اطلاعات نقشه بلد از کاهش ۸۰ درصدی سفر کاربران حکایت دارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اطلاعات منتشر شده توسط بلد که مربوط به بازه‌ی زمانی ابتدای اسفندماه تا پایان تعطیلات نوروزی است، حاکی از آن است که میزان سفر کاربران این سرویس طی نوروز کاهش داشته است که البته می‌توان الگوی سفر توسط این کاربران در نوروز را تا حدودی به جامعه نیز تعمیم داد. اطلاعات گردآوری شده توسط بلد مربوط به سفرها با مقاصدی نظیر سوپرمارکت، مراکز درمانی، پارک‌ها، جایگاه‌های سوخت، رستوران‌ها و کافه‌ها، ایستگاه‌های مترو، مساجد و مراکز خرید و سینماها بوده است.

مسیریابی در زمان شیوع ویروس کرونا

براساس آنچه که بلد اعلام کرده، مراجعه‌ی مردم به مراکز خرید و سینماها بیشترین کاهش را داشته است، به‌طوریکه کاهش مسیریابی در این مورد ۹۶ درصد بوده است. شاید در ظاهر امر، تعطیلی مراکز خرید بنابه دستور رئیس جمهور، اصلی‌ترین دلیل برای کاهش مراجعه به مراکز خرید به‌نظر برسد، اما با نگاهی به میزان مسیریابی به مراکز خرید براساس زمان، می‌توان به روشنی دید که در اولین روزهای اسفندماه که ورود ویروس کرونا به کشور تأیید شد، تقاضا برای مسیریابی به سمت مراکز خرید در بلد بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته و این کاهش ۲۷ اسفندماه به ۷۵ درصد رسیده است. 

مسیریابی در زمان شیوع ویروس کرونا

نکته‌ی جالب توجه دیگر در نمودارهای بلد، مسیریابی به سمت بانک‌ها است که فقط تعطیلات رسمی منجر به کاهش حضور مردم در بانک‌ها شده است. با وجود هشدارهای فراوان برای عدم مراجعه به بانک‌ها، به‌نظر می‌رسد مراجعه حضوری برای انجام امور بانکی همچنان در الویت مردم است و این مسئله را می‌توان نشئت گرفته از دلایل متعددی از قبیل ناآشنا بودن کاربران با سیستم‌های الکترونیک بانکداری، مراحل دست‌وپاگیر سیستم‌های بانکداری الکترونیک یا ناکارآمد بودن این سیستم‌ها دانست که خود نیازمند بررسی بیشتر است. 

مسیریابی در زمان شیوع ویروس کرونا

یکی از مقاصدی که نمودار آن حاوی نکاتی جالب توجه است، میزان مراجعه مردم به سوپرمارکت‌ها است. همان‌طور که در نمودار مربوط به مسیریابی کاربران بلد به سمت سوپرمارکت‌ها می‌توان مشاهده کرد، هرچند نمودار در حالت کلی از یک سیر نزولی پیروی می‌کند، اما کاهش مراجعه به سوپرمارکت‌ها تنها ۶۳ درصد کمتر شده است. اما فارغ از این موضوع، می‌توان برخی تغییرات نمودار مربوطه را با نگاهی به اخبار و شایعاتی که در روزهای مختلف در میان مردم منتشر شده، تفسیر کرد. همان‌طور که در این نمودار می‌بینید، به یکباره مراجعه به سوپرمارکت‌ها از هشتم فروردین‌ماه افزایشی ۴۰ تا ۵۰ درصدی پیدا کرده که می‌توان دلیل آن را انتشار شایعه‌ی قرنطینه‌ی شهرها و مخصوصا تهران عنوان کرد که مردم را برای تأمین مایحتاج به سمت سوپرمارکت‌ها سرازیر کرد که این موضوع نیز جای بررسی بیشتر دارد.

مسیریابی در زمان شیوع ویروس کرونا

سرویس نقشه‌ی گوگل نیز اطلاعات مربوط به تردد کاربران در گوگل مپس هم‌زمان با شیوع کووید ۱۹ در کشورهای مختلف را منتشر کرده که نگاهی به آن‌ها گویای کاهش رفت‌وآمد مردم در سطح جهان است. البته باتوجه به تحریم‌های اعمال شده علیه کشور، اطلاعات مربوط به ایران از طریق سرویس گوگل در دسترس نیست. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع