حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

قابلیت SameSite گوگل کروم موقتا غیرفعال شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گوگل اخیرا اطلاعیه‌ای جدید درباره‌ی مرورگر کروم (Google Chrome) منتشر کرده است. براساس این اطلاعیه‌، اهالی مانتین‌ویو قابلیت سیم‌سایت (SameSite) در مرورگر کروم را به‌‌علت شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) به‌طور‌موقت غیرفعال کرده‌اند. از زمان انتشار نسخه‌ی ۸۰ گوگل کروم، این مرورگر به‌ قابلیتی با عنوان SameSite مجهز شد که نحوه‌ی عملکرد کوکی‌های متفرقه (ترد پارتی) را در وب‌سایت‌ها دستخوش تغییر می‌کند.

عملکرد اصلی SameSite اعمال تغییراتی در نحوه‌ی رفتار گوگل کروم با کوکی‌ها است. تا پیش از اضافه‌شدن سیم‌سایت، مرورگر کروم به‌صورت پیش‌فرض کوکی‌های بیشتری قبول می‌کرد که در بین آن‌ها کوکی‌های متفرقه هم به‌چشم می‌خورد. به‌دنبال انتشار سیم‌سایت، این رویکرد در کروم تغییر پیدا کرد. تغییر رویکرد کروم بدین‌معنا است که به‌دلیل وجود قابلیت سیم‌سایت، این مرورگر تمامی کوکی‌های متفرقه را مسدود می‌کند، به‌جز کوکی‌هایی که دارنده‌ی هر وب‌سایت به‌طورمشخص بدون‌ مشکل‌بودنِ آن‌ها را تأیید کرده است. 

مقاله‌ی مرتبط:

سیم‌سایت ازطریق عملکرد یادشده قصد دارد درزمینه‌ی حفاظت بیشتر از حریم خصوصی کاربر قدم بردارد. درواقع، سیم‌سایت چنین کاری را ازطریق محدودکردن شمار کوکی‌ها انجام می‌دهد. محدودشدن کوکی‌ها باعث می‌شود مجموعه‌ی داده‌های جمع‌آوری‌شده آن‌ها نیز محدود شود تا حریم خصوصی کاربر بیش‌ازپیش در امان بماند. 

باوجوداین، مسدودکردن کوکی‌ها به‌دست SameSite باعث می‌شود برخی وب‌سایت‌ها دچار مشکلات جدی شوند و امکان استفاده از آن‌ها وجود نداشته باشد. این موضوع به‌‌ویژه برای وب‌سایت‌هایی صدق می‌کند که از کوکی‌های متفرقه به‌عنوان بخشی از سیستم لاگین خود استفاده می‌کنند. بسیاری از وب‌سایت‌های بزرگ و شناخته‌شده پیش‌تر به‌روزرسانی‌ شده و کاملا با SameSite سازگاری پیدا کرده‌اند تا دچار مشکل نشوند. با‌این‌حال، گوگل می‌گوید قصد دارد از عملکرد بدون مشکل و باثبات وب‌سایت‌هایی مطمئن شود که درزمینه‌ی ارائه‌ی سرویس‌های اساسی و مهم نظیر سرویس‌های بانکی، سرویس‌های فروش آنلاین مواد غذایی، سرویس‌های دولتی و سرویس‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند. این گفته‌های گوگل نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد شماری از وب‌سایت‌هایی که در دسته‌ی یادشده فعالیت می‌کنند، هنوز به‌روزرسانی نشده‌اند و با SameSite سازگار نیستند. 

شیوع ویروس کرونا روی وب‌سایت‌ها نیز اثر زیادی گذاشت. دارندگان وب‌سایت‌ها به‌‌علت شیوع کرونا امروزه باید با مشکلات متعددی دست‌و‌پنجه نرم کنند و ظاهرا همین موضوع باعث شده است وب‌سایت‌ها زمان کافی یا منابع موردنیاز برای به‌روزرسانی‌ و سازگاری با SameSite را نداشته باشند. درضمن، وضعیت فعلی نشان می‌دهد احتمالا قرار نیست به این‌ زودی‌ها دارندگان وب‌سایت‌ها به سازگاری وب‌سایتشان با قابلیت SameSite توجه کنند. 

از زمان شیوع کرونا، در بسیاری از کشورها اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را شاهد بوده‌ایم تا افراد تاحدممکن از یکدیگر فاصله داشته باشند و شیوع ویروس کنترل شود. ماندن افراد در خانه باعث شده است میزان مراجعه به وب‌سایت‌ها، به‌‌ویژه وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مختلف، بیشتر شود. هرگونه اختلال در این وب‌سایت‌ها به هر دلیلی، می‌تواند خدمت‌رسانی به مردم را دچار مشکل کند. با درنظرگرفتن همین موضوع گوگل تصمیم گرفته است فعلا قابلیت سیم‌سایت را تعلیق کند تا همه‌چیز به‌حالت عادی برگردد. 

این نخستین‌باری نیست که شیوع ویروس کرونا روی مرورگر گوگل کروم اثر می‌گذارد؛ چراکه در مارس نیز گوگل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد قصد دارد موقتا اضافه‌کردن قابلیت به مرورگر کروم و سیستم‌عامل کروم OS را متوقف کند و روی به‌روزرسانی‌های امنیتی متمرکز باشد. گوگل در آن زمان گفت تصمیم جدیدش تا حد زیادی به‌دلیل تغییر در برنامه‌های کاری اتخاذ شده است. بااین‌حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد گوگل از آن زمان توسعه‌ی مرورگر کروم و سیستم‌عامل کروم OS را ادامه داده است؛ اما با اتکا بر برنامه‌ای تنظیم‌شده.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی تصمیم گوگل درقبال مرورگر کروم چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع