حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

بازار پردازنده چین تحت سلطه اینتل با ۷۸/۸ درصد سهم قرار دارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چین بزرگ‌ترین بازار کامپیوترهای شخصی در جهان است. منتهی به‌ندرت اطلاعات و آمارهای دقیقی از فروش و سهم بازار شرکت‌ها در آن منتشر می‌شود. اخیرا رسانه‌های فناوری به اطلاعات آماری از بنچمارک مشهور چینی موسوم به Mater Lu دست پیدا کرده‌اند. اطلاعات جدید نه‌تنها محبوب‌ترین مدل‌های پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی شرکت‌هایی همچون اینتل و AMD و انویدیا را نشان می‌دهد، بلکه فرمان‌روایی اینتل در سهم بازار پردازنده‌های x86 در کشور چین را تأیید می‌کند.

در بخش اطلاعات بازار پردازنده‌های مرکزی ادعا می‌شود که اینتل ۷۷/۰۸ درصد از بازار دسکتاپ و ۸۱/۰۳ درصد از بازار لپ‌تاپ را در اختیار دارد. به‌طور مجموع، ۷۸/۸ درصد از سهم بازار پردازنده‌ی مرکزی در اختیار تیم آبی قرار دارد. درمقابل، سهم بازار AMD در فصل اول سال ۲۰۲۰، به ۲۱/۱۲ درصد رسیده است. اطلاعات منتشرشده، دیدگاه مناسبی نسبت به وضعیت سه شرکت بزرگ دنیای پردازنده در چین نشان می‌دهد. از اطلاعات دیگر می‌توان به سهم ۳۲/۷۳ درصدی AMD درمقابل سهم ۶۸/۱۸ درصدی انویدیا در بازار پردازنده‌های گرافیکی اشاره کرد.

بازار پردازنده چین

بازار چین وابستگی زیادی به وفاداری به برند داشته و همچنین ارزش محصول به‌نسبت قیمت پرداختی، اهمیت بالایی برای کاربران چینی دارد. بازار تولید کامپیوتر شخصی و لپ‌تاپ نیز تحت سلطه‌ی شرکت‌های بسیار متعدد کوچک و متوسط است. طبق اطلاعات منتشرشده، پردازنده‌ی اینتل Core i5-9400F به‌عنوان مشهورترین پردازنده در چین شناخته می‌شود. این پردازنده در بسیاری از کامپیوترهای شخصی رومیزی آماده‌ی موجود در چین دیده می‌شود. در بخش پردازنده‌های موبایل نیز اینتل با Core i7-9750H لقب پرطرفدارترین پردازنده را تصاحب می‌کند.

پردازنده‌های اینتل جایگاه‌های اول تا سوم را در هر دو دسته‌ی بازار در اختیار دارند

نکته‌ی جالب‌توجه اینکه اینتل جایگاه‌های دوم و سوم را نیز در محبوب‌ترین پردازنده‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ در اختیار دارد. پردازنده‌های Intel Core i3-9100F و Intel Core i5-9600K در دسته‌ی کامپیوترهای رومیزی و پردازنده‌های موبایل Intel Core i5-9300H و Core i5-8265U در دسته‌ی موبایل، جایگاه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند. فراموش نکنید که پردازنده‌های نسل دوم و سوم AMD در بازار چین در دسترس کاربران قرار دارند و AMD 5 3500X با ۶ هسته‌ی پردازشی و AMD Ryzen 5 3500U در بازارهای رومیزی و موبایل، پس از محصولات رقیب، بیشترین فروش را به خود اختصاص داده‌‌اند. گزارش منتشرشده از منابع چینی، کارایی و قدرت مدل‌های گوناگون پردازنده‌ی مرکزی را نیز در بنچمارک Master Lu نشان می‌دهد.

بازار پردازنده چین

در بخش پردازنده‌های گرافیکی، اوضاع برای AMD مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد. کارت‌ گرافیک Radeon RX 580 به‌عنوان محبوب‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی بازار چین شناخته می‌شود. خانواده‌ی محصولات انویدیا بدون RTX یعنی GTX 1660 و GTX 1650 در جایگاه‌های دوم و سوم از لحاظ محبوبیت در بازار پردازنده‌های گرافیکی قرار دارند. البته به‌نظر می‌رسد که سری SUPER به بازار چین رسیده‌اند و در بازار محلی می‌توان نشانه‌ی ورود آن‌‌ها را مشاهده کرد.

بازار پردازنده چین

اولین پردازنده‌های گرافیکی بالارده‌ای که در بازار چین طرفداران زیادی دارند، RTX 2060 و RTX 2070 SUPER هستند. پرچم‌داران مرسوم انویدیا در این فهرست دیده نمی‌شوند. چنین مواردی نشان از وضعیت خاص بازار چین در فروش کامپیوترهای آماده دارد. در این بازار، ترکیب‌های سخت‌افزاری که برتری و کارایی خود را قبلا نشان داده‌اند، در مقیاس عمده و انبوه به‌فروش می‌رسند و به‌همین دلیل پرچم‌داران جدید تا نفوذ کامل به بازار نیاز به زمان بیشتری دارند. گزارش منتشرشده، نتایج بنچمارک Master Lu را برای پردازنده‌های گرافیکی نیز نشان می‌دهد.

بازار پردازنده چین

در ادامه بخوانید:

قبلا گزارش‌های Mindfactory.de از بازار پردازنده در آلمان در رسانه‌های سخت‌افزاری منتشر شده بود که نشان از برتری AMD داشت. اکنون گزارش Master Lu نشان می‌دهد که تیم آبی در بازاری بزرگ‌تر، موفق به شکست تیم قرمز شده است

محصولات ۱۴ نانومتری اینتل هنوز حضوری قوی در بازار دارند. باید منتظر ماه‌های آتی از سال ۲۰۲۰ نیز باشیم تا در گزارش‌های بعدی، پیشرفت و تکامل اینتل را در بازار پردازنده‌های مرکزی بررسی کنیم. گزارش کنونی، بیش‌ازپیش اهمیت زنجیره‌ی تأمین و حضور قوی در بازار محلی را برای برتری در بازار کلی یک کشور نشان می‌دهد. اینتل تا پایان سال جاری، پردازنده‌های ۱۰ نانومتری دسکتاپ خود را به بازار معرفی خواهد کرد و Big Navi نیز در نیمه‌ی دوم سال، به بازارها می‌رسد. درنهایت گزارش‌های آتی Master Lu اطلاعات جالب‌توجهی از پیشرفت غول‌های دنیای پردازنده در بازار چین ارائه خواهد داد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع