با پروژه واقعیت افزوده گوگل می‌توانید حیوانات را به خانه خود بیاورید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گوگل هنگام برگزاری کنفرانس I/O در سال ۲۰۱۹، اعلام کرد که قصد دارد اشیاء و حیوانات مبتنی‌بر فناوری واقعیت افزوده (AR) را به موتور جست‌و‌جوی خود اضافه کند. طی یک سال گذشته، گوگل تنوع بالایی از حیوانات را به قسمت جست‌و‌جو اضافه کرده است که امکان مشاهده‌ی آن‌ها در ابعاد واقعی از طریق دوربین گوشی به‌لطف فناوری واقعیت افزوده، وجود دارد. 

دسترسی به حیوانات و اشیاء واقعیت‌ افزوده در موتور جست‌و‌جوی گوگل، کار بسیار ساده‌ای به‌شمار می‌آید و پیچیدگی خاصی ندارد. گوگل معتقد است راحت‌ترین راه برای کسب اطلاعات درمورد هر چیز، دیدن آن است. به‌همین دلیل این شرکت اشیاء مختلف را به بخش جست‌و‌جوی خود آورده است تا یادگیری اطلاعات درمورد آن‌ها را ساده‌تر کند. کاربران می‌توانند با دیدن اشیاء و البته حیوانات در قالب واقعیت افزوده به‌خوبی با اندازه‌ی آن‌ها و جزئیات‌شان آشنا شوند. این اطلاعات را ممکن است نتوان با مشاهده‌ی تصاویر عادی، کسب کرد. 

گوگل برای اینکه دسترسی به اشیاء واقعیت افزوده را بسیار ساده کند، کاری کرده است تا امکان مشاهده‌ی آن‌ها با انتخاب گزینه‌ای خاص در بخش بالایی موتور جست‌و‌جو، فراهم باشد. برای مثال اگر در گوگل عبارت Tiger (ببر) را جست‌و‌جو کنید، ضمن نمایش لینک‌های مختلف، باکس پنل دانش (Knowledge Panel) نیز که حاوی اطلاعاتی کامل درمورد عبارت جست‌و‌جو شده است، به‌نمایش درمی‌آید. پنل‌‌های دانش مدت زیادی نیست که به گوگل اضافه شده‌اند؛ این پنل‌ها به‌طور معمول برای فیلم‌های سینمایی، افراد معروف و دیگر موضوعاتی که محبوبیت زیادی دارند، به‌نمایش درمی‌آیند تا اطلاعاتی درست از آن‌ها با کاربران به‌اشتراک بگذارند. 

حیوانات سه بعدی گوگل / Google 3D Animals

هنگام جست‌و‌جوی نام حیوانات، پنل دانش مربوط به‌ آن‌ها به‌نمایش درخواهد آمد. در پنل دانش حیوانات، اطلاعاتی جامع درمورد آن‌ها به‌همراه چندین تصاویر به‌نمایش درمی‌آید. همچنین به‌دنبال جست‌و‌جوی عبارت Tiger، در پنل دانش شاهد بخشی با نام Meet a life-sized tiger up close (یک ببر را در اندازه‌ی واقعی در فاصله‌ی نزدیک ملاقات کنید) و گزینه‌ی View in 3D (نمایش به‌صورت سه‌بعدی) خواهید بود. با ضربه‌زدن روی گزینه‌ی View in 3D، حیوان موردنظر در قالب واقعیت افزوده به‌نمایش درمی‌آید.

برای مشاهده‌ی اشیاء و حیوانات گوگل در قالب واقعیت افزوده، به چه چیزهایی نیاز است؟ 

مشاهده‌ی حیوانات سه‌بعدی گوگل به‌نوع دستگاهی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. به‌عبارتی دیگر، امکان مشاهده‌ی آن‌ها در رایانه‌های دسکتاپ یا لپ‌تاپ‌ها وجود ندارد. به‌منظور مشاهده‌ی حیوانات سه‌بعدی، به گوشی هوشمندی نیاز دارید که توانایی نمایش آن‌ها را داشته باشد و از فناوری واقعیت افزوده پشتیبانی کند. خبر خوب این است که اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی، از پس انجام این کار برمی‌آیند. 

برای مشاهده‌ی حیوانات سه‌بعدی گوگل، پیش‌نیازهای زیر باید رعایت شود:

دستگاه‌های تحت پشتیبانی برای مشاهده‌ی حیوانات و اشیاء سه‌بعدی گوگل در قالب واقعیت افزوده
نام دستگاه پیش‌نیاز
گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌های اندرویدی سیستم‌عامل اندروید ۷ یا نسخه‌های جدیدتر؛ گوگل پلی استور باید به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه نصب باشد
آیفون‌ها یا آیپدهای اپل سیستم‌عامل iOS 11 و نسخه‌های جدیدتر

با نگاهی به جدول بالا متوجه می‌شوید که بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندرویدی امروزی نظیر سامسونگ گلکسی اس ۸، گلکسی اس ۹، گلکسی اس ۱۰، گلکسی اس ۲۰، گلکسی نوت ۸، گلکسی نوت ۹، گلکسی نوت ۱۰، تمامی گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل گوگل و دیگر دستگاه‌های اندرویدی جدید عرضه‌شده از سوی ال‌جی، موتورولا و دیگر برندها، به‌خوبی از نمایش حیوانات سه‌بعدی گوگل پشتیبانی می‌کنند.

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای کسب اطلاعات درمورد هر چیز، دیدن آن است

همچنین در بین دستگاه‌های اپل، گوشی‌های خانواده‌یآیفون ۶ اس، خانواده‌ی آیفون ۷، خانواده‌ی آیفون ۸، خانواده‌ی آیفون ۱۰ و تمامی اعضای خانواده‌ی آیفون ۱۱ به‌همراه بسیاری از آیپدها توانایی نمایش حیوانات و اشیاء سه‌بعدی گوگل را دارند. برای اینکه بفهمید دستگاه‌تان از نمایش سه‌بعدی حیوانات و اشیاء پشتیبانی می‌کند، تنها کافی است نام مواردی را که در جداول ادامه‌ی مقاله آمده‌اند، به انگلیسی در گوگل جست‌و‌جو کنید. اگر گزینه‌ی View in 3D برای‌تان به‌نمایش درآمد، یعنی دستگاهی که استفاده می‌کنید از نمایش حیوانات سه‌بعدی گوگل پشتیبانی می‌کند.

موتور جست‌و‌جوی گوگل توانایی نمایش کدام حیوانات و اشیاء را در قالب واقعیت افزوده دارد؟

تاکنون هیچ‌گونه فهرست رسمی از سوی گوگل برای اعلام حیوانات پشتیبانی‌شده، منتشر نشده است. اما کاربران متعدد با جست‌و‌جوی زیاد توانسته‌اند فهرستی استخراج کنند. فهرستی که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، مربوط به حیواناتی است که تاکنون توسط کاربران مختلف کشف شده‌اند. ممکن است حیواناتی دیگر نیز توسط گوگل پشتیبانی شوند. 

در ادامه می‌توانید نظاره‌گر فهرست حیواناتی باشید که امکان مشاهده‌ی آن‌ها از طریق موتور جست‌و‌جوی گوگل وجود دارد:

فهرست حیوانات پشتیبانی‌شده توسط پروژه‌ی واقعیت افزوده‌ی موتور جست‌و‌جوی گوگل
نام حیوان به‌فارسی معادل انگلیسی برای جست‌و‌جو در گوگل
تمساح Alligator
ماهی انگلر Angler fish
مار پایتون توپی Ball python
خرس قهوه‌ای Brown bear
گربه Cat
یوزپلنگ Cheetah
گوزن Deer
سگ نژاد بولداگ Bulldog
سگ نژاد پامرانین Pomeranian
سگ نژاد لابرادور رتریور Labrador Retriever
سگ نژاد پاگ Pug
سگ نژاد روتوایلر Rottweiler
اردک Duck
عقاب Eagle
پنگوئن نژاد امپراتور Emperor penguin
پاندای غول‌پیکر Giant panda
بُز Goat
خارپشت Hedgehog
اسب Horse
پلنگ Leopard
شیر Lion
طوطی نژاد مکائو Macaw
اختاپوس Octopus
راکون Racoon
کوسه Shark
اسبچه شتلند Shetland pony
مار Snake
ببر Tiger
لاک‌پشت Turtle
گرگ Wolf

همان‌طور که اشاره کردیم، احتمالا حیوانات پشتیبانی‌شده‌ی دیگری نیز وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند. همچنین گوگل بدون‌ شک به‌مرور زمان فهرست بالا را پربارتر خواهد کرد و امکان مشاهده‌ی حیوانات بیشتری در قالب واقعیت افزوده از طریق موتور جست‌و‌جوی این شرکت، فراهم خواهد شد. فهرست بالا در مقایسه‌با روزهای اولیه‌ی پروژه‌ی جدید گوگل در سال ۲۰۱۹، تغییرات زیادی به‌خود دیده است.

در موتور جست‌و‌گوی گوگل، افزون‌بر حیوانات، امکان مشاهده‌ی مدل‌های سه‌بعدی دیگر نیز در قالب واقعیت افزوده وجود دارد. گوگل می‌گوید برای نمایش اشیای مختلف به‌شکلی پرجزئيات و در مقیاس درست، با چندین وب‌سایت رسمی و برندهای مختلف همکاری کرده است. گوگل با همکاری برندها سعی کرده است به‌بهترین شکل ممکن از طریق موتور جست‌و‌جویش مدل‌های سه‌بعدی را به‌نمایش بگذارد.

در جدولی که در ادامه می‌آید، می‌توانید نظاره‌گر فهرست چیزهای دیگری باشید که گوگل از نمایش سه‌بعدی آن‌ها پشتیبانی می‌کند:

فهرست اشیاء پشتیبانی‌شده توسط پروژه‌ی واقعیت افزوده‌ی موتور جست‌و‌جوی گوگل
نام به‌فارسی معادل انگلیسی برای جست‌و‌جو در گوگل
اسکلت انسان Human skeleton
خورشید Sun
سیاره‌ی عطارد Mercury
سیاره‌ی زهره Venus
سیاره‌ی زمین Earth
سیاره‌ی مریخ Mars
سیاره‌ی مشتری Jupiter
سیاره‌ی زحل Saturn
سیاره‌ی اورانوس Uranus
سیاره‌ی نپتون Neptune
پلوتون Pluto
قمر تایتان Titan
ماه زمین Earth’s Moon
قمر اروپا Europa
قمر فوبوس Phobos
قمر دیموس Deimos
قمر گانیمد Ganymede
قمر می‌ماس Mimas
قمر ناماکا Namaka
قمر هایپریون Hyperion
قمر آیو Io
قمر هاومیا Haumea
قمر آمبریل Umbriel
قمر کالیستو Callisto
لباس نیل آلمسترانگ Neil Armstrong’s suit
مریخ‌نورد Mars rover
خمیدگی عضلات Muscle flexion
بابانوئل Santa Claus

ناگفته نماند دسترسی به موارد یادشده در جدول بالا به‌سادگی حیوانات نیست. این مدل‌های سه‌بعدی معمولا در بخش‌های پایینی نتایج جست‌و‌جو در کنار وب‌سایت‌هایی که آن‌ها را ارائه می‌دهند، به‌نمایش درمی‌آیند. درضمن بررسی‌ها نشان می‌دهد گاهی اوقات مدل‌های سه‌بعدی بالا به‌طور کلی در نتایج جست‌و‌جوی گوگل نمایش داده نمی‌شوند. مدل سه‌بعدی سیاره‌های جدول بالا در بیشتر اوقات، هنگامی به‌نمایش درمی‌آیند که عبارت «in depth» را به آن‌ها اضافه کنید. 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع