وزیر بهداشت: گام دوم غربالگری کرونا شناسایی افراد ناقل بدون علامت است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

درحالی‌که ویروس کرونا در کشورمان جولان می‌دهد و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به‌منظور جلوگیری از شیوع گسترده‌تر آن از ۸ فروردین‌ماه به اجرا گذاشته شده، تا چند روز دیگر اکثر مراکز اجتماعی، آموزشی و کسب‌وکارها بازگشایی می‌شوند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز طی ویدئوکنفرانسی که از شبکه خبر سیما پخش شد، اعلام کرد که باوجود اهمیت حفظ فاصله‌ی اجتماعی میان افراد، نمی‌توان فعالیت‌های اقتصادی را به‌طور کلی تعطیل کرد. وی گفت به‌لحاظ اینکه کشور ما در شرایط اقتصادی سخت و تحریم قرار دارد، باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، چرخ اقتصادی را به گردش درآوریم. وزیر بهداشت گفت:

فعالان بخش اقتصادی و کسبه‌ی ما روزهای سختی را گذرانده‌اند و برای به گردش درآمدن چرخ اقتصادی، با اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها باید کاری کنیم که کسب‌و‌کار مردم از رونق نیفتد.

این درحالی است که دکتر زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، دیروز در برنامه‌ی «طبیب» خبر داد که کرونا در تهران به مرحله‌ی پاندمی (همه‌گیری) رسیده است و اکنون نوسانات سینوسی در تهران ناشی از رفت‌وآمدها در فواصل زمانی انتهای اسفند تا انتهای تعطیلات نوروز مشاهده می‌شود.

در ادامه بخوانید:

زالی گفت، درنتیجه، طی ۵ تا ۹ روز آینده باید منتظر افزایش تعداد مبتلاها در تهران باشیم. وی می‌گوید به‌دلیل حجم ترددهای شهری، تمام نقاط در شهر تهران آلوده به ویروس کرونا است و هیچ نقطه پاکی در آن وجود ندارد.

بازگشایی تدریجی مراکز اقتصادی، اجتماعی و آموزشی تحت طرحی با عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند صورت می‌گیرد. زالی معتقد است که تغییر مسیر از فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند باید با تأمل صورت بگیرد و تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه با عجله و شتاب اجرایی نشود چراکه شتاب‌زدگی ممکن است بحران‌های جدیدی ایجاد کند.

به گزارش ایرنا و به‌گفته‌ی زالی، بیشتر ترددها به‌دلیل اجبار و اضطرار و توسط اقشار فرودستی انجام می‌شود که نگران کسب و کارهای خود هستند؛ این افراد نگران چک برگشتی، مشکل اجاره بها و دیگر مسائل اقتصادی مربوط به خود و خانواده‌شان هستند و در این زمینه باید بسته‌های جامع راهبردی برای آن‌ها ازسوی دولت پیش‌بینی شود. زالی می‌گوید بسته‌های حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای اقشار آسیب‌پذیر تهران چاره‌ساز نیست و تصمیمات شتابزده و عجولانه نیز آثار زیان‌بار اقتصادی را طولانی‌تر خواهد کرد.

به گزارش واحد خبر صداوسیما، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی سه‌فوریتی مبنی بر قرنطینه‌ی یک ماهه در تمام کشور را به مجلس فرستاده بودند که این طرح امروز به‌دلیل مغایرت با اصول قانون اساسی، از دستور کار مجلس خارج شد.

به گزارش ایسنا، شادمهر کاظم‌زاده، نماینده دهلران به‌عنوان مخالف طرح سه فوریتی مذکور، آن را خودکشی از مرگ توصیف کرد. وی گفت:

طبق گزارش‌ها ۱۸/۵ درصد مشاغل، مستقیم و غیرمستقیم متاثر از این بیماری بوده است، دلیلی ندارد که ما ۸۰ درصد باقی را بی‌دلیل تعطیل کنیم. ضمن اینکه این طرح مخالف اشتغال و جهش تولید است. ما به‌جای حل مسئله می‌خواهیم صورت مسئله را پاک کنیم. هزینه‌های اجرای طرح از کجا تهیه می‌شود؟

حال وزیر بهداشت می‌گوید که با غربالگری بیش از ۷۰ میلیون ایرانی، افراد دارای علائم کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و این افراد ایزوله شده‌اند؛ اکنون، زمان اجرای قدم بعدی در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا است که با غربالگری افراد ناقل بدون علامت انجام می‌گیرد. نمکی می‌گوید کانون‌هایی از بیماری وجود دارد که علامت ندارند اما ویروس را در اجتماع انتقال می‌دهند و اکنون این اشخاص باید شناسایی شوند تا فعالیت دیگر بخش‌ها آغاز شود. وی تصریح کرد:

با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، در این مرحله سراغ کانون‌هایی می‌رویم که علامت ندارند، اما ویروس را در سطح جامعه جابه‌جا می‌کنند. از امروز آزمایش‌های زیادی انجام می‌شود و خوشه‌های بدون علامت را شناسایی خواهیم کرد. در این مسیر نیز همه در کنار ما خواهند بود و علاوه‌بر پیگیری موارد اولیه‌ی بدون علامت، به‌دنبال یافتن موارد بدون علامت دیگر خواهیم بود. 

زالی: تصمیمات شتابزده و عجولانه برای بازگشایی مراکز، آثار زیان‌بار اقتصادی را طولانی‌تر خواهد کرد

نمکی می‌گوید عملی‌کردن گام دوم طرح مقابله با کرونا نیازمند انجام تعداد آزمایش‌های بیشتر است؛ افزایش تعداد آزمایش اکنون به شاخص ارزیابی مقابله با کرونا درمیان کشورها تبدیل شده و جایگاه ایران را در عرصه‌ی بین‌المللی ارتقا می‌دهد.

این درحالی است که مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایرنا می‌گوید که ما هنوز نمی توانیم بیماران را به‌طور کامل شناسایی و موارد تماس‌یافته را به‌درستی شناسایی و قرنطینه کنیم. به‌گفته‌ی یونسیان، معنای درست قرنطینه این است که روزانه از وضعیت این افراد مطلع باشیم و افراد علامت‌دار را به‌درستی شناسایی و آنان از دیگران جدا کنیم. وی اضافه می‌کند:

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هر موقع ۱۰ برابر موارد مثبت‌تان تست انجام دادید، می‌توانید امیدوار باشید که روند بیماریابی به‌درستی انجام می‌شود؛ یعنی اگر ما روزی حدود ۲۵۰۰ بیمار شناسایی می‌کنیم باید ۲۵ هزار تست انجام دهیم.

غربالگری از هر فرد، اگر فقط یک بار انجام شود، ارزش چندانی نداشته و باید این کار حداقل هفته‌ای یک بار برای هر فرد انجام شود تا بشود تغییرات افراد طی زمان را چک کرد. فردی که، برای مثال، یک ماه پیش غربال شده و فاقد علائم بوده است، باید در هفته‌های بعدی هم مجددا غربال شود.

وزیر بهداشت درانتهای سخنان امروز خود گفت اکنون در برخی استان‌ها به سطح کنترل و مهار بیماری نزدیک شده‌ایم؛ اما به‌معنای آن نیست که خیال مردم راحت شود؛ تأکید ما این است که همچنان فاصله‌ها را کنترل و اصول بهداشتی را رعایت کنیم.

کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، امروز آخرین آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا را ۲۰۸۹ تن اعلام کرد که آمار کلی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در کشورمان را به ۶۲۵۸۹ نفر می‌رساند. از این میان، امروز ۱۳۳ و درمجموع ۳۸۷۲ تن نیز جان باخته‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع