دستگاه کرونا یاب یا همه چیز یاب! ماجرا چیست؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – تنها چند ساعت از اینکه سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، در مراسمی از اختراع دستگاه کرونا یاب  مستعان رونمایی کرد، سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که دستگاه رونمایی شده تاییدیه وزارت بهداشت را ندارد!

اما ماجرا دستگاه کرونا یاب چیست؟

کیانوش جهانپور در شرایطی از عدم تایید این ویروس یاب از سوی سازمان غذا و دارو خبر داد که این دستگاه در مراسمی جلوی دوربین های صدا و سیما در میان تعریف و تمجیدهای سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار غلامرضا سلامی فرمانده بسیج مستضعفان رونمایی شد.

مستعانسردار سلامی این دستگاه را که «مستعان» نامیده شده است وسیله ای کاملا ایرانی معرفی کرد که توسط محققان و نخبگان بسیجی ساخته شده است و می‌تواند در مدت 5 ثانیه تا شعاع صدمتری ویروس کرونا را شناسایی کند.

وی افزود: اساس کارکرد این دستگاه این گونه است که با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی یعنی استفاده از ویروس دوقطبی که داخل این دستگاه تعبیه می‌شود هر نقطه‌ای از محیط تا شعاع 100 متر که آلوده به ویروس باشد آنتن این دستگاه درست مقابل این نقطه قرار خواهد گرفت و در مدت حدود 5 ثانیه موفق به کشف محیط آلوده می‌شود.

مستعانغلامرضا سلیمانی نیز درباره شکل‌گیری ایده اختراع مستعان صحبت کرد: ما در سازمان بسیج در حال حاضر همه حمایت‌ها را در موصوع علمی پژوهشی روی کرونا گذاشته‌ایم. از همه کشور ایده‌هایی گرفتیم که یکی از عالی ترین ایده‌ها دستگاهی بود که امروز توسط این گروه علمی و نوآور خدمتتان معرفی کردیم.

مستعاندر مراسم رونمایی از مستعان اغلب حاضران ماسک به چهره داشتند که یکی از افراد برای امتحان ویروس یاب جلو می‌آید. در یک دست او چیزی شبیه یک بشقاب کوچک ماهواره‌ای قرار دارد و در دست دیگر او دستگاه کوچکی است که یک آنتن بلند روی آن نصب شده است. ظاهر دستگاه بیشتر شبیه اسباب بازی است. یکی دیگر از حاضران با بسته‌ای در دست جلوی دستگاه می‌ایستد. ادعا می‌شود این بسته حاوی ویروس کرونا است! اما در ویدیو منتشر شده از این مراسم‌ مشخص نمی‌شود ویروس توسط دستگاه تشخیص داده شد یا نه!

بررسی ادعای تشخیص کرونا از فاصله 100 متری

همانطور که سردار سلامی گفت، دستگاه مستعان می‌تواند ویروس کرونا را در مدت 5 ثانیه از فاصله 100 متری تشخیص داده و جهت یابی کند.

در یک نگاه علمی به این ادعا باید گفت ویروس کرونا ابعادی نانومتری دارد و نسبت 100 متر به یک نانومتر متتاسب است با 100میلیون کیلومتر به یک متر؛ یعنی تشخیص یک فرد از فاصله 100 میلیون کیلومتری!

از طرفی نیز فاصله زمین تا کره ماه کمتر از 400هزار کیلومتر، شعاع زمین 6400کیلومتر و فاصله زمین تا خورشید 150میلیون کیلومتر است! 

کرونا یاب یا همه چیز یاب؟

پس از انتشار ویدئوی خبر رونمایی ویروس یاب مستعان توسط سپاه پاسداران، برخی کاربران فضای مجازی عنوان کردند که این دستگاه پیشتر به عنوان ردیاب قاچاق سوخت معرفی شده و شخصی به نام کامبیز گلشنی مخترع آن است. با جستجوی نام کامبیز گلشنی در سرویس جستجوگر گوگل به تصویر او در خبرهایی که درخرداد 1396 درباره نصب دستگاه‌های سوخت ‌یاب الکترونیکی در نواحی مرزی روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفته بود می‌رسیم.

دستگله کرونا یاب
کامبیز گلشنی، مخترع ارومیه‌ای

با دیدن تصاویر متوجه می‌شویم کامبیز گلشنی همان فردی است که در مراسم امروز هم دستگاه را امتحان می‌کند. او در تصاویر مربوط به سال 96 هم همین دستگاه را در دست گرفته و رو به کامیون‌هایی که قرار بود از مرز رد شوند ایستاده بود. او ادعا کرده بود که این دستگاه می‌تواند خودروهایی که سوخت اضافی حمل می‌کنند را شناسایی کند!

کامبیز گلشنیمشخص نیست این دستگاه چقدر در زمینه تشخیص قاچاق سوخت کارایی داشته اما حالا همان دستگاه به عنوان «کرونا یاب» معرفی شده است و فرمانده کل سپاه پاسداران آن را یک پدیده علمی شگفت انگیز معرفی می‌کند.

ولی این دستگاه تنها به عنوان دستگاه ردیاب قاچاق سوخت معرفی نشده است! دی ماه سال 98 شبکه افق در مستندی به نام مخترع آهنی به مشکلات سه مخترع ایرانی پرداخت! یکی از مخترعانی که در این مستند حضور داشت کامبیز گلشنی بود. در این مستند متوجه می‌شویم همین دستگاه به عنوان وسیله‌ای برای ردیابی آب‌های زیرزمینی اطراف دریاچه ارومیه معرفی شده است!

گلشنی که اهل ارومیه است می‌گوید: اگر در غشای این دستگاه آب شور بریزیم آب‌های زیرزمینی اطراف دریاچه را تا فاصله 300متری شناسایی می‌کند و می‌تواند دریاچه ارومیه را نجات دهد!

موضوع جالب توجه این است که این وسیله در سال 94 در ارومیه با حضور استاندار و نادر قاضی‌پور نماینده این شهر به عنوان نجات دهنده دریاچه ارومیه رونمایی شد بود! اما از نتایج استفاده از این دستگاه برای بهبود وضعیت دریاچه چیزی در دسترس نیست. راوی مستند مخترع آهنی هم چنین ادعایی می‌کند که گلشنی با همین دستگاه توانسته است چندین معدن مس در اطراف ساوه شناسایی کند! اما باز هم از نتایج این ادعا خبری نیست.

گلشنی در این مستند از برخورد با مخترعان جوان گلایه دارد و می‌گوید در کشور ما از مخترعان حمایتی نمی‌شود! با این حال او یک دستگاه را تا به حال با چند ادعای مختلف معرفی کرده است.

موضوع زمانی تلخ تر می‌شود که با جستجوی تصویری دستگاه اختراعی گلشنی متوجه می‌شویم وسیله شبیه به آن پیشتر از سوی یک کلاهبردار بریتانیایی به عنوان دستگاه ردیاب بمب و مداد منفجره به بسیاری از کشورها از جمله عراق، ایران، لبنان و … فروخته شده است!

سال 92 روزنامه گاردین از کلاه‌برداری این فرد بریتانیایی که جیم مک کورمیک نام داشت خبر داد. او درباره دستگاه نوشت: این دستگاه که متشکل از یک آنتن بلند چرخان و دسته‌ای پلاستیکی است شباهت زیادی به محصولی به نام توپ یاب گلف دارد که به قیمت تنها 20دلار فروخته می‌شود! در حالی که نوع تغییر یافته همین محصول توسط جیم مک کورمیک به عنوان بمب یاب به مبلغ هر دستگاه هفت هزار دلار نیز به فروش رفته است.

دستگله کرونا یابتصاویری که از آزمایش مستعان در ردیابی ویروس کرونا در یک بیمارستان منتشر شدند نشان می‌دهد دستگاه عملکردی ندارد. آزمایش بارها بدون رسیدن به نتیجه تکرار می‌شود با این حال فرمانده سپاه پاسداران این دستگاه را یک فناوری نو ظهور و منحصر به فرد می‌داند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع