حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اپل یک استارتاپ حوزه هوش مصنوعی را برای بهبود سیری تصاحب کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بلومبرگ، ساعاتی پیش با انتشار گزارشی جدید از تصاحب Voysis توسط اپل خبر داد. Voysis استارتاپی در حوزه‌ی هوش مصنوعی است که توانسته پلتفرمی خاص برای دستیارهای صوتی هوشمند بسازد تا این دستیارها با اتکا به پلتفرم یادشده، بتوانند زبان طبیعی انسان‌ها را بهتر از قبل بفهمند. دفتر مرکزی Voysis در شهر دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند، واقع شده است.

Voysis از مدت‌ها پیش، روی بهبود توانایی‌های دستیارهای صوتی هوشمند در داخل اپلیکیشن‌های فروشگاهی آنلاین تمرکز کرده است تا از این طریق، اپلیکیشن‌های یادشده بتوانند به‌شکلی دقیق‌تر به فرمان‌های صوتی کاربر پاسخ دهند. یکی از صفحات وب‌سایت رسمی استارتاپ Voysis که اکنون حذف شده است، اعلام می‌کرد فناوری جدیدی که این استارتاپ به آن دست پیدا کرده می‌تواند مزیت‌های متعددی برای اپلیکیشن‌های آنلاین فروشگاهی به‌ارمغان بیاورد.

پیاده‌سازی فناوری موردبحث در هر اپلیکیشن باعث می‌شد هنگام بیان جمله‌ی «یک تلویزیون جدید LED می‌خواهم» از سوی کاربر، نتایج جست‌و‌جو در راستای پیدا کردن بهترین تلویزیون LED فیلتر شود. همچنین امکان بیان جملاتی دیگر برای فیلتر کردن نتایج جست‌و‌جو وجود دارد؛ مثلا کاربر می‌تواند بگوید «بودجه‌ام ۱٬۰۰۰ دلار است» تا محصولات متنوع برای بودجه‌ی او به‌نمایش درآیند. Voysis این فناوری مبتنی‌بر هوش مصنوعی را به شرکت‌های دیگر ارائه داده است تا این شرکت‌ها، آن را در درون اپلیکیشن‌ها و دستیارهای صوتی خود بگنجانند. 

فردی به‌نمایندگی از اپل در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی بلومبرگ می‌گوید: «اپل هر چند وقت یک‌بار، شرکت‌های کوچک‌تر حوزه‌ی فناوری را تصاحب می‌کند. ما عموما ترجیح می‌دهیم درمورد هدف‌مان از تصاحب هر شرکت یا برنامه‌های ویژه‌ای که برای آن در سر داریم،‌ سخنی به‌میان نیاوریم».

فناوری توسعه‌داده‌شده توسط Voysis از ابزار WaveNet استفاده می‌کند؛ WaveNet که پشتش به دانش هوش مصنوعی عصبی ژرف یا Deep Neural AI گرم است، درواقع یک ابزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌شمار می‌آید که به رایانه‌ها امکان می‌دهد بیشتر از قبل شبیه‌به انسان‌ها حرف بزنند. WaveNet نخستین‌بار توسط یکی از شرکت‌های تحت‌مالکیت گوگل به‌نام دیپ‌مایند (DeepMind) توسعه داده شد. پیتر کیهیل، هم‌بنیان‌گذار شرکت Voysis، در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که شرکت تحت مالکیتش توانسته است فناوری ویژه‌ی خود را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کند که فضای بسیار کمی توسط آن اشغال شود. کیهیل در آن زمان گفته بود پس از آموزش صحیح هوش مصنوعی، نرم‌افزار نهایی تنها ۲۵ مگابایت حافظه اشغال خواهد کرد؛ یعنی چیزی در حدود ۴ موسیقی در سرویسی نظیر اپل موزیک. این موضوع باعث شده است استفاده از فناوری Voysis در گوشی‌های هوشمند به‌راحتی و حتی بدون نیاز به اتصال اینترنت، فراهم شود.

اپل می‌تواند از فناوری شرکت Voysis برای اعمال بهبودهایی مهم در فهم سیری از گفتار انسانی استفاده کند. این شرکت همچنین می‌تواند فناوری موردبحث را در اختیار هزاران توسعه‌دهنده‌ای قرار دهد که امروزه در حال تعامل با دستیار دیجیتالی اپل هستند. اپل طی چند سال اخیر استارتاپ‌های متعددی را در حوزه‌ی هوش مصنوعی تصاحب کرده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به مواردی مثل Turi ،Xnor.ai و Laserlike اشاره کنیم.

Voysis در سال ۲۰۱۲ بنیان‌گذاری شد و توانست سرویس‌های مختلفی را به شرکت‌های متعدد، ارائه دهد. این شرکت دفاتری در شهرهای ادینبرا (در اسکاتلند) و بوستون (در آمریکا) دارد و توانست در سال ۲۰۱۷ از طریق شرکت Polaris Partners سرمایه‌ای ۸ میلیون‌ دلاری جذب کند. Voysis دومین شرکتی به‌شمار می‌آید که اپل طی هفته‌ی گذشته تصاحب کرده است. اهالی کوپرتینو چند روز پیش از تصاحب شرکت سازنده‌ی اپلیکیشن دارک اسکای خبر دادند. به‌دنبال تصاحب دارک اسکای توسط اپل، این اپلیکیشن به‌انحصار سیستم‌عامل iOS درآمد.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درمورد تصمیم اپل دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع