حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

آمار فروش رایانه شخصی / PC در سه ماهه نخست 2020 از نگاه مؤسسه کانالیس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

جدیدترین گزارش مؤسسه‌ی پژوهشی کانالیس (Canalys) نشان می‌دهد شمار رایانه‌های شخصی‌ای که در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار شده‌اند، در‌مقایسه‌با همین بازه‌ی زمانی در سال گذشته‌ی میلادی ۸ درصد افت کرده است. از سال ۲۰۱۶، این نخستین‌بار است که شمار رایانه‌های شخصی ‌عرضه‌شده در سه‌ماهه‌ی نخست سال میلادی، تا این حد افت می‌کند. این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که گزارش‌ها از افزایش شدید تقاضا برای رایانه‌های شخصی خبر می‌دهند.

براساس گزارش کانالیس، در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی میزان تقاضا برای رایانه‌های شخصی با رشدی درخورتوجه مواجه شد؛ زیرا به‌‌علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی شرکت‌ها، کارمندان مجبور شده‌اند پروژه‌های کاری را با رایانه‌ی شخصی‌شان در خانه پیش ببرند. همچنین، تعطیلی دانشگاه‌ها باعث شده است بسیاری از دانشجویان به رایانه‌ به‌منظور شرکت در کلاس‌های مجازی نیاز پیدا کنند. شیوع کووید ۱۹ هم‌زمان با افزایش میزان تقاضا، باعث بروز مشکلات مهمی در زنجیره‌ی تأمین شرکت‌ها شده است؛ زیرا برخی از خطوط تولید تعطیل شده‌اند. این مشکلات در زنجیره‌ی تأمین دلیل اصلی افت شمار دستگاه‌های عرضه‌شده به بازار در سه‌ماهه‌ی منتهی به مارس ۲۰۲۰ بوده است.

مدیر بخش تحقیقات در مؤسسه‌ی کانالیس دراین‌باره می‌گوید:

صنعت رایانه‌های شخصی به‌دنبال همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی‌های حاصل از آن، رشد درخورتوجهی تجربه کرده است؛ به‌حدی که فروشگاه‌های عرضه‌کننده در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۰ به‌سرعت موجودی‌شان را تمام کردند. همچنین، سازندگان رایانه‌های شخصی سال ۲۰۲۰ را با مشکلاتی دیگر درزمینه‌ی تأمین پردازنده‌های اینتل شروع کردند؛ مشکلاتی که به‌دلیل انتقال نه‌چندان مناسب پردازنده‌های اینتل به لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اتفاق افتادند. زمانی‌که کارخانه‌های تولیدی چین نتوانستند فعالیت خود را به‌دلیل تعطیلات سال جدید چینی از سر بگیرند، تأمین پردازنده‌های اینتل به‌کاری سخت‌تر تبدیل شد.

کانالیس می‌گوید انتظار ندارد روند تقاضا برای رایانه‌های شخصی در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ به همین منوال باقی بماند. یکی دیگر از تحلیلگران این مؤسسه درباره‌ی این موضوع می‌گوید:

شمار کمی از کسب‌و‌کارها برای تجهیز دفاتر کاری‌شان در حوزه‌ی فناوری پول خرج خواهند کرد و درمقابل، بسیاری از خانه‌ها به‌تازگی به دستگاه جدید مجهز شده‌اند. رکود جهانی جدیدی آغاز شده است؛ به‌گونه‌ای که کسب‌و‌کارها ورشکسته خواهند شد و میلیون‌ها نفر به شمار افراد بیکار خواهند پیوست.

آمار عرضه‌ی رایانه‌های شخصی به بازار در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰ از نگاه مؤسسه‌ی کانالیس (شامل سیستم‌های دسکتاپ، نوت‌بوک‌ها و ورک‌استیشن‌ها)
ردیف نام شرکت شمار دستگاه‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰ سهم از بازار در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰ شمار دستگاه‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹ سهم از بازار در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹ رشد سالانه
۱ لنوو ۱۲ میلیون و ۸۳۰ هزار واحد ۲۳/۹ درصد ۱۳ میلیون و ۴۲۱ هزار واحد ۲۳ درصد ۴/۴- درصد
۲ اچ‌پی
۱۱ میلیون و ۷۰۱ هزار واحد ۲۱/۸ درصد ۱۳ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد ۲۳/۳ درصد ۱۳/۸- درصد
۳  دل ۱۰ میلیون و ۴۹۶ هزار واحد ۱۹/۶ درصد ۱۰ میلیون و ۳۸۳ هزار واحد ۱۷/۸ درصد ۱/۱+ درصد
۴ اپل ۳ میلیون و ۲۱۹ هزار واحد ۶/۰ درصد ۴ میلیون و ۷۲ هزار واحد ۷ درصد ۲۱- درصد
۵ ایسر ۳ میلیون و ۱۲۵ هزار واحد ۵/۸ درصد ۳ میلیون و ۵۷۴ هزار واحد ۶/۱ درصد ۱۲/۶- درصد
شرکت‌های دیگر ۱۲ میلیون و ۳۱۱ هزار واحد ۲۲/۹ درصد ۱۳ میلیون و ۳۱۶ هزار واحد ۲۲/۸ درصد ۷/۵- درصد
مجموع ۵۳ میلیون و ۶۸۲ هزار واحد ۱۰۰ درصد ۵۸ میلیون و ۳۴۶ هزار واحد ۱۰۰ درصد ۸- درصد

عملکرد تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی در سه‌ماهه‌ی نخست امسال تا حد زیادی درمقایسه‌با سال پیش تغییر نکرده است. لنوو با عرضه‌ی ۱۲/۸ میلیون دستگاه به بازار، باردیگر بیشتر سهم را ازآنِ خود کرده و در رتبه‌ی اول جای گرفته است. اچ‌پی و دل دو شرکت دیگری هستند که به‌ترتیب با عرضه‌ی ۱۱/۷ و ۱۰/۵ میلیون دستگاه به بازار، رتبه‌‌های دوم و سوم را به‌دست آورده‌اند. براساس گفته‌های کانالیس، بیشترین افت در دستگاه‌های عرضه‌شده مربوط به شرکت اپل است. در سه‌ماهه‌ی نخست امسال، شمار رایانه‌هایی که اپل به بازار عرضه کرده، افت ۲۰ درصدی تجربه کرده و به ۳/۲ میلیون واحد رسیده است.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی این گزارش چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع