روحانی: شیوه جدید غربالگری جدید در کشور آغاز شده است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در جلسه‌ی امروز ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اعلام کرد کسب‌وکارهای کم‌خطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از ۲۳ فروردین در استان‌های مختلف و از دیروز در تهران آغاز کردند. به‌گفته‌ی او وزارت بهداشت شیوه‌ی جدیدی از غربالگری را ادامه می‌دهد، همچنین شناسایی افراد مبتلا و کسانی که وضعیت قرمز دارند نیز ادامه دارد و تلاش می‌شود که دوره‌ی بیماری کاهش پیدا کند.

مقاله‌ی مرتبط:

روحانی در ادامه گفت که غربالگری جدید در استان‌ها شروع شده است؛ در غربالگری جدید، اگر تست شخصی مثبت باشد، از تمام افرادی که با او در ارتباط بوده‌اند نیز تست گرفته می‌شود و این روش به مهار بیماری کمک می‌کند. به‌گفته‌ی او دانشگاه شریف به کمک داده‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیارش قرار داده اپلیکیشنی را تهیه کرده است. افرادی که در یک جمع حضور دارند و این اپلیکیشن را نصب کرده باشند، با روشن کردن بلوتوث خود متوجه می‌شوند چه افرادی در شرایط قرمز (مبتلا)، زرد (غیرمبتلایان) و بنفش (درمان‌شده و تا حدی دارای پادتن) هستند؛ استفاده از این اپلیکیشن در مراکز، تجمعات، ادارات و بخش‌های مختلف مفید است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در نامه‌ای نوشته است:

موارد بستری یا فوت شده که با تشخیص پزشک معالج به عنوان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ تشخیص داده شده‌اند اما نتیجه‌ی آزمایش آن‌ها مثبت نیست به عنوان محتمل تلقی شود و لازم است تمام تصاویر رادیولوژیک و نتایج آزمایش‌های پاراکلینیک آن‌ها در پرونده‌ی کاغذی و الکترونیک به‌گونه‌ای در سیستم HIS بیمارستان ثبت شود که قابلیت بازبینی و رهگیری در آینده را داشته باشد.

کلیه‌ی موارد مثبت آزمایشگاهی ابتلا و فوت به‌صورت روزانه (حتی روزهای تعطیل) به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام شده تا توسط سخنگوی این وزارتخانه اطلاع‌رسانی شود. بدیهی است، هرگونه اشتباهی در اعلام تعداد موارد به عهده‌ی مسئولان دانشگاه خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین از انجام تست آنتی‌بادی خبر داد که اکنون در کنار تست‌های تشخیص کرونا انجام می‌شود. در تست آنتی‌بادی، افرادی که مثبت هستند کسانی هستند که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اند، این روش نیز در برخی شهرها و کارگاه‌ها انجام می‌شود و نتیجه‌ی آن را وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد.

به‌گفته‌ی روحانی تعطیلی اماکن متبرکه و مقدس تا نیمه‌ی اردیبهشت ادامه دارد و بعد از آن با برگزاری جلسه و بررسی شرایط، تصمیمات جدیدی گرفته خواهد شد. کسب‌وکارهای زیادی در این مدت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه داده‌اند و بخش اقتصادی باید تسهیلاتی را برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در نظر بگیرد تا سایر کسب‌وکارها نیز بتوانند با استفاده از امکانات دولت به کار خود ادامه دهند.

روحانی در ادامه به عرضه‌ی سهام شستا در بازار بورس در هفته‌ی گذشته اشاره کرد و از دستگاه‌های دولتی، عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح و همه‌ی سازمان‌ها خواست تا شرکت‌های خود را به بازار بورس بیاورند و مردم را در سرمایه‌‌گذاری شریک کنند.

رئیس جمهور در ادامه در مورد آغاز به کار مشاغل با ریسک متوسط گفت مشاغلی که ریسک آن‌ها متوسط است مانند مغازه‌داران پاساژها می‌توانند با رعایت همه‌ی پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، فعالیت خود را از اول اردیبهشت آغاز کنند؛ اما مشاغل پرریسک مانند رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها که مردم در آن‌ها اجتماع می‌کنند همچنان تعطیل است. رستوران‌ها نیز می‌توانند غذای آماده به مشتری بدهند؛ اما نشستن مردم در رستوران‌ها ممنوع است. همچنین فعالیت ورزشگاه‌ها، محل‌های اجتماع مانند کنفرانس‌ها و سمینارها، مجالس شادی و عزا و محافل عبادی نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع است. کسب‌وکار بازارها و پاساژها نیز از ساعت ۱۸ (۶ بعداز ظهر) تعطیل می‌شوند تا اجتماعات در بازار وجود نداشته باشد.

به‌‌گفته‌ی روحانی در مورد بازگشایی آموزش‌وپروش و دانشگاه‌ها تصمیم جدیدی گرفته نشده است؛ اما دانشگاه‌ها در زمینه‌ی تحصیلات دکترا می‌توانند حضوری فعالیت آموزشی داشته باشند. 

رییس جمهوری در ادامه درباره‌ی حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران گفت که مردم به استفاده از ماشین شخصی تشویق شده‌اند و درنتیجه ترافیک افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل قرار است تعداد اتوبوس‌ها در کلان‌شهرها با خریداری دستگاه‌های جدید و تعمیر دستگاه‌های قبلی افزایش پیدا کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع