کارگروه آموزش الکترونیکی: تنها یک اپراتور به‌طوررسمی رایگان‌شدن اینترنت را اعلام کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بعد از اینکه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد ترافیک کلاس‌های آموزشی مجازی تأیید‌شده‌ی وزارت آموزش‌و‌پرورش و وزارت علوم برای کاربران رایگان خواهد شد، قرار شد IP دقیق تک‌تک سرورهای مجازی دانشگاه‌ها جمع‌آوری و به وزارت ارتباطات ارائه شود. با انجام این کار، وزارت ارتباطات روی IPها ترافیک را رایگان می‌کند تا هم دانشجو و هم استادان بدون پرداخت هزینه‌ی پهنای باند از محتوای ارائه‌شده استفاده کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

در همین زمینه، سیدعلی‌اکبر صفوی، مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر گفت از حدود یک ماه پیش مکاتباتی انجام شد تا دانشگاه‌ها آدرس IP را ارسال کنند. به‌گفته‌ی او، فهرست اولیه پیش از سال نو و فهرست دوم بعد از تعطیلات سال نو به وزارت ارتباطات ارسال شد و وزارت ارتباطات نیز این فهرست را به‌منظور کاهش تعرفه‌ی اینترنت به اپراتورها ابلاغ کرد. او گفت:

دانشگاه‌هایی هستند که تازه زیرساخت لازم را ایجاد و آی‌پی خود را ارسال می‌کنند. همچنین، دانشگاه‌هایی وجود دارند که به‌دلیل استقبال دانشجو مجبور شده‌اند سرورهای اضافی راه‌اندازی کنند تا بتوانند پاسخ‌گوی دانشجو باشند؛ به‌همین‌دلیل، آی‌پی جدید خود را ارسال کرده‌اند.

به‌گفته‌ی مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی، از چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام شده است اینترنت سایت‌های آموزشی دانشگاه‌ها در همه‌ی اپراتورها رایگان شده است؛ اما تنها یک اپراتور این موضوع را به‌طوررسمی اعلام کرده است و بقیه‌ی اپراتورها این موضوع را هنوز به دانشگاه اعلام نکرده‌اند. این موضوع باید سریع‌تر اطلاع‌رسانی شود تا دانشگاه‌ها تکلیف خود را بدانند.

هفته‌ی گذشته، منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، در نامه‌ای به وزیر ارتباطات گفت بررسی‌های میدانی از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد ابلاغیه‌ی کاهش تعرفه‌ی اینترنت به اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات پهنای باند عملیاتی نشده است. بعد از ارسال این نامه، معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد:

از وزارت علوم درخواست کردیم فهرست سایت‌های آموزشی دانشگاه‌ها را ارسال کنند تا به اپراتورها ابلاغ شود؛ اما این وزارتخانه فهرست را دیر ارسال کرد. از امروز، اینترنت سایت‌های آموزشی کاربردی دانشجویان در همه‌ی اپراتورها رایگان است.

وزیر ارتباطات پیش‌تر نیز اعلام کرده بود با آغاز مجدد کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها، به شرکت‌های اینترنت خانگی ابلاغ شده است تا پایان اردیبهشت‌ ۱۳۹۹ سرعت همه‌ی مشترکان خود را به‌‌رایگان به ۱۶ مگابیت‌برثانیه ارتقا دهند.

این‌طور که به‌نظر می‌رسد، شرکت مبین‌نت ترافیک مشترکان دانشگاهی را رایگان کرده است. این شرکت در بیانیه‌ی خود نوشته با‌توجه‌به تداوم تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، ترافیک مصرفی مشترکانش در زمان استفاده از خدمات آموزشی آنلاین دانشگاه‌های اعلام‌شده‌ی وزارت علوم و بهداشت رایگان محاسبه می‌شود. همچنین تا پایان اردیبهشت‌، تمامی دانشجویان و استادان مشترک مبین‌نت می‌توانند از امکانات آموزشی مانند دانلود و آپلود محتواها و برگزاری کلاس‌های آنلاین رایگان استفاده کنند.

مبین‌نت درادامه‌ی بیانیه‌ی خود توضیح داده است مشترکان برای امکان رایگان‌شدن ترافیک مصرفی در وب‌سایت‌های مدنظر باید یک‌بار مودم TD-LTE خود را خاموش و روشن کنید. فهرست مراکز علمی و آموزشی و دانشگاه‌ها را در وب‌سایت مبین‌نت می‌توانید ببینید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع