حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

گوگل در گوشی پیکسل ۶ از چیپست سفارشی خودش استفاده خواهد کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

زمانی که گوگل در سال ۲۰۱۷ یکی از طراحان چیپ سابق اپل را استخدام کرد، شایعاتی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه این غول اینترنت در حال توسعه یک سری چیپست‌های سفارشی است. اواخر همان سال گوگل از پردازنده تصویر Pixel Visual Core رونمایی کرد.

گوگل از آن زمان تاکنون چیپ‌های Titan M و Pixel Neural Core را معرفی کرده است. با این حال، نشانه‌های کمی وجود دارد که این شرکت بخواهد چیپ‌هایی برای رقابت با اسنپدراگون توسعه دهد، اما سال آینده ممکن است همه چیز تغییر کند.

گوگل در حال توسعه چیپست سفارشی برای گوشی‌های پیکسل است

گزارش جدید وب‌سایت Axios ادعا کرده است که گوگل پیشرفت قابل‌توجهی در توسعه پردازنده اختصاصی خودش داشته است. چیپ مذکور دارای اسم‌رمز ‘Whitechapel’ بوده و در همکاری نزدیک با سامسونگ طراحی شده است.

به گفته یک منبع آگاه، سامسونگ که هم اکنون چیپست‌های اگزینوس و قبلا تراشه‌های اپل را می‌ساخت، از فناوری ساخت ۵ نانومتری برای تولید چیپ گوگل استفاده خواهد کرد.

این استراتژی گوگل، مشابه استراتژی اپل در یک دهه قبل است، زمانی که اپل اولین چیپست سفارشی خود یعنی A4 را برای استفاده در آیفون با همکاری سامسونگ توسعه داد.

گزارش‌هایی هم گفته‌اند که سامسونگ در حال توسعه یک پردازنده اگزینوس سفارشی برای استفاده در دستگاه‌های آینده پیکسل است. این گزارش‌ها همچنین ادعا کرده‌اند که گوگل این چیپست را تا زمان معرفی پیکسل ۵ در اواخر امسال در اختیار نخواهد داشت.

گوگل ظاهرا اولین نمونه‌های اولیه چیپست سفارشی خود را چند هفته پیش دریافت کرده است و هنوز کارهای زیادی برای انجام دارد. Axios معتقد است که این تراشه ممکن است در سال ۲۰۲۱ برای استفاده در داخل پیکسل ۶ آماده شود.

گوگل همچنین امیدوار است چیپست‌های سفارشی خود را در داخل کروم‌بوک‌ها هم استفاده کند.

این استراتژی چندین مزیت دارد

این روزها اکثر سازندگان دستگاه‌های اندرویدی، از چیپست‌های اسنپدراگون استفاده می‌کنند. این‌ها محصولات خوبی هستند، اما توسعه یک پردازنده سفارشی که برای دستگاه‌های خاصی طراحی شده باشند مزیت‌های زیادی دارد.

برای مثال، امسال کوالکام سازندگان گوشی‌های پرچمدار را مجبور کرده یا از چیپست‌های ۵G استفاده کنند یا اینکه برای محصولات رده‌بالای خود از چیپ‌های میان‌رده بهره بگیرند. تراشه‌های ۵G هزینه بسیار بالایی دارند و گوگل ممکن است از آن اجتناب کند.

گوگل همچنین ممکن است جنبه‌های خاص چیپست را براساس قابلیت‌هایی که برای گوشی‌های پیکسل آینده خود در نظر گرفته طراحی کند.

یک پردازنده هشت هسته‌ای و سخت‌افزار سفارشی بهینه‌شده برای گوگل

چیپست سفارشی گوگل ظاهرا شامل هشت هسته ARM خواهد بود. جزئیات این هسته‌ها در گزارش ارائه نشده است، اما شایعات قبلی به دو هسته قدرتمند Cortex-A78، دو هسته سریع Cortex-A76 و چهار هسته Cortex-A55 اشاره کرده‌اند.

این هسته‌ها همچنین با هسته گرافیکی Mali MP20 شرکت ARM که هنوز معرفی نشده، ترکیب خواهند شد. همچنین گفته می‌شود گوگل پردازنده سیگنال تصویر سامسونگ را با نسخه خودش جایگزین خواهد کرد. انتظار یک پردازنده عصبی سفارشی هم می‌رود.

Axios می‌گوید این سخت‌افزارها برای تکنولوژی یادگیری ماشین گوگل بهینه‌سازی خواهند شد و بخشی از چیپ به بهبود عملکرد و قابلیت‌ همیشه‌روشن گوگل اسیستنت اختصاص خواهد یافت.

اینکه اولین چیپست سفارشی گوگل چقدر قدرت رقابت با چیپست‌های اپل، کوالکام و سامسونگ خواهد داشت چیزی است که باید منتظر ماند و دید. اما گوگل می‌گوید که کسب و کار سخت‌افزار این شرکت، یک استراتژی بلندمدت است. بنابراین ممکن است پردازنده‌های سفارشی پیکسل، بعد از چند نسل، قدرت رقابت را پیدا کنند.

در حال حاضر انتظار می‌رود که گوگل به استفاده از پردازنده‌های اسنپدراگون در داخل گوشی‌هایش ادامه دهد و گوگل پیکسل ۵ هم احتمالا مجهز به اسنپدراگون ۷۶۵ خواهد بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع