حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

دستگاه های تنفس مصنوعی ایلان ماسک؛ شوی تبلیغاتی یا یک راهکار جایگزین؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – چند هفته پیش ایلان ماسک وعده داده بود که دستگاه تنفس مصنوعی را برای بیمارستان‌ها و درمان بیماران کرونایی تهیه خواهد کرد. حال اما به نظر می‌رسد دستگاه های تنفس مصنوعی ایلان ماسک برای درمان اختلال تنگی نفس در هنگام خواب کاربرد دارند. همراه ما باشید تا نگاهی به این اتفاق داشته باشیم.

موضوع از جایی شروع شد که نهاد بیمارستان های نیوریوک با انتشار یک توییت از ایلان ماسک و تسلا برای ارسال 40 دستگاه تنفس به بیمارستان Elmhurst این شهر تشکر کرد.

دستگاه های تنفس مصنوعی ایلان ماسکدر این تصویر دستگاه‌های بای‌پپ (BiPAP) و سی‌پپ (CPAP) به چشم می‌خورند که با دستگاه تنفس مصنوعی تفاوت دارند و برای درمان دیگر مشکلات تنفسی از جمله تنگی نفس در خواب به کار می روند. برخی از متخصصان از جمله انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا معتقدند استفاده از این دستگاه‌ها همراه با ماسک صورت می‌تواند حتی منجر به پخش شدن ویروس در هوا و در نتیجه کمک به انتشار سریع‌تر آن شود. اما برخی دیگر هم می گویند این دستگاه‌ها می تواند برای بیماران با شرایط نه چندان وخیم مفید باشند.

 

بای‌پپ و سی‌پپ گاهی‌‌اوقات «دستگاه‌های تنفس مصنوعی غیرتهاجمی» نامیده می‌شوند و از آن‌ها نمی‌توان برای کمک به تنفس بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه استفاده کرد. درحقیقت، آنچه امروز بیمارستان‌های سرتاسر جهان دچار کمبودش هستند، دستگاه تنفس مصنوعی تهاجمی است که اکسیژن را به ریه‌های بیماران بدحال کرونا می‌رساند و به‌عنوان وسیله‌ پشتیبان حیاتی به‌ کار می‌رود.

 

از تفاوت‌های مهم دستگاه های BiPAP با تجهیزات تنفس مصنوعی، ابعاد متفاوت و مهم تر از آن اختلاف قیمت قابل توجه است. همچنین به نظر می رسد دستگاه های تنفس که به بیمارستان Elmhurst ارسال شده اند با وجود لوگوی تسلا روی جعبه ها، ساخت شرکت ResMed هستند.

با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اخیراً اعلام کرده که در شرایط کمبود دستگاه های پیچیده‌تر و گران قیمت تنفس مصنوع، دستگاه های BiPAP و CPAP (دستگاه های تنفس به فشار جریان هواوی همواره مثبت) می توانند به عنوان راهکارهای جایگزینی برای دستگاه های تنفس مصنوعی معمول در بیمارستان های سراسر آمریکا مورد استفاده قرار بگیرند.

ایلان ماسک اما در روز پنجشنبه در یک توییت اعلام کرده که پیش از ارسال دستگاه های تنفس، تمامی بیمارستان ها مشخصات ارائه شده و آنها حیاتی بودن [نیاز] به آنها را تایید کرده‌اند. اگرچه همچنان برخی دیگر معتقدند که دستگاه های تنفس مصنوعی ایلان ماسک یک شوی بزرگ است و گواه این ادعا برچسب های لوگو تسلا باشد که روی کارتن دستگاه های اهدایی به چشم می خورند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع