آپدیت جدید Camera Go گوگل و اضافه شدن قابلیت HDR به گوشی های ارزان

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گوگل ماه گذشته در اطلاعیه‌ای به‌صورت رسمی اپلیکیشن Google Camera Go را معرفی کرد. این نسخه از اپلیکیشن Google Camera، سبک‌تر از نسخه‌ی عادی است و به‌طور ویژه برای گوشی‌های هوشمند مبتنی‌بر اندروید Go ساخته شده. در نسخه‌ی جدید گوگل کمرا حالت پرتره نیز به‌صورت نرم‌افزاری به گوشی‌های ارزان‌قیمت اضافه می‌شود. این نسخه همچنین روی میزان اشغال حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز نظارت دارد.

گوگل هنگام معرفی اپلیکیشن جدیدش اعلام کرد که Camera Go از استاندارد +HDR پشتیبانی نمی‌کند. اما چند روز پیش یکی از اعضای انجمن XDA-Developers با بررسی دقیق کد فایل APK اپلیکیشن به جزئياتی جدید درمورد آن دست پیدا کرده است. او می‌گوید در بخش‌هایی از کد اپلیکیشن اشاراتی به «بهبود جزئیات» تصاویر دیده می‌شود که در واقع همان حالت HDR است. ظاهرا در بخش توضیحات مربوط به HDR در اپلیکیشن Camera Go آمده است که این قابلیت جندین عکس را با هم ترکیب می‌کند تا تصویر نهایی رنگ و جزئیات بهتری داشته باشد. 

در ادامه می‌توانید شاهد اسکرین‌‌شات‌هایی باشید که از سوی رسانه‌ی XDA-Developers منتشر شده‌اند:

ناگفته نماند که عبارات ذکرشده در کد اپلیکیشن موردبحث به استاندارد HDR اشاره می‌کنند و ارتباطی به +HDR ندارند. این یعنی احتمالا نباید انتظار داشته باشیم که گوشی‌های مبتنی‌بر اندروید گو بتوانند به‌لطف این قابلیت جدید تصاویری در حد و اندازه‌ی گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ثبت کنند. گوشی‌های پیکسل دارای +HDR هستند و پردازش‌های پیشرفته‌ی خاصی برای بهبود کیفیت تصاویر نهایی انجام می‌دهند. با این‌ حال امیدوار هستیم گوگل از +HDR به‌عنوان پایه و اساس قابلیت جدیدی که می‌خواهد به Camera Go بیاورد استفاده کند؛ زیرا نتایجی که توسط این قابلیت به‌دست می‌آیند، فوق‌العاده هستند و تفاوت‌هایی درخورتوجه ایجاد می‌کنند.

البته افزودن قابلیت HDR به دستگاه‌های پایین‌رده کار ساده‌ای نیست و شرکت‌ها را با برخی محدودیت‌ها مواجه می‌کند. حتی اگر این قابلیت از طریق اپلیکیشن سبک Camera Go ارائه شود نیز چالش‌هایی متعدد پیش روی گوگل قرار می‌گیرد. یکی از نگرانی‌های اصلی به مدت‌زمانی مربوط می‌شود که گوشی باید برای پردازش تصاویر HDR صرف کند. گوشی‌های پایین‌رده نسبت‌به دیگر دستگاه‌ها تراشه‌های بسیار ضعیف‌تری دارند و قدرت پردازشی آن‌ها پایین‌تر است. این موضوع باعث می‌شود شاهد روندی طولانی‌مدت برای پردازش تصاویر HDR باشید. موضوعی که اصلا به مذاق کاربر خوش نخواهد آمد.

موانع متعددی برای اضافه کردن HDR به گوشی‌های پایین‌رده وجود دارد

مانع دیگری که پیش‌روی اضافه کردن این قابلیت به دستگاه‌های پایین‌رده قرار می‌گیرد، به دوربین اصلی دستگاه مربوط می‌شود. درواقع این دوربین باید بتواند فریم‌های متعددی را از صحنه ثبت و سپس آن‌ها را با یک‌دیگر ترکیب کند تا نتیجه‌ی نهایی عکس خوبی از آب در بیاید. قابلیت +HDR که روی گوشی‌های پرچمدار گوگل می‌بینیم حداکثر ۸ فریم از یک صحنه ثبت می‌کند و پس از ادغام آن‌ها با یک‌دیگر، به انجام برخی پردازش‌های خاص مشغول می‌شود. احتمالا قابلیت HDR اپلیکیشن Camera Go فریم‌های بسیار کمتری از یک صحنه ثبت خواهد کرد؛ این موضوع مجددا به سخت‌افزار گوشی‌های پایین‌رده (به‌خصوص حافظه‌ی رم کم) و به‌طور کلی قدرت پردازشی پایین آن‌ها مربوط می‌شود.

مانع دیگری که احتمالا می‌تواند مشکل‌ساز شود، تار شدن تصاویر است. فراموش نکنید تقریبا تمامی دستگاه‌های پایین‌رده از سیستم لرزش گیر تصویر اپتیکال (OIS) پشتیبانی نمی‌کنند و بنابراین هنگام عکس گرفتن ممکن است در آن‌ها تاری ایجاد شود. همانطور که بالاتر اشاره کردیم قابلیت HDR در گوشی‌های پایین‌رده فریم‌های کمتری را نسبت‌به +HDR ثبت می‌کند. این محدودیت از لحاظ تئوری احتمالا باعث خواهد شد کاربر مجبور شود برای مدتی طولانی بدون حرکت بایستد تا بتواند عکس موردنظرش را ثبت کند. 

در هر صورت نباید فراموش کنید که بسیاری از گوشی‌های هوشمند مبتنی‌بر اندروید گو دوربین بسیار ضعیفی دارند و نمی‌توانند تصاویری قابل‌قبول ثبت کنند. اقدامات گوگل در راستای اضافه کردن قابلیت‌های مختلف عکاسی به این گوشی‌ها تحسین‌برانگیز است. قابلیت‌هایی نظیر HDR باعث می‌شوند دارندگان گوشی‌های پایین‌رده نیز بتوانند تا حدی از عکاسی لذت ببرند.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درمورد احتمال اضافه شدن قابلیت HDR به اپلیکیشن Camera Go چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع