حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

مشخصات پردازنده نسل یازدهمی اینتل تایگر لیک فاش شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پردازنده‌های خانواده‌ی اینتل تایگر لیک عضو نسل یازدهم محصولات این شرکت هستند که احتمالا تا پایان سال جاری به بازار عرضه خواهند شد. محصولات جدید با قابلیت‌های مهمی همچون بازطراحی معماری پردازنده و گرافیک سریع‌تر مبتنی‌بر معماری Xe و فرایند تولید ۱۰ نانومتری بهینه‌سازی‌شده تولید خواهند شد. اخیرا اطلاعات جدیدی از پردازنده‌های نسل یازدهمی تیم آبی در رسانه‌ها فاش شده است که برخی از مشخصات فنی و قابلیت‌های آن‌ها را نشان می‌دهد. با نگاهی کلی به مشخصات منتشرشده، می‌توان بهبود کارایی و سرعت درمقایسه‌با پردازنده‌های آیس لیک را در نسل جدید مشاهده کرد.

پردازنده‌ای که مشخصاتش در رسانه‌های دنیای سخت‌افزار فاش شده، نمونه‌ای اولیه با چهار هسته و هشت رشته‌ی پردازشی محسوب می‌شود. این پردازنده‌ عضوی از خانواده‌ی نسل یازدهم خواهد بود و Tiger Lake-U نام دارد. محصول آتی تیم آبی با توان طراحی گرمایی ۱۵ واتی (TDP) و توان اصلاح‌شده‌ی ۲۵ یا ۱۲ وات به بازار عرضه می‌شود. سرعت کلاک پایه در این پردازنده ۲/۷ گیگاهرتز خواهد بود و سرعت تقویت‌شده به ۴/۳ گیگاهرتز می‌رسد. پردازنده‌ی جدید اینتل نیز از ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش L3 و ۵ مگابایت حافظه‌ی کش L2 بهره می‌برد.

در ادامه بخوانید:

اخبار و شایعه‌‌های قبلی درباره‌ی محصولات اینتل ادعا می‌کنند پردازنده‌های تایگر لیک به‌ازای هر هسته، سه مگابایت حافظه‌ی L3 و ۱/۲۵ مگابایت حافظه‌ی L2 خواهند داشت. این اعداد و ارقام ۵۰ درصد بهینه‌سازی در حافظه‌ی L3 و ۲/۵ برابر بهبود در حافظه‌ی L2 را نشان می‌دهد. پردازنده‌ی آزمایشی موجود در پلتفرم دسکتاپ آزمایش شد که اطلاعات آن ازطریق دیتابیس SiSoftware به رسانه‌ها رسید.

به‌هرحال، پردازنده‌های اینتل سری Y و U برای دستگاه‌های حمل‌شدنی طراحی می‌شوند و درنتیجه، می‌توان انتظار داشت تایگر لیک یو نیز درنهایت برای لپ‌تاپ به بازار عرضه شود.

اینتل تایگر لیک / Intel Tiger Lake

پردازنده‌ی نمونه‌ی اولیه‌ی تایگر لیک یو در آزمایش‌های اولیه نتایج مقبولی کسب کرده است. محصول نسل یازدهمی اینتل در بنچمارک Sandra موفق شد امتیاز 401.96Mpix/s را به‌دست آورد. منبع انتشار اطلاعات برای مقایسه‌ی کارایی این پردازنده با نسل قبلی، امتیاز پردازنده‌ای از خانواده‌ی آیس لیک یو را نیز به‌نام Core i7-1065G7 منتشر کرد که در آزمایش‌های مشابه، امتیاز 378.63Mpix/s را گرفته است. البته فراموش نکنید کارایی و قدرت نهایی پردازنده به پیکربندی لپ‌تاپ مقصد بسیار وابسته است و انواع گوناگونی از یک پردازنده احتمالا به بازار عرضه می‌شوند. ازآنجاکه هر دو پردازنده‌ی تایگر لیک یو و آیس لیک یو با توان طراحی گرمایی اصلاح‌شده می‌توانند نصب شوند، مشخص نیست هرکدام با چه توانی در آزمایش شرکت کرده‌اند. درنهایت، حوزه‌های دیگری به‌جز کاربردهای صوتی و تصویری (آزمایش SiSoftSandra) وجود دارند که تایگر لیک یو می‌تواند امتیاز بیشتری از آیس لیک یو را در آن‌ها ثبت کند؛ چون از زیرساخت معماری تراشه‌ی کاملا جدیدی بهره می‌برد.

اینتل تایگر لیک / Intel Tiger Lake

پردازنده‌های تایگر لیک در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند

اگر تایگر لیک یو را با امتیازهای میانگین پردازنده‌های نسل قبلی مقایسه کنیم، نتایج چشمگیری به‌دست می‌آید. Ice Lake Core i7-1065G7 امتیاز میانگین 278.10Mpix/s و پردازنده‌های Core i5-9300H و Core i3-10100 به‌ترتیب امتیازهای 306.11Mpix/s و 382.61Mpix/s را ثبت می‌کنند. پردازنده‌ی آخر از نوع چهارهسته‌ای با سرعت کلاک پایه‌ی ۳/۶ و سرعت بهینه‌سازی‌شده‌ی ۴/۵ گیگاهرتز با توان طراحی ۶۵ وات است. این مقایسه‌ها نشان می‌دهند تایگر لیک یو برتری محسوسی درمقایسه‌با نسل قبلی دارد.

پیش‌از‌این، اطلاعات پردازنده‌ی تایگر لیک یو چهارهسته‌ای دیگری با سرعت کلاک حداکثر ۴/۳ گیگاهرتز در رسانه‌ها بررسی شده بود. بنچمارک‌های قبلی بهبود ۳۲ درصدی کارایی را در نمونه‌ی ۱۵ واتی و ۶۴ درصدی را در نمونه‌ی ۲۸ واتی درمقایسه‌با پردازنده‌‌ی ۱۵ واتی Ice Lake Core i7-1065G7 نشان می‌داد. اگرچه Core i7-1065G7 در مقایسه‌ها با سرعت کلاک کمتری حاضر بود، نتایج نشان می‌دهد تایگر لیک می‌تواند سرعت کلاک را در توان برابر بهتر مدیریت کند.

اینتل تایگر لیک / Intel Tiger Lake

همان‌طورکه گفته شد، پردازنده‌های تایگر لیک در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه می‌شوند و تغییرات مهمی در معماری تجربه کرده‌اند. از تغییرات مهم می‌توان به استفاده از هسته‌‌های Willow Cove به‌جای Sunny Cove اشاره کرد که درحال‌حاضر در پردازنده‌های آیس لیک به‌کار می‌روند. علاوه‌بر هسته‌های جدید، بازطراحی تراشه و بهینه‌سازی در سطح ترانزیستور و قابلیت‌های بهینه در بخش امنیت نیز با نسل جدید همراه خواهد بود. اینتل همچنین پردازنده‌های گرافیکی Xe را در پردازنده‌های مرکزی تایگر لیک به‌کار خواهد گرفت.

اینتل تایگر لیک / Intel Tiger Lake

ترکیب هسته‌های پردازش گرافیکی با نسل جدید پردازنده‌های اینتل و بهره‌گیری از روش تولید +10nm، باعث بهبود سرعت کلاک درمقایسه‌با نسل کنونی +10nm آیس لیک خواهد شد. پردازنده‌های ۱۰ نانومتری تایگر لیک به‌عنوان رقبای اصلی پردازنده‌های هفت‌نانومتری AMD مبتنی‌بر معماری Zen 2 شناخته می‌شود که به‌نام Ryzen 4000 Renoir در نیمه‌ی دوم سال جاری به بازار عرضه خواهند شد. به‌علاوه احتمالا اینتل در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰، کامپیوترهای کوچک NUC جدیدی با پردازنده‌های نسل یازدهم معرفی خواهد کرد که شاید در خانواده‌ی Phantom Canyon یا Panther Canyon جای بگیرند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع