معرفی بهترین گوشی‌های ۵G بازار

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شبکه ۵G هرچند به‌طور کامل جایگزین ۴G نخواهد شد، اما نسل بعدی اتصال موبایل است. این شبکه سریع کار می‌کند و صنایع زیادی از جمله اتومبیل‌های خودران، پهپادها و اینترنت از آن بهره‌مند خواهند شد. سامسونگ که محبوب‌ترین سازنده گوشی‌های ۵G دنیاست، در حال حاضر پنج هندست ۵G تحت نام‌های گلکسی اس۱۰ ۵G، نوت ۱۰ پلاس ۵G، نسخه ۵G گلکسی فولد، گلکسی A90 5G و گلکسی اس۲۰ در بازار دارد. گلکسی اس۲۰ در ماه فوریه امسال در رویداد آنپک معرفی شد.

توسعه فناوری ۵G گرچه از سال ۲۰۱۹ شروع شده است، اما امسال و سال آینده شاهد گوشی‌های ۵G بیشتری خواهیم بود. در حال حاضر، در آمریکا کاربران اپراتورهای ورایزن، AT&T ،T-Mobile و اسپرینت در تعدادی از شهرها به این شبکه دسترسی دارند. سال گذشته در انگلیس، اپراتور EE به عنوان نخستین اپراتور ۵G در این کشور شناخته شد و به دنبال آن Vodafone و Three UK هم این فناوری را ارائه دادند.

به نظر می‌رسد که اکثر مردم دنیا احتمالا تنها از طریق یک گوشی ۵G، به این شبکه قدرتمند دسترسی خواهند داشت. بنابراین وعده‌هایی که اپراتورها و سازندگان چیپ در مورد پوشش شبکه ۵G می‌دهند، اگر نتواند از طریق گوشی‌ها محقق شود کاملا بی‌معنی خواهد بود. ما در اینجا سعی کرده‌ایم بهترین گوشی‌های ۵G موجود در بازار را برای شما معرفی کنیم و نگاهی به برنامه‌های سایر شرکت‌ها برای معرفی چنین دستگاه‌هایی در آینده بیندازیم. پس با ما همراه باشید.

Samsung Galaxy S10 5G

گلکسی اس۱۰ ۵G مشخصات مشابهی با گلکسی اس۱۰ اصلی دارد، با این تفاوت که از اتصال ۵G پشتیبانی می‌کند. این گوشی ۵G مجهز به نمایشگر ۶.۷ اینچی، چهار دوربین پشت و قابلیت شارژ بی‌سیم است. گلکسی اس۱۰ ۵G از طریق اپراتورهای ورایزن، اسپرینت، T-Mobile و همچنین AT&T  قابل دسترس است.

LG V50 ThinQ 5G

ال جی V50 ThinQ 5G برای کاربران اسپرینت به قیمت ۱۱۵۲ دلار و برای مشتریان ورایزن به قیمت ۱۰۰۰ دلار قابل دسترس است. این گوشی مجهز به نمایشگر ۶٫۴ اینچی OLED، سه دوربین پشت شامل لنزهای واید و تله‌فوتو، چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ و دو دوربین جلو است. ال جی V50 ThinQ 5G قابلیت اتصال به وسیله جانبی Dual Screen دارد که سایز نمایشگر گوشی را افزایش می‌دهد. البته این وسیله در آمریکا قابل دسترس نیست. شبکه ۵G اپراتور اسپرینت روی V50 تست شده و پوشش آن در مقایسه با شبکه ۵G ورایزن بهتر است، اما سرعت کندتری دارد.

Motorola Moto Z4

اولین گوشی ۵G لنوو و موتورولا، گوشی موتو Z3 بود که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. مدل بعدی آن یعنی موتو Z4 نیز با چنین قابلیتی سال گذشته بدون هیاهوی زیاد معرفی شد. Z4 نیز مانند Z3، با یک ماژول موتو ماد که با استفاده از پین‌های مغناطیسی به پشت دستگاه می‌چسبد، به شبکه ۵G وصل می‌شود. این گوشی ۵G قیمتی برابر ۴۹۹ دلار دارد و قیمت خود موتو ماد نیز ۳۵۰ دلار است.

OnePlus 7 Pro 5G

وان پلاس ۷ پرو، یک نسخه ۵G تحت اپراتور اسپرینت دارد که قیمت‌اش ۸۴۰ دلار است. خود وان پلاس ۷ پرو موفق به دریافت جایزه سردبیران CNET شده و دارای نمایشگر ۶.۶۷ اینچی ۹۰ هرتزی، دوربین سلفی بیرون‌جهنده، و سه دوربین پشت است. نسخه ۵G گرچه نسبت به مدل اصلی که قیمتی برابر ۶۶۹ دلار دارد گران‌تر است، اما ۸۴۰ دلار در مقایسه با قیمت ۱۰۰۰ دلاری گوشی‌های ۵G ال جی و سامسونگ همچنان ارزان‌‌قیمت محسوب می‌شود.

Samsung Galaxy Note 10 Plus 5G

گلکسی نوت ۱۰ پلاس گرچه قیمت بسیار بالایی دارد، اما دارای مشخصات فوق‌العاده‌ای مانند نمایشگر عالی ۶.۸ اینچی، عمر باتری تمام روز و دوربین‌های قدرتمند است. نسخه ۵G آن حتی گران‌تر از خودش بوده و یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های ۵G دنیاست. این هندست از طریق اپراتور ورایزن به قیمت ۱۳۰۰ دلار قابل دسترس است.

Motorola Moto Z3

موتو Z3 هم مانند Z4، می‌تواند از طریق وسیله جانبی موتو ماد به شبکه ۵G وصل شود. این گوشی دارای نمایشگر ۶.۰۱ اینچی، باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، سنسور اثرانگشت و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی است.

Samsung Galaxy Fold 5G

گلکسی فولد دارای یک نمایشگر ثانویه ۴.۶ اینچی است که به عنوان “کاور” دستگاه نیز عمل می‌کند. این گوشی در حالت کاملا باز تبدیل به یک تبلت ۷.۳ اینچی می‌شود. گلکسی فولد دارای شش دوربین است: در پشت گوشی یک دوربین سه‌گانه و در جلوی آن یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی وجود دارد و در حالت تبلت نیز دو دوربین دیگر به آن‌ها اضافه می‌شوند؛ یک دوربین سلفی و یک سنسور عمقی ۸ مگاپیکسلی. نسخه ۵G آن در کره جنوبی، انگلیس و آلمان قابل دسترس است، اما در آمریکا عرضه نخواهد شد.

Samsung Galaxy A90 5G

گلکسی A90 5G مجهز به نمایشگر ۶.۷ اینچی، سه دوربین پشت و چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ است. این گوشی همچنین یک سنسور اثرانگشت در داخل نمایشگر دارد. گلکسی A90 5G با قیمت ۸۲۷ دلار، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی‌های ۵G بازار است.

Coolpad Legacy 5G

هندست Legacy 5G، اولین گوشی ۵G شرکت چینی کول‌پد (Coolpad) است. این دستگاه در سه ماهه دوم امسال به قیمت زیر ۴۰۰ دلار عرضه خواهد شد و با این قیمت یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های ۵G بازار خواهد بود. Legacy 5G به‌صورت آنلاک، از طریق سایت‌های کول‌پد، آمازون و همچنین سایر خرده‌فروشی‌های ایالات‌متحده به فروش خواهد رسید. این گوشی، روی شبکه‌های ۵G طیف زیر ۶ گیگاهرتز کار می‌کند و بنابراین از شبکه‌های ۵G اپراتورهای T-Mobile ،AT&T و اسپرینت پشتیبانی خواهد کرد.

TCL 10 5G

TCL 10 5G با چهار دوربین پشت و جک هدفون، در سه ماهه دوم امسال به قیمت زیر ۵۰۰ دلار در آمریکا و کانادا قابل دسترس خواهد بود. ما TCL را بیشتر به خاطر تلویزیون‌های اقتصادی‌اش می‌شناسیم، اما این شرکت در بخش گوشی هم فعالیت دارد. دلیل قیمت پایین جدیدترین گوشی ۵G این شرکت، استفاده از چیپست ۵G میان‌رده اسنپدراگون ۷۶۵G است.

Huawei Mate 20 X 5G

میت ۵G X 20 دارای یک صفحه‌نمایش بزرگ ۷.۲ اینچی، باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی و دوربین پشت سه‌گانه است. این گوشی قرار بود در ژوئن ۲۰۱۹ در انگلیس به قیمت ۹۹۹ پوند (حدود ۱۲۷۹ دلار آمریکا) عرضه شود. اما اپراتورهای بریتانیایی EE و Vodafone برنامه‌های خود برای فروش آن را لغو کردند. این گوشی در ایالات‌متحده هم قابل دسترس نیست.

ZTE Axon 10 Pro 5G

Axon 10 Pro 5G اولین گوشی ۵G شرکت ZTE است و در چین و اروپا قابل دسترس است. نسخه ۴G آن در آمریکا، از طریق فروشگاه‌های آنلاین ZTE ،Newegg و B&H Photo عرضه شده است. قیمت Axon 10 Pro 5G با ترکیب حافظه ۸/۲۵۶ گیگابایت، ۵۴۹ دلار بوده و نسخه رم ۱۲ گیگابایتی آن هم ۵۹۹ دلار قیمت دارد.

Xiaomi Mi Mix 3 5G

شیائومی، سازنده چینی گوشی هوشمند، یک نسخه ۵G برای هندست می میکس ۳ معرفی کرده است. این گوشی مجهز به نمایشگر ۶.۳۹ اینچی AMOLED، چیپست اسنپدراگون ۸۴۵ و دو دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسلی است. آلوسیوس لو (Aloysius Low) از سردبیران وب‌سایت CNET، شیائومی می میکس ۳ ۵G را علی‌رغم اینکه نه ضدآب نبوده و نه دوربین‌های جلوی آن سیستم تشخیص چهره امن سه‌بعدی دارند، یک هندست تقریبا کامل نامیده است. شیائومی می میکس ۳ ۵G به‌طور رسمی در آمریکا قابل دسترس نیست.

Oppo Reno 5G

اوپو رنو ۵G در انگلیس و استرالیا به قیمت ۱۴۹۹ دلار قابل دسترس است. این گوشی دارای نمایشگر فوق‌العاده ۶.۶ اینچی، چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ و یک دوربین سلفی بیرون‌جهنده است. علاوه بر اپراتور انگلیسی EE و اپراتورهای استرالیایی Telstra و Optus، اوپو با اپراتورهای Swisscom و Singtel در سنگاپور هم همکاری کرده تا رنو ۵G را در این کشور عرضه کند. اوپو همچنین با اپراتور China Mobile برای فروش آن همکاری داشته است.

Huawei Mate X 5G

میت X، فناوری ۵G و نمایشگر تاشو را با هم ترکیب کرده است. این گوشی فقط در چین قابل دسترس است و اندازه نمایشگر آن در حالت بسته ۶.۶ اینچ و در حالت کاملا باز ۸ اینچ می‌شود. میت X 5G مجهز به باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی و سه دوربین پشت است و در نوامبر ۲۰۱۹ به قیمت ۱۶۹۹۹ یوان (۲۴۰۰ دلار) عرضه شد.

درباره سایر شرکت‌ها چطور؟

از آنجاییکه شبکه‌های ۵G در سراسر دنیا روزبه‌روز در حال گسترش هستند، انتظار می‌رود سازندگانی که تاکنون یک هندست ۵G ارائه نکرده‌اند، به‌زودی به این جمع بپیوندند. در ادامه می‌خواهیم ببینیم سایر شرکت‌ها در کجا ایستاده‌اند.

اپل

آیفون‌های ۲۰۱۹ اپل اتصال ۵G ندارند

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اپل امسال فناوری ۵G را در آیفون‌های ۱۲ ارائه خواهد کرد. مینگ-‌چی کو (Ming-chi Kuo) تحلیلگر معروف محصولات اپل، پیش‌بینی کرده است که این شرکت امسال سه گوشی ۵G معرفی خواهد کرد. اینکه چرا اپل در سال ۲۰۱۹ وارد این عرصه نشد چند دلیل دارد.

دلیل اول اینکه اپل معمولا در ترندهای موبایل هیچ‌وقت اولین نیست و ترجیح می‌دهد یک تکنولوژی نوظهور، ابتدا به بلوغ برسد بعد به سراغ آن برود. برای مثال، این شرکت در زمان معرفی شبکه‌های ۳G و ۴G، پشت‌سر رقبای خود قرار داشت.

دلیل دوم این است که اپل در سال ۲۰۱۹ همکاری خود را با کوالکام (بزرگترین تامین‌کننده مودم ۵G دنیا) متوقف کرد. این دو شرکت بالاخره در آوریل ۲۰۱۹ با پایان دادن به دعوای حقوقی خود، بر سر یک معامله تولید چندساله چیپ ۵G به توافق رسیدند. این شرایط باعث شد تا اینتل، تامین‌کننده قبلی مودم ۵G اپل، به‌کلی از کسب‌وکار مودم ۵G گوشی‌ خارج شود و اپل بعدا کسب‌وکار مودم گوشی این شرکت را به قیمت ۱ میلیارد دلار خریداری کند. البته اپل همچنان با کوالکام همکاری می‌کند، اما سال گذشته برای معرفی یک آیفون ۵G دیگر خیلی دیر شده بود.

گوگل

هیچ فناوری ۵G برای جدیدترین گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ XL وجود ندارد

گوگل هنوز برنامه‌های خود را برای ۵G اعلام نکرده است. این شرکت حتی در زمان معرفی گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴XL در اکتبر ۲۰۱۹ هم چیزی درباره برنامه‌های ۵G خود نگفت. این بدین معنی است که ما احتمالا باید تا آخر امسال (یا شاید هم تا سال آینده) منتظر یک گوشی پیکسل ۵G بمانیم.

نوکیا

آیا بالاخره یک گوشی ۵G از نوکیا خواهیم دید؟

هرچند نوکیا دیگر مثل یک دهه پیش سازنده بزرگی نیست، اما این شرکت در حال برداشتن گام‌هایی برای معرفی یک هندست ۵G در آینده است. نوکیا از جولای ۲۰۱۹ برای ساختن دستگاه‌های ۵G با کوالکام همکاری می‌کند. این شرکت همچنین اعلام کرده که ۳.۵ میلیارد دلار روی T-Mobile سرمایه‌گذاری کرده است تا از مزیت شبکه‌های ۵G این اپراتور استفاده کند.

با این حال، نباید به این زودی‌ها انتظار یک گوشی‌ ۵G را از نوکیا داشت. در فوریه ۲۰۱۹، فلوریان سیچه (Florian Seiche) مدیر اجرایی HMD (شرکتی که صاحب برند نوکیاست) گفت که این دستگاه‌ احتمالا تا اواخر امسال معرفی نخواهد شد. سیچه این موضوع را یک‌بار دیگر در نمایشگاه IFA 2019 مورد تاکید قرار داد. جوهو سارویکاس (Juho Sarvikas ) مدیر محصولات HMD گفت که گوشی ۵G نوکیا کمی اقتصادی‌تر از هندست‌های ۵G موجود در بازار خواهند بود.

البته نوکیا از طریق دیگری از فناوری ۵G کسب درآمد می‌کند. علاوه بر کوالکام و اریکسون، این شرکت نیز از حق ثبت اختراع تکنولوژی ۵G استفاده می‌کند و در ازای فروش هر گوشی ۵G، ۳.۵ دلار می‌گیرد.

HTC

شرکت تایوانی HTC به جای گوشی ۵G، یک هات‌اسپات ۵G عرضه کرده که از طریق اپراتور اسپرینت به قیمت ۶۰۰ دلار قابل دسترس است. این هاب به طور همزمان ۲۰ نفر را به هم وصل می‌کند و مجهز به یک نمایشگر ۵ اینچی، اسپیکرهای صوتی و نرم‌افزار اندروید پای است. این دستگاه همچنین یک مدیا هاب دارد که کاربران می‌توانند از آن برای تماس‌های ویدئویی یا چک کردن ایمیل‌هایشان استفاده کنند.

لنوو/موتورلا

موتو Z4 همچنان اقتصادی‌ترین گوشی ۵G است

گوشی‌های موتو Z3 و موتو Z4 هرچند دارای قابلیت ۵G هستند، اما آن‌ها همچنان نیاز به وسیله جانبی موتو ماد برای اتصال به این شبکه پرسرعت دارند. موتورولا در حال حاضر روی دستگاهی کار می‌کند که نیاز به این وسیله جانبی نخواهد داشت و احتمالا اواخر امسال معرفی خواهد شد. هرچند موتورولا اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نکرده است، اما احتمالا با یک گوشی رده‌بالا و گران‌قیمت روبرو خواهیم بود.

فرانکوس لافلام (Francoise Laflamme)، مدیر بازاریابی موتورولا در جریان کنفرانس کوالکام در دسامبر ۲۰۱۹ گفت که اگر شما بخواهید یک گوشی ۵G به قیمت ۳۹۹ دلار معرفی نمائید، مجبور خواهید بود که بسیاری از مشخصات ارزشمند آن را قربانی کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع