حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

انویدیا کارت گرافیک مستقل پایین ‌رده MX450 را برای عرضه به بازار ارائه می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

انویدیا محصولات جایگزین پردازنده‌ی گرافیک سری GeForce MX 300 مبتنی‌بر پاسکال را توسعه می‌دهد که از معماری تورینگ بهره خواهند برد. سری MX از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا برای لپ‌تاپ‌های پایین‌رده طراحی و عرضه می‌شود. این لپ‌تاپ‌ها با وجود ارائه‌ی ترکیبی خوب از توان مصرفی اندک و پردازش گرافیکی رضایت‌بخش، هنوز از لحاظ معماری با کارت گرافیک‌های حرفه‌ای و پرچم‌دار شرکت در دسته‌ی دسکتاپ هماهنگ نیستند.

انویدیا GPU های سری GeForce RTX و GeForce GTX مبتنی‌بر تورینگ را در هر دو دسته‌ی دسکتاپ و موبایل ارتقا داد و محصولات جدید را برای عرضه به بازار معرفی کرد. در خانواده‌های مذکور، محصولاتی همچون RTX 2080 SUPER در هر دو نوع Max-Q و Max-P بازار را در دسته‌های پرچم‌دار و حتی بدنه‌ی بازار زیرسلطه دارند. 

انویدیا GeForce MX

اینتل در خانواده‌ی پردازنده‌های آیس‌لیک از پردازنده‌ی گرافیکی جدید Gen 11 و AMD با هسته‌های گرافیکی توانمند Vega به تولیدکننده‌های لپ‌تاپ امکان داده‌اند تا به‌مرور در برخی از GPU مستقل انویدیا بی‌نیاز شوند. درواقع، محصولات رقیب به‌گونه‌ای هستند که قدرت گرافیکی مناسبی دراختیار لپ‌تاپ قرار می‌دهند و به منبع قدرت یا سیستم خنک‌کننده‌ی مجزا نیز نیازی ندارند. اگرچه انویدیا همیشه تلاش می‌کرد خانواده‌ی GeForce MX خود را برای جلب توجه تولیدکننده‌ها و توزیع‌کننده‌های لپ‌تاپ به‌روز کند، همیشه محصولاتی مبتنی‌بر معماری نسل قبلی، یعنی پاسکال به بازار عرضه می‌کرد.

جدیدترین محصولات انویدیا در خانواده‌ی GeForce MX، پردازنده‌های گرافیکی GeForce MX300 هستند که برمبنای معماری Pascal GP107 و GP108 تولید می‌شوند. اما محصولات جدید این تولید‌کننده‌ی نام‌دار دنیای سلیکون، به‌لطف بهره‌وری از معماری تورینگ قدرتمندتر هستند و می‌توان برتری ۷۰ درصدی را در کارایی و قدرت آن‌ها درمقایسه‌ با پردازنده‌های یکپارچه‌ی رقیب همچون سری رایزن پیکاسو AMD یا اینتل آیس‌لیک متصور شد؛ اما قطعا رقبای دیگر ساکت نخواهند نشست. تیم‌های آبی و قرمز قطعا تلاش می‌کنند در ماه‌های پیش‌ رو، امکانات و قابلیت‌ها را در پردازنده‌های گرافیکی داخلی یا همان iGPU خود بهبود دهند.

AMD اخیرا با پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰، پیشرفت چشمگیری در پردازش گرافیکی رقم زد. محصولات جدید آن‌ها از لحاظ کارایی ۹۵ درصد بهتر از GeForce MX350 هستند و به توان کمتری هم نیاز دارند. درواقع، پردازنده‌های گرافیکی داخلی AMD به‌طورمشترک با پردازنده‌ی ۲۵ واتی Renoir Ryzen 7 4800U از توان طراحی گرمایی استفاده می‌کنند. فراموش نکنید پردازنده‌ی مذکور در دسته‌ی حرفه‌ای AMD قرار ندارد و محصولاتی همچون Ryzen 9 4900U و Ryzen 9 4900H با TDP میانیگن ۴۵ وات برتری چشمگیری در برابر خانواده‌ی GeForce MX در پردازش گرافیکی دارند.

انویدیا GeForce MX

در جبهه‌ی دیگر رقابت برای افزایش قدرت پردازش گرافیکی، اینتل مشغول توسعه‌ی پردازنده‌های تایگرلیک است. محصولات جدید به‌لطف بهره‌وری از نسل جدید معماری پردازنده‌های گرافیکی اینتل، دوبرابر قدرتمندتر از نمونه‌های کنونی آیس‌لیک با پردازنده‌های گرافیکی Gen 12 هستند. پردازنده‌های گرافیکی جدید Xe DG1 اینتل، کارایی و قدرت درخورتوجهی ارائه می‌کنند و در نیمه‌ی دوم سال جاری به بازار عرضه خواهند شد.

انویدیا در بازار پایین‌رده با پردازنده‌های مرکزی شرکت‌های دیگر رقابت می‌کند که به iGPU مجهز هستند

انویدیا در پاسخ به دو رقیب دیرینه‌اش که تهدیدهایی جدی برای دسته‌ی پایین‌رده‌ی محصولاتش هستند، چه راهکاری دارد؟ پاسخ در معماری تورینگ نهفته است. مشخصات نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی MX با معماری جدید به رسانه‌ها راه یافته که براساس آن، از معماری Tu117 بهره می‌برند. این محصولات سرعت کلاک پایه‌ی ۵۴۰ مگاهرتز خواهند داشت و تا دو گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با کلاک ۱۰ گیگابیت‌برثانیه را به کاربر ارائه می‌کنند. توان طراحی گرمایی تراشه‌ی جدید کمتر از ۲۵ وات است و به نسل کنونی همچون GeForce MX350 شباهت‌های زیادی دارد. البته فراموش نکنید محصول یادشده با توان طراحی گرمایی برابر، قدرت بیشتری ارائه می‌کند.

اطلاعات منتشرشده در رسانه‌های فناوری ادعا می‌کنند انویدیا نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی GeForce MX را با هدف رقابت با سری اینتل Xe DG1 تولید می‌کند. دلیل اصلی این است که درحال‌حاضر، لپ‌تاپ‌های پایین‌رده با کارت گرافیک داخلی اینتل بسیار پرفروش هستند و کاربران این دسته‌ از محصولات که به قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارند، لپ‌تاپ‌های اینتل با پردازنده‌های گرافیکی پایین‌رده‌ی MX را می‌خرند. اگرچه ترکیب مذکور برای کاربران پایین‌رده عالی محسوب می‌شود، اینتل با نسل آتی پردازنده‌های مرکزی، یعنی تایگر لیک و پردازنده‌های گرافیکی داخلی توانمند Xe، وضعیت بازار را تغییر خواهد داد. محصولات آتی تیم آبی قدرت پردازشی بیشتری از نمونه‌های مستقل و فعلی انویدیا دارند.

انویدیا GeForce RTX

در ادامه بخوانید:

انویدیا احتمالا محصولات آتی در دسته‌ی میان‌رده را با نام‌گذاری MX400 به بازار عرضه خواهد کرد و دو دسته‌بندی را برای آن‌ها در نظر خواهد گرفت که هر دو از پردازنده‌ی گرافیکی TU117 بهره می‌برند. یکی از دسته‌ها به TU117-655-KA/B/A1 و دیگری به TU117-650-A1 مجهز خواهد بود. اطلاعات منتشرشده ادعا می‌کنند هر دو دسته‌ با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری ساخته خواهند شد و از رابط PCIe Gen 4 بهره خواهند برد؛ درنتیجه، می‌توان محصولات جدید را اولین پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ سازگار با نسل چهار PCIe دانست.

نسخه‌ی سریع‌تر از حافظه‌ی ۶۴ بیتی GDDR6 و نسخه‌‌ی بعدی از پیکربندی ترکیبی از همین نوع حافظه برخوردار خواهد بود. توان طراحی گرمایی پردازنده‌های گرافیکی جدید ۲۵ وات خواهد بود و در ماه مه یا ژوئن با تولید انبوه به بازار عرضه می‌شوند.

اعداد منتشرشده از پردازنده‌های آتی انویدیا نشان می‌دهد با محصولاتی با ۸۰ تا ۹۰ درصد کارایی بیشتر از نسخه‌ی لپ‌تاپ GeForce GTX 1650 روبه‌رو خواهیم بود که برای کارت گرافیک پایین‌رده‌ی ۲۵ واتی، بسیار عالی محسوب می‌شود. درنهایت، عرضه‌ی محصولات جدید از هر سه رقیب حاضر در بازار در نیمه‌ی دوم سال جاری نشان‌دهنده‌ی آیند‌ه‌ی امیدوارکننده‌ای در دسته‌ی پایین‌رده خواهد بود و لپ‌تاپ‌های ارزان‌تر آینده قطعا پردازش گرافیکی قدرتمندتری دارند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع