حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

مشخصات پردازنده‌ه 10 نانومتری اینتل Cannonlake منتشر شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مشخصات پردازنده‌های ۱۰ نانومتری کانن لیک (Cannonlake) اینتل توسط رسانه‌ها فاش شد. مشخصات منتشرشده، شامل اطلاعاتی از پردازنده‌های خانواده‌ی H و U و Y از سری کانن لیک هستند. این پردازنده‌ها هیچ‌گاه به بازار عرضه نشدند.

اینتل تصمیم داشت تا خانواده‌ی کانن لیک را در سال ۲۰۱۸ به بازار معرفی کند. البته اگر بحران تاریخی اینتل در ساخت تراشه‌های ۱۰ نانومتری رخ نمی‌داد، شاید پردازنده‌های مذکور در تاریخی بسیار زودتر معرفی می‌شدند. تیم آبی تصمیم داشت تا با کانن لیک، سطح جدیدی از قدرت و کارایی را به بازار معرفی کند، اما نتایج اولیه حتی از پیش‌بینی‌های داخلی خود شرکت هم بسیار عقب بودند. تأخیرهای مکرر در تولید و مشکلات دیگر بازدهی درنهایت باعث شد تا اینتل به‌طور کامل پروژ‌‌ه‌ی کانن لیک را متوقف کند. تراشه‌های محدودی در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شدند، اما عرضه‌ی آن‌ها هیچ شباهتی به یک فروش عادی پردازنده نداشت.

پردازنده‌های کانن لیک احتمالا به‌خاطر بازدهی پایین از عرضه به بازار جا ماندند

باوجود عدم عرضه‌ی پردازنده‌های کانن لیک به بازار، اکنون مشخصات آن‌ها به دست رسانه‌های فناوری رسیده است. مشخصاتی که توسط افشاکننده‌های معتبر از دیتابیس 3DMark استخراج شد و جزئیات قابل‌توجهی از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل در اختیار ما می‌گذارد. اینتل تصمیم داشت تا پردازنده‌های Cannonlake-H و U را تا هشت هسته و ۱۶ ترد‌ پردازشی در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه کند. در عوض، در سال ۲۰۱۸ شاهد عرضه‌ی پردازنده‌های ۶ هسته‌ای ۱۲ ترد‌ی کافی‌لیک بودیم. پردازنده‌های هشت هسته‌ای و ۱۶ ترد‌ی نیز در سال ۲۰۱۹ برای لپ‌تاپ‌ها عرضه شدند که به‌نوعی نسل نهمی بودند و Coffee Lake Refresh نام داشتند. اینتل اکنون سریع‌ترین تراشه‌های هشت هسته‌ای ۱۶ ترد‌‌ی را در بازار دارد که البته با معماری ۱۴ نانومتری ساخته شده‌اند. تنها نمونه‌ی ۱۰ نانومتری به‌نام Tiger Lake-H تا پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شود.

مشخصات منتشرشده، همگی از پردازنده‌های نمونه‌ی مهندسی استخراج شده‌اند که هیچ‌گاه به محصول نهایی نرسیدند. درنتیجه شاید سرعت کلاک آن‌ها دقیق نباشد. اولین پردازنده، با هشت هسته‌ و ۱۶ ترد‌ پردازشی، Cannonlake-H نام دارد. برخی قبلا ادعا کرده بودند که اینتل توانایی تولید این پردازنده برای بازار حرفه‌ای و قدرتمند را نداشته است، اما مشخصات اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها حداقل یک نمونه برای کاربری با قدرت بالا طراحی کرده‌اند. تراشه‌ی مذکور، سرعت کلاک پایه‌ی ۱/۸ و تقویت‌شده‌ی ۲/۰ گیگاهرتز دارد. مجددا فراموش نکنید که این اعداد، مخصوص مدل مهندسی هستند.

مشخصات پردازنده‌ی دومی که به‌تازگی به‌دست رسانه‌ها رسید، یک محصول ۶ هسته‌ای با ۶ ترد‌ پردازشی و همان نام Cannonlake-H را نشان می‌دهد. سرعت کلاک پایه و تقویت‌شده در مشخصات منتشرشده، ۱/۰ گیگاهرتز بیان می‌شود. درنتیجه می‌توان با قدرت بیشتری ادعا کرد که این مشخصات، متعلق به نمونه‌ی مهندسی هستند. هر دو تراشه، در پلتفرم آزمایشی اینتل، هماهنگ با حافظه‌ی DDR4 نشان داده شده‌اند.

در بخشی از اخبار اخیر، به تراشه‌های Cannonlake-Y هم اشاره می‌شود که شامل Core M3-8114Y می‌شوند. تراشه‌ی مذکور سرعت کلاک پایه‌ی ۱/۵ گیگاهرتز دارد و مانند نمونه‌ی قبلی، اطلاعاتی از سرعت کلاک تقویت‌شده‌ی آن در دست نیست. امتیازهای اولیه‌ی تراشه‌ی Y در بنچمارک 3DMark Firestrike، امتیاز ۴،۳۸۴ را نشان می‌دهد که ۱۲ درصد بهتر از پردازنده‌ی دو هسته‌ای چهار ترد‌ی Core M3-7Y30 خانواده‌ی کیبی لیک با سرعت کلاک تقویت‌شده‌ی ۲/۶ گیگاهرتز است.

در ادامه بخوانید:

اگر در مقایسه‌ی بالا، سرعت کلاک مشابه را برای پردازنده‌ی کانن لیک در نظر بگیریم، شاهد ۱۵ تا ۲۰ درصد بهبود قدرت پردازش خواهیم بود. اگرچه چنین بهبودی قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد، اما به‌هرحال تراشه‌ی مذکور هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید. مشخصات این پردازنده در اخبار سال ۲۰۱۸ نیز منتشر شده بود و همین سرعت کلاک را داشت.

آخرین تراشه‌‌ی موجود در اخبار اخیر، Cannonlake-Y با دو هسته و دو ترد‌ پردازشی است که فرکانس آن تا ۲/۲ گیگاهرتز می‌رسد. همه‌ی تراشه‌های کانن لیک، مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی Gen 10 بودند که به‌نوعی یک ارتقاء نسبت به Gen 9.5 محسوب می‌شدند، اما درنهایت با پردازنده‌های گرافیکی Gen 11 در پردازنده‌های آیس لیک، جایگزین شدند.

درنهایت باتوجه به اخبار جدید می‌توان ادعا کرد که پردازنده‌های کانن لیک اینتل، محصولاتی قابل‌توجه بودند، اما به‌هرحال چالش‌های متعدد مانع از عرضه‌ی نهایی آن‌ها به بازار شد. شاید بتوان دلایل همیشگی همچون تأخیر در تولید در تیم آبی را به‌عنوان دلیل عدم عرضه‌ی تراشه‌ها به بازار، پذیرفت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع