حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

وزیر آموزش و پرورش: ۳۰ درصد دانش‌آموزان به اینترنت دسترسی ندارند [اصلاحیه]

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

وزیر آموزش و پرورش در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، اظهار کرد آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین موظف به استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش است و با شیوع ویروس کرونا تغییر در نظام تعلیم و تربیت دنیا و کشور اتفاق افتاده؛ لذا به دلیل از دست دادن حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس، باید بر استفاده از آموزش‌های مجازی تأکید کنیم.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت را به تجهیز فناوری‌های نوین ملزم کرده است، اظهار کرد:

بر این اساس موظف هستیم سازوکاری برای ارتباط هوشمندانه بین دانش‌آموزان، معلمان و کادر اجرایی مدارس برقرار کنیم و همچنین کتب درسی را به‌صورت الکترونیکی منتشر کنیم و در دسترس قرار دهیم و از ظرفیت آموزش‌های مجازی استفاده کنیم.

در ادامه بخوانید:

وی گفت، باید تلاش کنیم تا عدالت آموزشی در همه‌ی مناطق کشور یکسان برقرار شود. او افزود:

بر این اساس فرایندهای آموزشی باید بهبود بخشیده شود و آموزش و پرورش با ۷۵۰ منطقه آموزشی و ۹۳۰ هزار معلم شبکه گسترده‌ای است و نیاز دارد از طریق بستر فناوری‌های نوین زمینه‌های بهینه‌سازی آموزش و پرورش را دنبال کند.

براساس برنامه ششم توسعه، هوشمندسازی مدارس پروژه‌ای بوده که آموزش و پرورش از طریق حمایت‌های تجهیزاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد که شیوع ویروس کرونا در کشور و دنیا، فضای جدیدی برای آموزش در جهان ایجاد کرده است و رخ‌دادن این تغییر در نظام تعلیم و تربیت کشور باعث شده تا ما در برابر ضرورت آنی تغییر قرار گرفته‌ و باید وقفه‌ی آموزشی را جبران کنیم؛ لذا به دلیل از دست دادن حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس، باید بر استفاده آموزش‌های مجازی تأکید کرد.

حاجی میرزایی گفت تا قبل از شیوع ویروس کرونا ۷۰ درصد محتوای آموزشی تدریس شده بود و ۳۰ درصد آن باقی مانده است.

ممکن است وقفه‌ی ایجادشده به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس باعث فراموشی دانش‌آموزان شود و ارتباط مجدد دانش‌آموزان با فضای کلاس، مدرسه و برنامه‌ی درسی سخت باشد؛ بنابراین برنامه‌های ما در شبکه‌های آموزش و شبکه چهار در راستای ایجاد فضای مستمر فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان ادامه خواهد یافت.

رسانه ملی در ۲۸ نوبت پخش برنامه‌های آموزشی را انجام می‌دهد؛ ۲۵۰ عنوان درس و ۱۰۰۰ کتاب داریم که امکان اینکه همه‌ی دروس را بتوانیم از طریق تلویزیون دنبال کنیم، وجود ندارد و به همین علت، مدارس از طریق آموزش‌های مجازی استمرار فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان را پیگیری می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت که در شرایط عادی، آموزش‌های بر بستر اینترنت مکمل آموزش و پرورش با حضور معلم است اما اکنون فرصتی به وجود آمده است که اینترنت منحصرا جایگزین آموزش می‌شود؛ لذا از ظرفیت و اعتبار اجتماعی آموش و پرورش، مجموعه آی‌تی کشور می‌تواند بهره بگیرد و این فضای مناسبی را برای توسعه آی‌تی در کشور ایجاد می‌کند.

در ادامه بخوانید:

حاجی میرزایی گفت ترجیح آموزش و پرورش در جهت‌گیری به سمت آموزش‌های مجازی، استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است که در این راستا آموزش و پرورش بر رعایت سه اصل تأکید دارد: «پایداری، کیفیت ارتباط و دسترسی مؤثر از اصول مد نظر آموزش و پرورش است و حفظ ارتباط پایدار و باکیفیت درآموزش مجازی ضروری و لازم است.»

وی در ادامه گفت که براساس برآوردها، ۷۰ درصد دانش‌آموزان دسترسی به اینترنت، گوشی موبایل، تبلت و وسیله‌ای دارند که ارتباط را برقرار کنند دارند و ۳۰ درصد مناطق آموزشی و مدارس دسترسی ارتباطی برای برقراری آموزش‌های مجازی را ندارند. وی به‌همین منظور درخواست کرد تا ظرفیت ۷۰ درصد برای دسترسی ارتباطی ۳۰ درصد مناطق و مدارس استفاده شود. حاجی میرزایی گفت برقراری توسعه‌ی دسترسی برای همه‌ی مناطق آموزش و پرورش با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های کشور اصل دوم مورد نظر است. وی تصریح کرد:

شکل کنونی کار، یک فضای امن مانند فضای حقیقی کلاس درس اما در فضای مجازی است و ارتباط در فضای مجازی به‌صورت همان معلم و همان کلاس و دانش‌آموز است و در چنین فضایی ارتباط بین معلم و دانش‌آموزان برقرار می‌شود و در مراحل بعدی امکانات دیگری به این شبکه باید اضافه شود؛ مانند دسترسی معلمان به محتوای آموزش و پرورش، محتوی سایر شبکه‌ها و محتوای تولیدشده توسط سایر معلمان مورد استفاده قرار گیرد و اینکه بخش خصوصی در تولید محتوی آموزشی وارد شود.

وزیر آموزش و پرورش درمورد نگه‌داشت اطلاعات دانش‌آموزان گفت:

آموزش و پرورش به‌عنوان نهاد حاکمیتی، اطلاعات کاربرانش را در اختیار دارد و به هیچ دستگاه و شرکتی این اطلاعات را ارائه نمی‌دهد و فقط با لحاظ پروتکل‌هایی، پیام‌رسان‌ها می‌توانند اطلاعاتی را در دسترس داشته باشند.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد این اظهارات گفت:

اینکه آموزش و پرورش چه آموزشی را مدنظر دارد دارای راه‌حل‌های متعدد است و مکانیزم‌ها و الگوریتم‌های آموزش مجازی باید مشخص شود. مکانیزم تشویقی و انگیزشی بین معلمان و دانش‌آموزان در آموزش‌های مجازی می‌تواند بر حضور حداکثری و پربار دانش‌آموزان و معلمان در آموزش‌های مجازی کمک کند.

به‌روزرسانی:

بااینکه محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، از عدم بهره‌مندی ۳۰ درصد از دانش‌آموزان به اینترنت برای آموزش مجازی سخن گفته بود، حال وی این گفته را با انتشار پستی در حساب توییتر خود تکذیب کرد و گفت متاسفانه در خبری نادرست از قول من نقل شده که ۳۰ درصد دانش‌آموزان دسترسی به اینترنت ندارند که از اساس کذب است. حاجی میرزایی درادامه نوشت:

تنها ۸۶۹ هزار و ۴۰۰ نفر، معادل ۶/۹ درصد دانش‌آموزان به اینترنت دسترسی ندارند. غالب این دانش‌آموزان در کلاس‌های چند پایه تحصیل می‌کنند و برای آنان نیز برنامه داریم.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع