چاره‌جویی اپل و گوگل برای رفع نگرانی‌ها از ابزار ردیابی تماس COVID-19

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یکی از پیچیده‌ترین فاکتورهایی که باید در این روزهای شیوع کرونا در نظر گرفته شود افرادیست که با آنها در تماس مستقیم هستید، که این کار در تلاش برای متوقف کردن انتشار بیشتر ویروس اهمیت حیاتی خواهد داشت. اپل و گوگل یک همکاری را با هم آغاز کرده‌اند تا کمک کنند ردیابی تماس آسانتر شود ولی اکنون باید به کاربران، دولت‌ها و حامیان حریم خصوصی اطمینان دهند که به نام کمک به جلوگیری از روند تصادعی این بیماری ابزار آنها برای نقض حریم خصوصی افراد استفاده نشوند.

 

به گزارش تک تایمز و به نقل از اسلش‌گیر، ردیابی تماس به این خاطر کار دشوار و پیچیده‌ای است که افراد غالبا یادداشت نمی‌کنند که در روزهای پیش از آنکه COVID-19  در آنها شناسایی شود با چه کسانی در تماس بوده‌اند. ابزار اپل و گوگل، که به زودی عرضه می‌شود، اسمارتفون کاربران را به نوعی از لیست یادداشت افراد دیگری که با آنها مواجهه داشته‌اید از طریق گوشیشان تبدیل خواهد کرد.

طبیعتا این ایده با ابراز نگرانی‌هایی مواجه شده است که این شرکت‌ها برای چاره‌جویی آنها در تلاشند.

 

این سیستم از اطلاعات مکانی استفاده نمی‌کند ولی از بلوتوث برای تبادل شناساگرهای رندوم‌شده‌ای استفاده می‌کند که هر 15 دقیقه تغییر می‌کنند. هیچ اطلاعات قابل شناسایی شخصی جمع‌آوری یا به سرورها ارسال نمی‌شود و این دو شرکت تضمین می‌کنند که فقط نهادهای مجاز مانند دولتها و نهادهای امور سلامت به این API دسترسی خواهند داشت. کاربران هم باید به آپلود این داده‌ها رضایت دهند؛ در غیر اینصورت کل این اطلاعات در دستگاهشان باقی می‌ماند.

 

با این حال، این یک سیستم کاملا بی‌نقص نیست؛ یکی از اولین مشکلات آن عدم توافق بین مسئولان بهداشتی در اینباره است که چه کسی حق دسترسی به این داده‌ها را خواهد داشت. مشکل پیچیده‌تر مثبتهای کاذب و منفی‌های کاذب نیز وجود دارد. اپل و گوگل همچنین تاکید نموده‌اند که هیچ سیستمی «غیر قابل هک» نیست ولی آنها احتیاطهای ضروری، مانند تمرکززدایی از داده‌ها، را لحاظ می‌کنند تا از مخدودش شدن حریم خصوصی کاربران از طریق این ابزار جلوگیری کنند.

 

این API ردیابی تماس احتمالا ماه آینده میلادی رسما فعال خواهد شد و طیف وسیعی از کاربران آیفون و اندروید را در بر خواهد گرفت. آپلود کردن داده‌های مربوطه نیاز به یک اپ مخصوص به کشور یا ایالت کاربران خواهد داشت.

 

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع