اچ کپچا / hCaptcha در کلودفلر / Cloudflare جایگزین ری کپچا / reCAPTCHA می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کلودفلر (Cloudflare) شرکتی است که در زمینه‌ی ارائه‌ی زیرساخت وب و حوزه‌های متعدد دیگر فعالیت می‌کند و دفتر مرکزی آن در کالیفرنیای آمریکا قرار دارد. این شرکت چند روز پیش با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد قصد دارد به پشتیبانی از سرویس ری‌کپچا (reCAPTCHA) گوگل خاتمه دهد و به‌جای آن به‌سراغ سرویسی جدید به‌نام اچ‌کپچا (hCaptcha) برود. 

متیو پرینس، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فعلی کلودفلر، در اطلاعیه‌ی جدید این شرکت گفته تصمیم موردبحث به‌دلیل برنامه‌های آینده‌ی گوگل برای سرویس ری‌کپچا اتخاذ شده است. مدیرعامل کلودفلر مدعی است گوگل قصد دارد در آینده در ازای استفاده‌ی شرکت‌ها از سرویس reCAPTCHA از آن‌ها پول دریافت کند؛ این کار می‌تواند هزینه‌های کلودفلر را به‌صورت سالانه به‌میزان ده‌ها میلیون دلار افزایش دهد. اگر چنین هزینه‌هایی به کلودفلر تحمیل می‌شد، این شرکت نیز ناچار بود برای جبران آن به دریافت پول بیشتر از مشتریانش روی بیاورد. 

متیو پرینس در رابطه با تصمیم جدید کلودفلر می‌گوید: «گوگل برای انجام چنین کاری کاملا حق دارد. با درنظرگرفتن میزان بزرگ‌بودن کلودفلر باید بگویم که شرکت ما بدون شک هزینه‌های درخورتوجهی به سرویس ری‌کپچا و حتی خود گوگل تحمیل کرده است. اگر درآمد ری‌کپچا نتواند از هزینه‌های نگه‌داری این سرویس عبور کند، کاملا منطقی است اگر گوگل بخواهد در ازای ارائه‌ی سرویسش از مشتریان پول دریافت کند». 

گوگل احتمالا به‌زودی در ازای استفاده‌ی وب‌سایت‌ها از سرویس ری‌کپچا از آن‌ها پول دریافت می‌کند

پرینس در ادامه‌ی سخنان خود اعلام کرد کلوفلر قصد دارد از این پس زیرساخت‌هایش را با نوعی سیستم ضدبات جدید کپچا به‌نام hCaptcha یکپارچه کند. این سرویس از سوی شرکتی کالیفرنیایی به‌نام Intuition Machines ارائه می‌شود. Intuition Machines به‌طور معمول از طریق ارائه‌ی دسترسی به اچ‌کپچا به شرکت‌های مختلف در ازای دریافت پول، کسب درآمد می‌کند. شرکت‌های موردبحث در زمینه‌ی آزمایش‌های طبقه‌بندی تصاویر فعالیت می‌کنند. ناگفته نماند Intuition Machines به دارندگان وب‌سایت‌ها پول می‌دهد تا سرویس کپچای این شرکت را روی وب‌سایت‌های خود پیاده‌سازی کنند.

این درحالی است که کلودفلر می‌گوید برای پیاده‌سازی سرویس hCaptcha در زیرساخت‌هایش نه‌تنها پولی از Intuition Machines دریافت نمی‌کند، بلکه به این شرکت پول می‌دهد. پرینس می‌گوید انجام چنین کاری باعث می‌شود کلودفلر اطمینان حاصل کند Intuition Machines تمامی منابع لازم را به‌منظور ارتقای سرویس خود در اختیار دارد تا hCaptcha بتواند با نیازهای کلودفلر خودش را سازگار کند. براساس گزارش منتشرشده از سوی رسانه‌ی W3Techs، کلودفلر هم‌اکنون ارائه‌دهنده‌ی سامانه‌ی نام دامنه (DNS) به حدود ۱۱/۳ درصد تمامی وب‌سایت‌های حاضر در اینترنت است. این شرکت همچنین پراکسی معکوس (فایروال) ۱۲/۴ درصد از تمامی وب‌سایت‌های اینترنت را ارائه می‌دهد. اعداد یادشده نشان می‌دهند کلودفلر به‌صورت روزانه به حجم بسیار بالایی از ترافیک دنیای وب رسیدگی می‌کند.

متیو پرینس در ادامه‌ی سخنانش می‌گوید گرچه پرداخت پول به Intuition Machines در ازای دریافت اچ‌کپچا می‌تواند هزینه‌هایی اضافی روی دست کلودفلر بگذارد، اما این هزینه‌ها تنها مقداری جزئی از هزینه‌هایی هستند که سرویس reCAPTCHA در آینده ممکن بود به این شرکت تحمیل کند. بنابراین کلودفلر با آگاهی از بروز چنین اتفاقی در آینده، تصمیمی عاقلانه گرفته است.

امروزه DNS حدود ۱۱/۳ درصد از تمامی وب‌سایت‌های دنیا توسط کلودفلر ارائه می‌شود

افزون بر این موارد کلودفلر به‌هنگام استفاده از ری‌کپچا با دو مشکل مهم مواجه می‌شود؛ دو مشکلی که ظاهرا اچ‌کپچا به‌طور کامل آن‌ها را رفع می‌کند. مشکل اول، این حقیقت است که سرویس reCAPTCHA هر از چند گاهی در کشور چین مسدود می‌شود؛ این یعنی کلودفلر نمی‌توانست از این سرویس برای وب‌سایت‌ها و کاربران چینی استفاده کند. مشکل دوم به قوانین داخلی گوگل در زمینه‌ی جمع‌آوری داده‌‌های کاربران مربوط می‌شود که کلودفلر ادعا می‌کند تا حدی با استانداردهای حریم خصوصی، مطابقت ندارند. متیو پرینیس می‌گوید کلودفلر از این پس لازم نیست نگران موضوع یادشده درمورد قوانین گوگل باشد، زیرا hCaptcha داده‌های بسیار کمتری از کاربرانی که فرم‌هایش را پر می‌کنند، جمع‌آوری می‌کند.

تابه‌امروز، کلودفلر از سرویس reCAPTCHA گوگل به‌عنوان بخشی از IP Firewall و محصولات Gatebot خود استفاده کرده است. هنگامی که وب‌سایت‌های محافظت‌شده توسط کلودفلر تحت حملات محروم‌سازی از سرویس (موسوم‌به DDoS) یا حملات مشابه قرار می‌گیرند، سرویس reCAPTCHA خودش را فعال می‌کند. به‌دنبال فعال‌سازی reCAPTCHA، این سرویس از کاربران می‌خواهد پیش از ورود به سایت، فرم خاصی را پر کنند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد کلودفلر به‌عنوان بخشی از قابلیت Security Levels نیز از سرویس reCAPTCHA استفاده می‌کند. Security Levels قابلیتی خاص است که به مدیران وب‌سایت‌ها امکان می‌دهد تمامی کاربران جدید را مجاب به پر کردن فرم reCAPTCHA کنند. از این فرم می‌توان به‌عنوان فرمی ابتدایی به‌منظور فیلتر ترافیک استفاده کرد؛ فرقی ندارد که وب‌سایت تحت حملات هکری باشد یا خیر، به‌لطف قابلیت Security Levels امکان استفاده از فرم ری‌کپچا فراهم می‌شود.

در گذشته، کلودفلر به‌دلیل پشتیبانی‌اش از سرویس reCAPTCHA توسط کاربران مرورگر تور (Tor) به‌شدت موردانتقاد قرار گرفت. برای سال‌های متمادی، کاربران مرورگر تور نمی‌توانستند بدون پر کردن چندین فرم حوصله‌سربر reCAPTCHA به وب‌سایت‌های محافظت‌شده توسط کلودفلر دسترسی پیدا کنند. کلودفلر در سپتامبر ۲۰۱۸ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که میزان سخت‌گیری فرم‌های ری‌کپچا را برای کاربران مرورگر تور پایین آورده است.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز در این زمینه چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع