فاصله گذاری اجتماعی احتمالا تا سال ۲۰۲۲ طول خواهد کشید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در مطالعه‌ای جدید که روز سه‌شنبه در ژورنال ساینس منتشر شد، گروهی از پژوهشگران هاروارد استدلال کرده‌اند که به‌دلیل تداوم دنیاگیری ویروس کرونا، ممکن است تا سال ۲۰۲۲ به دوری‌گزینی اجتماعی طولانی‌مدت یا متناوب نیاز باشد. دانشمندان پس از تجزیه‌وتحلیل مدل‌های کامپیوتری از چند سناریو، بدین نتیجه رسیدند که رفع سریع یا زودهنگام محدودیت‌های کنونی ممکن است نقطه‌ی اوج دنیاگیری را به تعویق بیاندازد و احتمالا پیامدها را نیز به‌مراتب تشدید کند.

پژوهشگران با هشدار دراین‌باره که تجدید فعالیت ویروس ممکن است تا سال ۲۰۲۴ محتمل باشد، در مقاله می‌نویسند «مداخلات بیشتر از جمله گسترش ظرفیت مراقبت‌های ویژه و درمان مؤثر، موفقیت دوری‌گزینی متناوب را بهبود خواهد داد و کسب ایمنی جمعی را تسریع خواهد کرد.»

درهمین‌حال، دوره‌های طولانی‌تر دوری‌گزینی اجتماعی شدید ممکن است درنهایت مضر باشد. در مدلی که دربردارنده‌ی اقدامات سخت‌گیرانه‌ی دوری‌گزینی اجتماعی بود، «فاصله‌گذاری اجتماعی چنان کارآمد بود که تقریبا در هیچ جمعیتی ایمنی به‌دست نیامد.» درواقع «تحت تمام سناریوها»، رفع اقدامات شبیه‌سازی‌شده‌ی دوری‌گزینی اجتماعی به تجدید فعالیت ویروس منجر می‌شد. به‌منظور برخورد با این مشکل، پژوهشگران رویکردی نوبتی یا «فاصله‌گذاری متناوب» را پیشنهاد می‌دهند که در فواصل منظم اتفاق افتد.

پژوهشگران همچنین خاطرنشان کردند که مدل‌هایشان به‌معنای مقرراتی سخت‌گیرانه و شدید نیست. آن‌ها در مقاله نوشته‌اند باتوجه به بار اقتصادی تحمیلی ناشی از فاصله‌گذاری پایدار، درباره‌ی توصیه‌ی این سناریوها موضعی اتخاذ نمی‌کنند؛ اما پیش‌بینی می‌کنند که درصورت تأثیر ضعیف فاصله‌گذاری یا حفظ‌نکردن پایدار دوری‌گزینی برای طولانی‌مدت، فشاری بالقوه فاجعه‌بار بر سیستم‌های بهداشت وارد خواهد شد.

پژوهشگران برخلاف پیش‌بینی‌هایشان اذعان دارند که به‌منظور افزایش دقت مدل‌هایشان باید همچنان به برخی پرسش‌های بنیادی پاسخ داد. به‌عنوان مثال آیا انتشار ویروس در زمستان سریع‌تر از تابستان خواهد بود؟ به‌محض آلودگی، ایمنی تا چه مدت دوام خواهد داشت؟ تعامل ویروس با دیگر ویروس‌های عامل ظهور علائم سرماخورگی معمولی چگونه خواهد بود؟

به‌نقل از پژوهشگران، شانس نابودی کامل ویروس کرونا برای همیشه اندک است. جهان احتمالا هر یک‌سال، دو سال یا چند سال یک‌بار باید با طغیان بیماری و تجدید فعالیت ویروس روبه‌برو شود. با این حال در زمین مبارزه با کرونا سلاحی قدرتمند وجود دارد. در مقاله آمده است «واکسن انباشت ایمنی را در جمعیت تسریع خواهد کرد، طول همه‌گیری‌ها را کاهش خواهد داد و از عفونت‌هایی ممانعت خواهد کرد که ممکن است به مراقبت‌های ویژه نیازمند شوند.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع