گوشی وان پلاس و تاریخچه هفت ساله شرکت چینی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

راه‌اندازی شرکت وان پلاس ایده‌ی دو کارمند سابق شرکت اوپو بود که در سال ۲۰۱۳ تصمیم به ساختن برند جدیدی در دنیای اندروید گرفتند. آن‌ها تصمیم داشتند تا گوشی وان پلاس را به‌عنوان راهکاری همه‌جانبه برای علاقه‌مندان به دنیای اندروید عرضه کنند. یک گوشی هوشمند اندرویدی با طراحی عالی،‌ مشخصات فنی قوی، سریع‌ترین و تمیزترین اندروید ممکن و قیمت مقرون‌به‌صرفه، چشم‌اندازی بود که منجر به شکل‌گیری وان پلاس شد. رویای مذکور در سال ۲۰۱۴ و با معرفی و عرضه‌ی وان پلاس وان به حقیقت پیوست.

وان پلاس امروز و پس از گذشت هفت سال از شروع فعالیت، از یک ایده و شرکت کوچک متمرکز بر فروش اینترنتی محصولات، به یکی از غول‌های قابل‌احترام دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. با نگاهی به دیگر بازیگران بزرگ صنعت، می‌توان دستاورد این شرکت را در مدت کوتاهی که از فعالیتش می‌گذرد، مثال‌زدنی خواند. در این مطلب، تاریخچه‌ی گوشی‌های هوشمند وان پلاس را از وان پلاس وان تا وان پلاس 7T پرو بررسی کرده‌ایم. در مطلب حاضر، گوشی‌های اصلی شرکت بررسی شده‌اند و چند نمونه‌ی جانبی با عرضه و بازار محدود، از تاریخچه حذف شدند.

وان پلاس 8 پرو / OnePlus 8 Pro

وان پلاس 8 پرو

وان پلاس وان، ورود قدرتمند

می‌توان به جرأت ادعا کرد که صاحبان هر یک از برندهای گوشی‌های هوشمند از سال ۲۰۱۴، در جلسه‌های خود برای تدوین چشم‌انداز آینده، وان پلاس وان را به‌عنوان هدف قرار می‌داده است. رونمایی و معرفی و عرضه‌ی اولین گوشی وان پلاس به بازار، یکی از موفق‌ترین رخدادهای تاریخ صنعت گوشی هوشمند بود. درواقع تمامی محصولات آتی شرکت، بر پایه‌ی همین ورود قدرتمند شکل گرفته بودند.

گوشی وان پلاس وان تفاوت چندانی با رقبای اندرویدی هم‌زمان خود نداشت. البته مهندسان چینی قابلیت‌ها و امکانات متمایزی را در آن اضافه کرده بودند تا ورود قدرتمندتری به بازار داشته باشند. ازمیان مهم‌ترین مزایا می‌توان به نرم‌افزار اشاره کرد. وان پلاس وان با سیستم‌عامل Cyanogen OS مبتنی بر اندروید به بازار عرضه شد. این سیستم‌عامل، نسخه‌ای رسمی از کاستوم رام مشهور و پرطرفدار CyanogenMod بود که تا آن زمان برای گوشی‌های اندرویدی متعدد منتشر شده بود. سیستم‌عامل سیانوژن هر دو دسته‌ی توسعه‌دهنده و کاربر علاقه‌مند به اندروید را راضی می‌کرد و عملکرد روانی داشت.

مزیت مهم دیگر گوشی وان پلاس واس، قیمت آن بود. گوشی چینی با قیمت ۲۹۹ دلار به بازار عرضه شد که باتوجه به بهره‌مندی از جدیدترین نسل پردازنده‌‌های کوالکام یعنی خانواده‌ی اسنپدراگون ۸۰۰، قیمتی عالی بود. وقتی قیمت را با طراحی جذاب و خاص گوشی ترکیب می‌کردیم، یک گوشی عالی مخصوص عاشقان دنیای فناوری را در مقابل خود می‌دیدیم.

وان پلاس در فروش گوشی وان روند جالب‌توجی را در پیش گرفت. فروش گوشی تنها ازطریق دعوت‌نامه ممکن بود. درواقع کاربران برای خرید وان پلاس وان که تنها به‌‌صورت آنلاین عرضه می‌شد، نیاز به یک کد دعوت‌نامه‌ی اختصاصی داشتند. شرکت، کدهای دعوت محدودی را بین اعضای دائمی جامعه‌ی کوچک کاربران و طرفداران ابتدایی خود پخش کرد. کاربران اولیه پس از خرید وان، می‌توانستند یک کد دعوت برای آشنایان خود ارسال کنند. کدهای دعوت، درصورت خرید گوشی، منجر به تولید کد دعوت جدید می‌شدند.

وان پلاس وان

اگرچه روند فروش گوشی وان پلاس وان براساس کد دعوت، برخی از طرفداران اولیه‌ی برند را سرخورده کرد، اما به‌هرحال مزایایی هم برای شرکت به‌همراه داشت. شرکت جوان باتوجه به همین کدهای دعوت، تعادل خوبی بین عرضه و تقاضا ایجاد کرد و همچنین هیاهوی خبری قابل‌توجهی نیز پیرامون برند شکل گرفت. درواقع سیستم دعوت این حس را ایجاد می‌کرد که خریداران وان پلاس، افراد خاصی هستند.

آمار دقیقی از فروش گوشی وان پلاس وان در دسترس نیست. البته شرکت ادعا می‌کند که تا پایان سال ۲۰۱۴، بیش از یک میلیون دستگاه از گوشی مذکور فروخته است. اگر به چشم‌انداز اولیه‌ی شرکت یعنی فروش ۵۰ هزار دستگاه توجه کنیم، متوجه پیروزی بی چون و چرای وان پلاس در گوشی اول می‌شویم.

خلاصه نکات گوشی وان پلاس وان

  • وان پلاس وان با اندروید ۴.۴.۲ کیت‌کت عرضه شد و آخرین به‌روزرسانی آن، اندروید لالیپاپ ۵.۱.۱ بود.
  • گوشی ابتدا با سیستم‌عامل سیانوژن عرضه شد، اما مشکلات دو شرکت به توسعه‌ی پوسته‌ی اختصاصی Oxygen OS در وان پلاس انجامید. درنتیجه وان پلاس وان دستگاه خاصی بود که در طول عمر خود با دو پوسته‌ی اختصاصی و رسمی اندروید از دو شرکت مجزا در بازار حضور داشت.
  • وان پلاس در برخی رویداد‌ها گوشی وان را بدون نیاز به دریافت دعوت‌نامه می‌فروخت. به‌عنوان مثال در بلک فرایدی سال ۲۰۱۴، کاربران بدون نیاز به دعوت‌نامه، گوشی وان پلاس وان را می‌خریدند.
  • از آن‌جایی که اولین گوشی وان پلاس، چند ماه پس از راه‌اندازی شرکت به بازار عرضه شد، شایعه شده بود که اوپو، تجهیزات و زیرساخت لازم را برای وان پلاس فراهم می‌کند. هرچند وان پلاس هرگونه ارتباط با اوپو و قرار داشتن در زیرمجموعه‌ی آن شرکت را تکذیب می‌کند.
  • قیمت وان پلاس وان با احتساب تورم در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۲۷ دلار عنوان می‌شود.

وان پلاس ۲، سقوط زودهنگام

وان پلاس در پایان سال ۲۰۱۴ خود را در موقعیتی نه‌چندان جالب می‌دید. آن‌ها با سرعت به شرکتی بسیار بزرگ تبدیل شده بودند. شاید چنین رشدی آرزوی همه‌ی شرکت‌های دنیای فناوری باشد، اما به‌هرحال مشکلاتی جدی برای وان پلاس ایجاد کرد. درنتیجه‌ی همین مشکلات، گوشی وان پلاس ۲ محصول سال ۲۰۱۵ به‌عنوان ضعیف‌ترین محصول شرکت شناخته می‌شود.

وان پلاس ۲ مزایای قابل‌توجهی نسبت به وان پلاس وان نداشت

وان پلاس انتظار فروش یک میلیونی را برای محصول اول خود نداشت. درنتیجه آن‌ها برای هجوم همه‌جانبه‌ی منتقدان برای گوشی بعدی هم آماده نبودند. وان پلاس ۲ به‌نوعی یک به‌روزرسانی کلی نسبت به برادر بزرگ‌تر خود بود و از همان طراحی قبلی بهره می‌برد.

گوشی وان پلاس ۲ با ارتقاء‌های مرسوم گوشی‌های جدید هوشمند به بازار عرضه شد. نسخه‌ی جدیدتر از پردازنده سری اسنپدراگون ۸۰۰، نمایشگر و باتری بزرگ‌تر، پشتیبانی از حسگر اثر انگشت و اسپیکرهای قوی‌تر، قابلیت‌های بهبودیافته‌ی محصول جدید وان پلاس بودند. ازطرفی وان پلاس ۲ حافظه‌‌ی رم بیشتری نسبت به محصول قبلی نداشت و شرکت به‌دلایلی پشتیبانی از NFC را هم در آن حذف کرد. از همه مهم‌تر، قیمت پایه‌ی گوشی به ۳۲۹ دلار افزایش یافته بود.

گوشی وان پلاس 2

سیستم دعوت‌نامه برای خرید وان پلاس ۲ هم اجرا شد، اما موفقیت زیادی نداشت. از آنجایی که اولین طرفداران وان پلاس، گوشی اول را به‌تازگی خریداری کرده بودند، تمایلی به تحمل دردسرهای دریافت و ارسال دعوت‌نامه برای خرید گوشی دوم نداشتند. باوجود تمام مشکلات موجود، وان پلاس ۲ فروش خوبی را تجربه کرد. تا ماه اوت سال ۲۰۱۵، آمار رزرو دو میلیون دستگاه برای دومین گوشی وان پلاس گزارش شد. اگر حتی نیمی از رزروها به فروش منجر شده باشند، وان پلاس ۲ احتمالا رکورد فروش وان پلاس وان را هم شکسته است. به‌هرحال وان پلاس از تجربه‌ی گوشی دوم آموخت که باید استراتژی خود را کمی تغییر دهد.

خلاصه نکات گوشی وان پلاس ۲

  • وان پلاس ۲ با اندروید لالیپاپ ۵.۱.۱ عرضه شد و تا اندروید مارشمالو ۶.۰.۱ به‌روزرسانی دریافت کرد.
  • وان پلاس ادعا کرده بود که اندروید ۷ نوقا را هم برای وان پلاس ۲ منتشر می‌کند که به قول خود وفادار نماند.
  • وان پلاس ۲ با قابلیت جالب اسلایدر هشدار فیزیکی عرضه شد که از آن زمان در تمامی گوشی‌های شرکت دیده می‌شود.
  • کد نام وان پلاس وان، bacon بود، درحالیکه برای وان پلاس ۲ کد نام نه‌چندان خلاقانه‌ی oneplus2 انتخاب شد. سایر گوشی‌ها نیز از همین روند نه‌چندان جذاب پیروی کردند، تا اینکه وان پلاس ۵ با کد نام Cheeseburger، مجددا روند جذاب را شروع کرد.
  • قیمت وان پلاس ۲ با احتساب تورم در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۶۰ دلار محاسبه می‌شود.

وان پلاس X، تجربه جدید

در پاییز سال ۲۰۱۵، شایعه‌ها ادعا می‌کردند که وان پلاس گوشی پرچم‌دار جدیدی را تا پایان سال به بازار عرضه خواهد کرد. هم‌بنیان‌گذار شرکت، کارل پی، در واکنش تأکید کرده بود که آن‌ها هرسال تنها یک گوشی پرچم‌دار معرفی خواهند کرد.

وان پلاس ایکس اولین تلاش شرکت برای ورود به دسته‌ی میان‌رده بود

وان پلاس X در اکتبر ۲۰۱۵ معرفی شد و یکی از محصولات خاص شرکت چینی به شمار می‌رود. درواقع X تنها نسخه از گوشی‌های وان پلاس بود که در دسته‌ی گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای قرار نمی‌گرفت. وان پلاس ایکس با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۰۱ عرضه شد که برابر با پردازنده‌ی وان پلاس وان بود. سه گیگابایت حافظه‌ی رم، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و کاهش در برخی دیگر از مشخصات سخت‌افزاری، نتیجه‌ی طرح وان پلاس برای عرضه‌‌ی یک گوشی اقتصادی بودند. درنهایت وان پلاس ایکس یک بازطراحی از وان پلاس وان بود که با برچسب قیمتی کمتر ۲۴۹ دلاری، به فروش می‌رفت.

در زمان عرضه‌ی وان پلاس X، وان پلاس ۲ هنوز با قیمت ۷۰ دلار بیشتر در بازار عرضه می‌شد و وان پلاس وان هم در برخی بازارها در دسترس کاربران بود. درنتیجه گوشی اقتصادی جدید وان پلاس موفقیت چندانی در جذب مخاطب زیاد نداشت. اگرچه شرکت هیچ‌گاه آمار دقیقی از فروش نسخه‌ی ایکس منتشر نکرد، باتوجه به ادامه نیافتن معرفی و عرضه‌ی محصولات در دسته‌ی ایکس، می‌توان عدم موفقیت آن را حدس زد.

گوشی وان پلاس ایکس

باوجود تمامی مشکلات برای جذب مشتری، وان پلاس ایکس مثال خوبی در تاریخ گوشی‌های هوشمند بود. باتوجه به عرضه‌ی محصولات مشابه همچون گوگل پیکسل 3a و احتمال عرضه‌ی آیفون SE 2، می‌توان ادعا کرد که ایده‌ی وان پلاس ایکس،‌ سال‌ها از بازار جلو بود. برخی شایعه‌ها ادعا می‌کنند که شاید در سال ۲۰۲۰ شاهد نسخه‌ی جدیدی مشابه وان پلاس ایکس باشیم که وان پلاس Z نام خواهد داشت. البته هنوز هیچ خبری در این‌باره تأیید نشده است.

خلاصه نکات گوشی وان پلاس X

  • وان پلاس ایکس با اندروید لالیپاپ ۵.۱.۱ عرضه شد و تا اندروید مارشمالو ۶.۰.۱ به‌روزرسانی دریافت کرد.
  • سیستم دعوت‌نامه برای گوشی ایکس هم اجرا، اما چند ماه بعد لغو شد که خود نشانه‌ای بر عدم موفقیت اولیه در فروش گوشی بود.
  • ۱۰ هزار نسخه از وان پلاس ایکس با پوشش سرامیکی تولید شد که باوجود سخت‌افزار مشابه با نسخه‌ی معمولی، به‌خاطر پوشش خاص خود، برچسب قیمتی ۳۹۹ دلاری دریافت کرد. این قیمت عاقلانه به‌نظر نمی‌رسید، چون وان پلاس ۲ با برچسب قیمتی ۷۰ دلار ارزان‌تر در بازار عرضه می‌شد.
  • وان پلاس ایکس هم دارای اسلایدر فیزیکی بود، اما از درگاه micro-USB بهره‌ می‌برد که باتوجه به درگاه USB-C در وان پلاس ۲، یک عقب‌گرد محسوب می‌شد.
  • باتوجه به تورم، قیمت وان پلاس ایکس در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷۲ دلار محاسبه می‌شود.

وان پلاس ۳، بازگشت قاتل پرچم‌دارها

اگرچه وان پلاس با اولین گوشی خود ورودی قدرتمند به بازار داشت، اما دو گوشی بعدی آن‌‌چنان موفقیت‌آمیز نبودند. اگرچه وان پلاس ۲ فروشی نسبتا بهتر را نسبت به وان تجربه کرده بود، اما بازخورد مناسبی ازطرف رسانه‌ها و طرفداران برند دریافت نکرد. وان پلاس ایکس نیز تنها یک تجربه‌ی زودگذر محسوب می‌شد.

وان پلاس ۳ به‌نوعی بازگشت وان پلاس به مفاهیم و ایده‌های اولیه و اصلی خود بود. شرکت با الهام از طراحی‌های جذاب و پرطرفدار گوشی‌های HTC One M7 و M8 چند سال قبل، از بدنه‌ی فلزی جذاب در گوشی جدید خود استفاده کرد که طراحی گوشه‌های آن به زیباترین شکل ممکن انجام شده بود. مشخصات سخت‌افزاری نیز به‌میزان قابل‌توجهی بهبود یافته بودند و خبری هم از سیستم دعوت‌نامه‌ای برای خرید گوشی جدید وان پلاس نبود. درنهایت وان پلاس ۳ همان قاتل پرچم‌داری بود که برند چینی در نظر داشت.

وان پلاس در گوشی جدید خود برخی از ایراد‌ها و اشتباه‌های وان پلاس ۲ را هم برطرف کرد. بازگشت پشتیبانی از NFC، رفع مشکل سازگاری که با پورت USB-C ایجاد شده بود و بهبود حسگر اثر انگشت، از اقدام‌های مهم و اصلی در بهبود وان پلاس ۳ نسبت به نسخه‌ی قبل به‌شمار می‌رفت. تنها نکته‌ی منفی و بحث‌برانگیز، تصمیم عجیب شرکت برای کوچک‌تر کردن باتری نسبت به نسخه‌ی قبلی بود. مشکلی که البته به‌زودی و با محصول بعدی حل شد.

وان پلاس 3 / One plus 3

آمار فروش وان پلاس ۳ هم در دسترس نیست. البته درصورت وجود نیز نمی‌توانستیم نتیجه‌گیری خوبی از موفقیت گوشی داشته باشیم، چون تنها پنج ماه پس از معرفی و عرضه‌ی اولیه، تولید وان پلاس ۳ متوقف شد تا با محصول بهینه‌سازی شده جایگزین شود.

خلاصه نکات گوشی وان پلاس ۳

  • وان پلاس ۳ با اندروید مارشمالو ۶.۰.۱ به بازار عرضه شد و تا اندروید ۹ پای به‌روزرسانی رسمی دریافت کرد. درنتیجه این گوشی چهار نسخه اندروید را تجربه کرد که درنوع خود و دنیای گوشی‌های اندرویدی، مثال‌زدنی است.
  • وان پلاس سیستم شارژ سریع انحصاری خود موسوم به Dash Charge را با وان پلاس ۳ معرفی کرد. سیستم شارژ سریع، نسخه‌ای تغییریافته از سیستم شارژ سریع اوپو به‌نام VOOC بود. به همین دلیل باز هم احتمال پشتیبانی اوپو از وان پلاس قوت گرفت.
  • به‌روزرسانی اندروید ۷ نوقا، امکان تقلب در نتایج بنچمارک را به وان پلاس ۳ افزود. شرکت پس از مدتی از اشکال پیش‌آمده عذرخواهی و قابلیت مذکور را حذف کرد.
  • وان پلاس ۳ باوجود مجهز بودن به نمایشگر بزرگ‌تر نسبت به وان پلاس ۲ ابعاد کلی کوچک‌تری داشت. در دورانی که همه‌ی گوشی‌ها به‌سمت بزرگ‌تر شدن حرکت می‌کردند، کوچک کردن ابعاد در نسخه‌ی جدید یک گوشی،‌ حرکت جالب‌توجهی بود.
  • وان پلاس ۳ با قیمت ۳۹۹ دلار در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد که با احتساب تورم در سال ۲۰۲۰ قیمتی حدود ۴۳۰ دلار محاسبه می‌شود.

وان پلاس 3T، حرکت به‌سمت تکامل

وان پلاس ۳ در میانه‌ی ژوئن ۲۰۱۶ رونمایی شد، تنها پنج ماه بعد، شرکت نسخه‌ی بهینه‌سازی شده و حرفه‌ای‌تر را به‌نام وان پلاس 3T  معرفی کرد. درواقع وان پلاس در سال ۲۰۱۶ برای اولین‌بار در یک سال، دو گوشی پرچم‌دار به بازار عرضه می‌کرد. وان پلاس 3T شباهت زیادی به برادر خود داشت، اما از بهبودهای قابل‌توجهی بهره می‌برد که آن را به محصولی متمایز تبدیل می‌کرد. استفاده از پردازنده‌ی قدرتمندتر یعنی اسنپدراگون ۸۲۱ و باتری بزرگ‌تر ۳،۴۰۰ میلی‌آمپری، ارتقاء‌های قابل‌توجه نسخه‌ی تی بودند.

وان پلاس 3T با بهره‌مندی از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی و دوربین سلفی بهتر، نسخه‌ای حرفه‌ای‌تر در مقایسه به وان پلاس ۳ بود، اما درکل یک بهینه‌سازی کلی نسبت به آن محسوب می‌شد. اگرچه وان پلاس 3T گوشی بسیار عالی به‌شمار می‌رفت، اما طرفداران وان پلاس از عرضه‌ی آن راضی نبودند، چون اکثر آن‌ها به‌تازگی برای خرید وان پلاس ۳ هزینه کرده بودند. شرکت با توقف تولید وان پلاس ۳، ناراحتی طرفداران را به‌نوعی با یک توهین تکمیل کرد و در نهایت وان پلاس ۳ تبدیل به یکی از گوشی‌های شرکت با کمترین عمر تولید شد.

وان پلاس 3 تی

باوجود تمام ناراحتی‌ها و اشکال‌ها، وان پلاس 3T یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۶ بود که بسیاری از مشکلات وان پلاس ۳ را نیز حل کرده بود. به‌علاوه، قیمت ۴۳۹ دلاری آن در مقایسه با پرچم‌دار مشابهی همچون گلکسی S7 با قیمت ۶۶۹ دلار، باز هم گوشی وان پلاس را به انتخابی قابل‌توجه تبدیل می‌کرد. باوجود عدم انتشار آمار فروش وان پلاس 3T، باتوجه به‌نظر طرفداران برند، می‌توان آن را یکی از موفق‌ترین محصولات وان پلاس دانست. هنوز بسیاری از طرفداران شرکت، استفاده از این گوشی متعلق به چند سال قبل را ترجیح می‌دهند.

خلاصه نکات گوشی وان پلاس 3T

  • وان پلاس 3T هم مانند برادر خود، تا اندروید ۹ پای به‌روزرسانی دریافت کرد.
  • وان پلاس 3T اولین گوشی شرکت با تحویل سریع بود و برخی اوقات از زمان خرید تا دریافت، تنها چند روز زمان می‌برد.
  • وان پلاس 3T در نسخه‌ای با رنگ Gunmetal عرضه می‌شد که کمی تیره‌تر از رنگ موسوم به Graphite در وان پلاس ۳ بود.
  • وان پلاس، اندروید ۸.۱ را برای وان پلاس ۳ و 3T منتشر نکرد. گوشی‌ها با اندروید ۸ در دست کاربران قرار داشتند تا اینکه اندروید ۹ پای منتشر شد.
  • قیمت وان پلاس 3T در سال ۲۰۱۶ برابر با ۴۳۹ دلار بود که با احتساب تورم در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۷۲ دلار محاسبه می‌شود.

وان پلاس ۵، اولین و آخرین در نوع خود

پس از معرفی دو گوشی وان پلاس با نام‌گذاری با عدد ۳، کاربران و کارشناسان در سال ۲۰۱۷ منتظر گوشی با نام احتمالی وان پلاس 4 بودند. وان پلاس با عبور از این عدد و نام‌گذار محصول جدید به‌نام وان پلاس 5، همه را متعجب کرد. اکرچه شرکت هیچ‌گاه دلیل انتخاب نکردن عدد چهار را بیان نکرد، برخی دلیل نام‌گذاری را به تتروفوبیا یا ترس از عدد چهار نسبت می‌دهند که در فرهنگ شرق آسیا، رایج است. در زبان چینی، تلفظ عدد چهار با تلفظ کلمه‌‌ی «مرگ» شباهت دارد.

وان پلاس 5 / oneplus 5

وان پلاس ۵ در ژوئن ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و فروش و استقبال عالی را تجربه کرد. اگرچه طراحی گوشی جدید، تاحدودی شبیه به برادران بزرگ‌ترش بود، اما تغییرات جزئی باعث شده بودند تا محصول جدید وان پلاس،‌ طراحی مینیمال‌تر و جذاب‌تری داشته باشد.

وان پلاس 5 اولین گوشی شرکت مجهز به دو دوربین بود

نکته‌ی مهم در وان پلاس ۵ معرفی سیستم تصویربرداری با دو حسگر دوربین بود. در سال‌های قبل، انتقادهای زیادی به عملکرد وان پلاس و مقاومت دربرابر استفاده از بیش از یک دوربین در پشت گوشی مطرح می‌شد. طراحی وان پلاس ۵ که با همکاری شرکت عکاسی فرانوسوی DxO انجام شد، واکنشی به انتقادهای مذکور بود.

وان پلاس ۵ با مجهز بودن به دو دوربین در پشت، محصول چینی را جلوتر از پرچم‌داران بسیاری از شرکت‌های دیگر همچون سامسونگ و گوگل قرار می‌داد که هنوز از یک لنز دوربین به‌عنوان دوربین اصلی بهره می‌بردند. حتی اپل نیز تنها در آیفون 7 پلاس از دو لنز دوربین استفاده می‌کرد و نسخه‌ی معمولی گوشی آن سال‌هایش یعنی آیفون 7 تنها یک دوربین پشتی داشت. به‌علاوه، وان پلاس ۵ با برچسب قیمتی ۴۷۹ دلاری، گوشی ۷۶۹ دلاری اپل را کاملا در رقابت قیمتی شکست می‌داد. وان پلاس ادعا می‌کند که وان پلاس ۵ آمار سریع‌ترین فروش را در تاریخ محصولات این شرکت داشته است.

خلاصه نکات گوشی وان پلاس ۵

  • وان پلاس ۵با اندروید نوقا ۷.۱.۱ به بازار عرضه شد و آخرین به‌روزرسانی رسمی آن اندروید ۹ پای بوده است. البته انتظار می‌رود این گوشی و وان پلاس 5T در سال جاری آپدیت اندروید ۱۰ را دریافت کنند.
  • وان پلاس مجددا ظرفیت باتری را در گوشی جدید خود کاهش داده بود و ظرفیت باتری وان پلاس ۵، ۱۰۰ میلی‌آمپر کمتر از وان پلاس 3T گزارش شد.
  • یکی از مشکلات اصلی تجربه‌ی کاربری با وان پلاس ۵ مرور صفحات بلند بود که به‌خاطر تغییر نوع نمایشگر گوشی ایجاد شد.
  • وان پلاس ۵ اولین گوشی شرکت و یکی از اولین‌ها در صنعت بود که از هشت گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد.
  • قیمت وان پلاس ۵ در سال ۲۰۱۷، ۴۷۹ دلار برای نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم بود.

وان پلاس 5 / oneplus 5

وان پلاس 5T، بازطراحی کامل

گوشی‌های وان پلاس از وان پلاس وان در ۲۰۱۴ تا وان پلاس ۵ در ۲۰۱۷، طراحی کلی مشابهی داشتند. اگرچه بهینه‌سازی‌های کلی در گوشی‌های وان پلاس ۳ و وان پلاس ۵ رخ داده بود، اما طراحی مینیمال کلی با دکمه‌ی هوم فیزیکی و حسگر اثر انگشت در جلوی گوشی، زبان طراحی مشترک بین محصولات برند چینی بود.

وان پلاس 5T یک بازطراحی کامل نسبت به نسخه‌های قبلی محسوب می‌شود. نمایشگر گوشی کل پنل جلویی را اشغال می‌کرد و حسگر اثر انگشت هم به پشت گوشی منتقل شده بود. گوشی جدید وان پلاس اولین گوشی با این سبک از طراحی نبود، اما به‌هرحال چنین تغییرات عظیمی برای نسخه‌ی T از پرچم‌دار شرکت، جدید و بی‌سابقه محسوب می‌شد. درواقع وان پلاس ۳ و 3T بسیار به هم شبیه بودند، اما اکنون وان پلاس 5T تفاوت زیادی با وان پلاس ۵ پیدا کرده بود.

وان پلاس 5 تی / oneplus 5t

البته در زمان معرفی وان پلاس 5T هنوز خبری از گوشی‌های هوشمند بدون حاشیه نبود، درنتیجه گوشی جدید برند چینی، حاشیه‌های بالایی و پایینی را حفظ کرد. به‌هرحال طراحی جدید باعث شد تا نسخه‌ی تی با ابعاد کلی تقریبا برابر با نسخه‌ی قبلی، نمایشگر بزرگ‌تری داشته باشد. ازطرفی وان پلاس 5T از لحاظ قابلیت‌های سخت‌افزاری تفاوت چندانی با برادر بزرگ‌تر خود نداشت. شرکت از همان پردازنده‌ی قبلی یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ در نسخه‌ی تی استفاده کرده بود و حافظه‌ی رم و ذخیره‌سازی نیز متفاوت نبود. حتی باتری و برچسب قیمتی نیز با وان پلاس ۵ برابر بود.

وان پلاس گوشی جدید خود رابا طراحی‌های جذاب جانبی هم به بازار عرضه کرد. یک نسخه‌ی مخصوص Star Wars و یک نسخه با رنگ‌آمیزی Lava Red در همان سال معرف شد.

خلاصه نکات گوشی وان پلاس 5T

  • وان پلاس 5T روند دریافت به‌روزرسانی اندروید مشابه وان پلاس ۵ دارد.
  • وان پلاس 5T اولین گوشی وان پلاس با قابلیت بازکردن قفل با چهره بود که البته از مدل دوبعدی قابلیت بهره می‌برد. به همین خاطر این قابلیت، امنیت آن‌چنان زیادی نداشت و بعدا برای وان پلاس ۵ هم عرضه شد.
  • در برخی رسانه‌ها، وان پلاس 5T به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی سال ۲۰۱۷ انتخاب شد و حتی برخی لقب بهترین گوشی سال را به آن دادند.
  • قابلیت Parallel Apps برای اولین‌بار در وان پلاس 5T عرضه شد که امکان اجرای دو نسخه از یک اپلیکیشن را در یک گوشی به کاربر ارائه می‌داد.
  • گوشی وان پلاس 5T در نسخه‌ی ۶ گیگابایتی با ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۴۷۹ دلار به بازار عرضه شد.

وان پلاس ۶، مقدمه‌ساز رخدادهای آینده

اپل در سال ۲۰۱۷ گوشی آیفون X را به بازار عرضه کرد که اولین گوشی کوپرتینویی‌ها با طراحی بریدگی در بالای نمایشگر و نمایشگر تقریبا تمام‌صفحه بود. طرحی که کمی قبل اولین نمونه از آن توسط اسنشال فون به بازار معرفی شده بود و به‌سرعت، اکثر تولیدکننده‌های دنیای اندروید از آن پیروی کردند.

طراحی بریدگی در بالای نمایشگر، ایده‌ای بحث‌برانگیز در دنیای گوشی هوشمند بود و هنوز هم آن‌چنان جذاب نیست. شایعه‌ها حکایت از از معرفی وان پلاس ۶ در سال ۲۰۱۸ داشتند و طرفداران وان پلاس نگران استفاده از بریدگی در طراحی گوشی بودند. نگرانی آن‌ها کمی بعد به حقیقت پیوست و کارل پی در مصاحبه با رسانه‌های فناوری، از علاقه‌اش به طراحی بریدگی گفت و همچنین نگاهی اولیه به طراحی گوشی آتی را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

وان پلاس 6 / OnePlus 6

طراحی جدید گوشی وان پلاس با استقبال خوبی ازسوی طرفداران و رسانه‌ها روبه‌رو نشد. برند وان پلاس در نسخه‌های قبلی توانسته بود خود را با گوشی‌هایی متفاوت در ذهن همه ماندگار کند و استفاده از بریدگی در بالای نمایشگر، خبر از نزدیک شدن برند به جریان غالب بازار می‌داد. البته پس از عرضه‌ی گوشی به بازار، ورق تاحدودی برگشت و بررسی‌های مثبتی از آن در رسانه‌ها منتشر شد.

فروش وان پلاس ۶ به‌قدری خوب بود که شرکت برای اولین‌بار رسم دیرینه‌ی خود را در گزارش‌‌های مالی زیر پا گذاشت و از فروش بیش از یک میلیون دستگاه وان پلاس 6 در کمتر از یک ماه خبر داد. چنین آماری برای یک شرکت با عمر حدود چهار سال، خارق‌العاده بود. درنهایت وان پلاس ۶ مقدمه‌ای برای جریان جدیدی در وان پلاس بود که شرکت را به برندی متعلق به بدنه‌ی بازار تبدیل می‌کرد.

خلاصه نکات گوشی وان پلاس ۶

  • وان پلاس ۶ با اندروید ۸.۱ اوریو به بازار عرضه شد و به‌عنوان آخرین به‌روزرسانی رسمی نیز اندروید ۱۰ بیانشده است. ظاهرا وان پلاس ۶ به‌روزرسانی اندروید ۱۱ را هم دریافت خواهد کرد.
  • وان پلاس اولین گوشی شرکت با طراحی کاملا شیشه‌ای بود. دلیل استفاده از بدنه‌ی شیشه‌ای این بود که طرح موردنظر شارژ بی‌سیم مهندسان وان پلاس، استفاده از بدنه‌ی فلزی را غیرممکن می‌کرد. البته شارژ بی‌سیم درنهایت در وان پلاس ۶ اجرا نشد و شاید گوشی جدید امسال شرکت (شاید وان پلاس ۸ پرو)، مجهز به این قابلیت باشد.
  • وان پلاس در این گوشی هم نسخه‌های ویژه‌ به بازار عرضه کرد که از میان آن‌ها می‌توان به Avengers: Infinity War اشاره کرد. نسخه‌های مذکور با طراحی رنگی خاص و لوازم جانبی مرتبط به بازار عرضه می‌شدند.
  • وان پلاس ۶ اولین گوشی شرکت بود که در برنامه‌ی اندروید بتا وارد شد. کاربران شرکت مانند کاربران پیکسل امکان دریافت اندروید ۹ پای بتا (در آن زمان اندروید P شناخته می‌شد) را داشتند.
  • وان پلاس ۶ در سال ۲۰۱۸ با برچسب قیمتی ۵۲۹ دلار برای نسخه‌ی ۶ گیگابایت با ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی به بازار عرضه شد.

وان پلاس 6T، محصولی مناسب همه

وان پلاس ۶ بسیاری از رکوردهای وان پلاس را شکست و به پرفروش‌ترین محصول شرکت تبدیل شد. همین موفقیت، چالش بزرگی برای شرکت بود تا محصول بعدی را جذاب‌تر کند. یکی از نکات پیشرفت، قرارداد با اپراتورها در بازارهایی همچون ایالات متحده بود. وان پلاس قبلا در کشورهای دیگر با اپراتورها وارد همکاری شده بود، اما همکاری در ایالات متحده، حرکت بسیار مهم‌تری به‌شمار می‌رفت که با وان پلاس 6T و در همکاری با T-Mobile انجام شد.  همین قرارداد باعث شد تا رکورد وان پلاس ۶ شکسته شود. مدیرعامل وان پلاس، پیت لائو اعلام کرد که گوشی جدید ۲۴۹ درصد بیش از نسخه‌ی قبلی در آمریکا فروخته شد.

وان پلاس در 6T تصمیم داشت تا همه‌ی قابلیت‌ها را یک پله بهبود ببخشد

وان پلاس 6T را می‌توان نقطه‌ی مهمی در تاریخ وان پلاس دانست. شرکت چینی از این محصول خود را از یک شرکت خاص با فروش انحصاری آنلاین به شرکتی متعلق به بدنه‌ی بازار تبدیل کرده بود که حتی بزرگانی همچون سامسونگ و هواوی را نگران می‌کرد. وان پلاس 6T تمامی خصوصیات یک محصول عالی را داشت. طراحی جدید، نمایشگر بهینه، استفاده از حسگر زیر نمایشگر و بهبود قابلیت‌های سخت‌افزاری، همگی 6T را به یک اندرویدی قابل احترام تبدیل می‌کردند. درنهایت تنها نکته‌ی منفی گوشی در آن زمان، حذف جک هدفون بود.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

خلاصه نکات گوشی وان پلاس 6T

  • وان پلاس 6T با اندروید ۹ به بازار عرضه شد و احتمالا به‌روزرسانی‌ها را تا اندروید ۱۱ و ۱۲ هم دریافت می‌کند.
  • وان پلاس 6T نسبت به نسخه‌ی قبلی در مدل پایه ۲۰ دلار گران‌تر بود، اما دوبرابر فضای ذخیره‌سازی بیشتر داشت. مدل‌های دیگر این گوشی نسبت به نسل قبل افزایش قیمت نداشتند.
  • نسخه‌ی ویژه‌ی مک‌لارن، اولین همکاری وان پلاس با برند بریتانیایی بود که علاوه بر طراحی خاص،‌ از حافظه‌ی رم بیشتر و قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد.
  • وان پلاس 6T در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۵۴۹ دلار برای نسخه‌ی ۶ گیگابایتی با ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم به بازار عرضه شد.

وان پلاس ۷، نقطه‌ی تمایز

پس از موفقیت‌های وان پلاس ۶و وان پلاس 6T، مجددا بازار منتظر رخداد قابل‌توجهی از سوی برند چینی بود. به‌علاوه، همه می‌خواستند ببینند که آیا شرکت پس از پنج سال از معرفی اولین محصول خود، می‌تواند گوشی با قیمتی مشابه وان پلاس وان عرضه کند. وان پلاس ۷ اولین گوشی بود که در دو نسخه‌ به‌صورت هم‌زمان به بازار عرضه شد. نسخه‌ای اصلی با قیمت کمتر از ۶۰۰ دلار، طرفداران را راضی می‌کرد و نسخه‌ی پرو، برای اولین‌بار وان پلاس را به جمع تولیدکننده‌های گوشی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار وارد کرد.

وان پلاس ۷ در همه‌ی نقاط جهان به‌صورت برابر توزیع نشد و مثلا در ایالات متحده تنها نسخه‌ی پرو قابل خریداری بود. به‌هرحال نسخه‌ی عادی محصول جدید، ارتقاء آن‌چنان زیادی نسبت به 6 تی نداشت و درواقع می‌توان وان پلاس 7 پرو را جایگزین اصلی وان پلاس 6T دانست.

oneplus 7 / وان پلاس ۷

خلاصه نکات گوشی وان پلاس ۷

  • روند دریافت به‌روزرسانی اندروید در وان پلاس ۷ مشابه با وان پلاس 6T خواهد بود.
  • ارتقاء اصلی وان پلاس ۷ نسبت به نسل قبلی در پردازنده و دوربین بود. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ و استفاده از حسگرهای جدید سال ۲۰۱۹ در دوربین‌ها و بهره‌مندی از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، نکات جذاب گوشی جدید بودند.
  • یک نسخه‌ی ویژه از وان پلاس ۷ با رنگ قرمز عرضه شد که در دیگر گوشی‌های خانواده‌ی ۷ رخ نداد.
  • چند ماه پس از عرضه‌ی وان پلاس ۷ به بازار، کاهش قیمت قابلی‌توجهی در آن رخ داد که در وان پلاس 7T هم شاهد بودیم. ظاهرا انتظار چندماهه برای خرید گوشی‌های وان پلاس غیر پرو، منطقی به‌نظر می‌رسد.
  • وان پلاس ۷ در سال ۲۰۱۹ با برچسب قیمتی ۵۹۶ دلار برای نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم به بازار عرضه شد.

وان پلاس ۷ پرو، پرش بلند

شرکت برای توجیه قیمت بالاتر نسخه‌ی پرو، باید قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی در آن جای می‌داد. درنتیجه وان پلاس ۷ پرو به یک گوشی بسیار بهتر از وان پلاس 6T و ۷ تبدیل شد. گوشی جدید چینی‌ها رکوردهای متعددی را به‌نام خود ثبت کرد. شارژ سریع UFS 3.0 و نمایشگر اولد ۹۰ هرتزی، دستاوردهای مهم وان پلاس ۷ پرو بودند. وان پلاس همچنین برای اولین‌بار در گوشی خود از سه لنز دوربین استفاده کرد که امتیاز قابل‌توجهی را نیز در DxOMark به‌همراه داشت. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به عرضه‌ی نسخه با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و آداپتور شارژر ۳۰ واتی اشاره کرد.

وان پلاس 7 پرو / OnePlus 7 Pro

وان پلاس پرشی بیش‌ازحد با گوشی پرو جدید انجام داد و با عرضه‌ی گران‌ترین نسخه با قیمت ۷۴۹ دلاری، باز هم رکوردشکنی کرد. به‌هرحال همین پرش بلند برای گوشی‌های بعدی چالش‌ساز می‌شد.

خلاصه نکات گوشی وان پلاس ۷ پرو

  • وان پلاس ۷ پرو احتمالا همان روند به‌روزرسانی وان پلاس ۷ را تا اندروید ۱۲ تجربه می‌کند.
  • دوربین پاپ‌آپ گوشی قابلیت ۳۰۰ هزار بار باز و بسته شدن را دارد و البته درصورت استفاده‌ی زیاد به کاربر هم هشدار می‌دهد. درصورت افتادن گوشی، دوربین به‌صورت خودکار بسته می‌شود.
  • وان پلاس ۷ پرو گواهینامه‌ی رسمی IP برای مقاومت در برابر آب ندارد، اما در آزمایش‌ها و بازاریابی‌های شرکت به‌راحتی در یک ظرف آب قرار گرفت و آسیب ندید.
  • وان پلاس ۷ پرو اولین گوشی شرکت با نمایشگر 1440p بود. گوشی‌های قبلی حداکثر به نمایشگر 1080p مجهز بودند. قابلیت نمایش ۹۰ هرتز در هر دو رزولوشن 1080p و 1440p در دسترس قرار دارد.
  • وان پلاس ۷ پرو در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۶۶۹ دلار برای نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم به بازار عرضه شد.

وان پلاس 7T، گلدیلاکس*

وان پلاس 7T تاحدودی از سیاست وان پلاس در نسخه‌های T تبعیت کرد و به‌نوعی ترکیب دو عضو قبلی خانواده‌ی 7 بود. وان پلاس در گوشی جدید، باز هم قابلیت‌های سخت‌افزاری را نسبت به ۷ پرو بهبود. داد که از میان آن‌ها می‌توان به استفاده از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس و هشت گیگابایت حافظه‌ی رم و باتری بزرگ تر برای نسخه‌ی پایه اشاره کرد.

وان پلاس قیمت گوشی جدید خود را با کاهش ۱۰۰ دلاری نسبت به ۷ پرو به ۵۹۹ دلار رساند. درنتیجه باز هم برند چینی گوشی با قابلبیت‌های عالی و قیمت مناسب عرضه کرده بود. بسیاری، وان پلاس 7T را ارزشمندترین گوشی امسال می‌دانند.

*اصطلاح گلدیکاس برای مقادیری به‌کار می‌رود که مقدار مناسب و کافی را نشان می‌دهند.

oneplus 7t / وان پلاس ۷ تی

خلاصه نکات گوشی وان پلاس 7T

  • وان پلاس 7T با اندروید ۱۰ عرضه شد و شاید تا اندروید ۱۳ را هم دریافت کند.
  • وان پلاس 7T هم نمایشگر ۹۰ هرتز دارد، اما رزولوشن آن به 1080p محدود شد تا قیمت محصول نهایی کاهش پیدا کند.
  • وان پلاس 7T در یال ۲۰۱۸ با قیمت ۵۹۹ دلار برای نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی با هشت گیگابایت حافظه‌ی رم به بازار عرضه شد.

وان پلاس 7T پرو، تکرار مکررات

وان پلاس 7T پرو تفاوت چندانی با وان پلاس ۷ پرو نداشت. درواقع صرف‌نظر از باتری بزرگ‌تر و استفاده از نسخه‌ی پلاس پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵، نقطه‌ی تمایز خاص دیگری در ۷ تی پرو دیده نمی‌شود. خود وان پلاس هم می‌دانست که گوشی جدید، آن‌چنان منطقی و معقول نیست و به‌همین دلیل عرضه‌ی آن را به بازارهای خاص، محدود کرد.

oneplus 7t pro / وان پلاس ۷ تی پرو

خلاصه نکات گوشی وان 7T پرو

  • وان پلاس 7T پرو احتمالا همان روند نسخه‌ی اصلی را در دریافت به‌روزرسانی اندروید سپری می‌کند.
  • باوجود طراحی مشابه دوربین با ۷ پرو، گوشی 7T پرو قابلیت ضبط فیلم‌‌های آهسته‌ی 720p را با نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه دارد.
  • این گوشی جایزه‌ی بهترین گوشی هوشمند سال را از رسانه‌ها و سازمان‌های معتبر متعدد دریافت کرد.
  • وان پلاس 7T پرو در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۸۶۶ دلار برای نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی با هشت گیگابایت حافظه‌ی رم، به بازار عرضه شد.

خانواده‌ی وان پلاس ۸، نگاهی به آینده

در ادامه بخوانید:

وان پلاس ۸ و وان پلاس ۸ پرو به‌تازگی معرفی شده‌اند. گوشی‌های جدید وان پلاس با افزایش قیمت قابل‌توجه نسبت به نسل‌های قبلی نشان‌دهنده‌ی ورود جدی برند چینی به دسته‌ی گران‌قیمت بازار است. البته نباید از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و به‌روزرسانی سخت‌افزاری قابل‌توجه خانواده‌ی جدید غافل شد. گوشی‌های جدید شرکت، تقریبا تمامی قابلیت‌های موردنیاز یک گوشی پرچم‌دار اندرویدی از دوربین چندگانه تا اتصال 5G را به کاربر علاقه‌مند به دسته‌ی حرفه‌ای ارائه می‌کنند.

وان پلاس ۸ پرو را باید پرچم‌دار اصلی شرکت چینی در سال ۲۰۲۰ نامید که در پنل پشتی از چهار لنز دوربین بهره می‌برد. در پنل جلویی، خبری از طراحی بریدگی قطره‌ای یا استفاده از دوربین پاپ‌آپ برای دوربین جلو نیست و تنها یک حفره برای این دوربین در نظر گرفته شده است. وان پلاس ۸ پرو از نمایشگر ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد و تا ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم به کاربر ارائه می‌کند. نمایشگر این گوشی موفق به رکوردشکنی در ۱۳ حوزه‌ی مرتبط شد و بالاترین امتیاز را از دیسپلی‌میت دریافت کرد. این گوشی همچنین از جدیدترین پردازنده‌ی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ بهره می‌برد و قدرتمندترین مدل آن با قیمت ۹۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد. وان پلاس ۸ هم با امکاناتی تقریبا پایین‌تر، در دسته‌ی میان‌رده‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرد و با قیمت ۶۹۹ دلار در مدل پایه به بازار عرضه خواهد شد.

استراتژی جدید وان پلاس نشان می‌دهد که شرکت چینی تصمیم دارد تا نسخه‌های پرو را به‌عنوان پرچم‌دار و نسخه‌های معمولی را به‌عنوان میان‌رده‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی حرفه‌ای به بازار عرضه کند. به‌هرحال مهم‌ترین خبر امسال، ورود وان پلاس به دسته‌ی فروشنده‌های گوشی نزدیک به هزار دلاری بود که افزایش تقریبا سه‌برابری را نسبت به اولین گوشی این شرکت در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد. شاید علاقه‌مندان به وان پلاس دیگر نباید در آینده منتظر گوشی‌های موسوم به «قاتل پرچم‌دار» ازسوی این شرکت باشند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع