مانند دبرا مسینگ (Debra Messing)، بازیگر آمریکایی، نیز این مطلب را به اشتراک گذاشته‌اند. حتی در برخی از مقالات مانند گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه استنفورد (Stanford University) نیز به این موضوع اشاره شده ولی براساس مطالب منتشر شده از سوی جامعه‌ی پزشکی، این موضوع کاملا نادرست است.

اگرچه ویروس کرونا می‌تواند به آسیب‌های ریوی و مشکلات تنفسی ختم شود ولی حبس نفس به هیچ وجه نمی‌تواند یک راه آزمایش خانگی مطمئن برای مشخص شدن وضعیت سلامتی شما باشد. برای تشخیص آسیب ریوی و یا آلودگی به ویروس کرونا، پزشکان متخصص باید آزمایش‌های مختلفی را برروی شما انجام دهند. پس اگر با مشکلات تنفسی روبه‌رو هستید حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

شایعه‌ شماره‌ ۲

نوشیدن آب، ویروس را از محیط دهان پاک می‌کند

همه‌ی ما در چند هفته‌ی اخیر بارها شنیده‌ایم که باید هر ۱۵ دقیقه یک بار آب بنوشیم؛ چرا که آب و یا مایعات دیگر می‌توانند ویروس کرونا را از محیط دهان پاک و آن‌ها را به معده هدایت کنند تا این ویروس در نهایت در اسید معده از بین برود. این مطالب در برخی موارد تا آن‌جا پیش می‌روند که بیان می‌کنند اگر به اندازه‌ی کافی و به طور مرتب آب ننوشید، ویروس کرونا می‌تواند وارد مجاری تنفسی و در نهایت وارد ریه‌های شما شود.

شایعه‌ی دیگری که در فضای مجازی دست به دست می‌شود بیان می‌کند که شما می‌توانید با غرغره کردن محلول آب گرم، نمک و سرکه، ویروس کرونا به صورت کامل از بین ببرید.

فارغ از این که شما بیمار باشید یا خیر، رساندن آب کافی به بدن یکی از نیازهای ضروری در حفظ سلامتی است. با این حال، براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، هیچ مدرکی وجود ندارد که تاثیر نوشیدن مداوم آب در محافظت از بدن در مقابل ویروس کرونا را اثبات کند. این موضوع در خصوص غرغره کردن آب و نمک نیز صحت داشته و شما نباید صرفا به این موارد برای محافظت از خود در برابر این ویروس همه‌گیر اکتفا کنید.

شایعه‌ شماره‌ ۳

آب و هوای گرم ویروس کرونا را از بین خواهد برد

در جریان یک گردهمایی در اوایل ماه مارس، دونالد ترامپ (Donald Trump)، رئیس جمهور فعلی آمریکا، خطاب به هواداران خود بیان کرد که با فرا رسیدن ماه آوریل و گرم شدن هوا کشور از شر ویروس کرونا راحت خواهد شد. در جریان این مراسم، رئیس جمهور آمریکا بیان کرده بود که «براساس باور عموم، گرما این دسته از ویروس‌ها را می‌کشد».

صحبت‌های دونالد ترامپ و بسیاری از موارد مشابه از آن‌جا نشات گرفته‌اند که برخی بیان می‌کنند که ویروس کرونا در مقابل گرما ضعیف بوده و آب و هوای گرم می‌تواند فعالیت این ویروس را کاهش داده و یا آن را به طور کامل از بین ببرد. با این حال، حقیقت چیز دیگری است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا تا به این لحظه به اکثر نقاط کره‌ی زمین از جمله مناطق گرمسیر منتقل شده است. با توجه به این موضوع، بهتر است برای از بین رفته این ویروس منتظر فصل تابستان نباشید. علاوه بر این، تا به این لحظه هیچ مدرک معتبری مبنی بر فصلی بودن فعالیت این ویروس جدید کشف و یا گزارش نشده است.

شایعه‌ شماره‌ ۴

استفاده از هر نوع ماسک‌ کاملا از شما در مقابل ویروس محافظت خواهد کرد

در روزهای اولیه‌ی شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مردم به داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها شتافتند تا برای خود و اعضای خانواده‌ی خود ماسک جراحی تهیه کنند. دلیل این موضوع این بود که بسیاری از افراد بر این باور بودند که استفاده از چنین ماسک‌هایی کاملا از شما در مقابل ویروس محافظت می‌کند.

حقیقت این است که ماسک‌های ساده و یا ماسک‌های مخصوص جراحی توانایی محافظت از شما در مقابل ویروس‌ کرونا را ندارند. این ماسک‌ها به شکلی طراحی شده‌اند تا بتوانند از دیگران در مقابل سرفه و یا عطسه‌های فردی که ماسک را پوشیده است، محافظت کنند.

ماسک‌های N95 تنها ماسک‌هایی هستند که این قابلیت را دارند تا از ورود ویروس‌های حاضر در هوا به سیستم تنفسی شما و یا انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنند. با این حال، تنها زمانی که شما خود به این ویروس آلوده شده و یا نشانه‌های آلودگی را دارید و یا از یک فرد بیمار نگهداری می‌کنید، نیازی به استفاده از این دسته از ماسک‌ها خواهید داشت.

شایعه‌ شماره‌ ۵

استفاده از سیر و یا دیگر داروهای گیاهی می‌تواند در پیشگیری و یا درمان کرونا موثر باشد

شواهد مختلفی وجود دارد که بیان می‌کنند استفاده از سیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تقویت کند و به همین دلیل، شاهد انتشار شایعه‌های مختلفی در فضای مجازی پیرامون توانایی این ماده در مقابله با ویروس کرونا هستیم. برخی از این مطالب به مخاطبین توصیه کرده‌اند سیر را در آب جوشانده و سپس آب باقی مانده را بنوشند. علاوه بر این، مطالب مختلفی نیز در فضای مجازی پیرامون توانایی دم‌نوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی در حفاظت از شما در مقابل ویروس کرونا دست به دست می‌شوند.

با این حال، اگرچه استفاده از سیر می‌تواند در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما مفید باشد ولی این ماده به هیچ‌ وجه توان مقابله با ویروس کرونا را ندارد. سازمان جهانی بهداشت در کنار اشاره به بی‌اثر بودن استفاده از سیر در مقابله با آلودگی به ویروس کرونا، عدم مفید بودن داروها و جوشانده‌های گیاهی در این موضوع را نیز تایید کرده است.

شایعه‌ شماره‌ ۶

پاشیدن مواد ضدعفونی کننده روی بدن می‌تواند از شما در مقابل ویروس محافظت کند

با گذشت زمان و خالی شدن فروشگاه‌ها از مواد شوینده و ضدعفونی کننده، بسیاری از مردم شروع به جست‌وجو برای راه‌کارهای دیگری جهت محافظت از خود در برابر ویروس کرونا کردند. یکی از راه‌های پیشنهادی، آغشته کردن بدن یا لباس‌‎ها به الکل و یا دیگر مواد شوینده بود.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت مردم را از انجام این کار به شدت منع کرده است. پاشیدن مواد شوینده به سطح بدن نه تنها از شما را در برابر آلودگی به ویروس کرونا محافظت نمی‌کند بلکه می‌تواند در نهایت به آسیب‌های پوستی نیز منجر شود. به علاوه، اگرچه نیازی به گفتن این موضوع نیست ولی با این حال، باید یادآور شویم که نوشیدن الکل‌های صنعتی و یا مواد ضدعفونی کننده به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود. این کار می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر و حتی مرگ شخص را به دنبال داشته باشد.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که بهتر است برای محافظت از خود و دیگر اعضای خانواده تنها به توصیه‌های بهداشتی منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و دیگر سازمان‌های مربوطه اتکا کرده و از توجه به شایعه‌های بی‌اساس منتشر شده در فضای مجازی خودداری کنید. علاوه بر این، مطالب بالا تنها با هدف افزایش آگاهی شما در این مقاله گردآوری شده و نباید از آن‌ها به عنوان یک مرجع بهداشتی برای درمان در خانه استفاده شود. اگر به هر دلیلی به توصیه‌های بهداشتی و درمانی نیاز دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص در این خصوص مشورت کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع