حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

پتنت استیم کنترلر 2 ولو / Valve Steam Controller 2 فاش شد؛ مشخصات دسته بازی جدید ولو

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ولو (Valve) یکی از شرکت‌های شناخته‌شده‌ی صنعت بازی‌های ویدئویی است که سال‌ها پیش دسته‌ای با نام استیم کنترلر معرفی و به بازار عرضه کرد. گرچه ولو نتوانست با این دسته‌ موفقیت چشمگیری کسب کند، به‌نظر می‌رسد اخیرا پتنت مربوط‌ به نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی دسته‌ی مذکور را در برخی دیتابیس‌ها ثبت کرده است؛ دسته‌ای که فعلا از آن با نام استیکر کنترلر ۲ (Steam Controller 2) یاد می‌کنیم. این پتنت نشان می‌دهد استیم کنترلر ۲ قرار نیست تغییراتی جزئی به‌ خود ببیند و ظاهرا ولو در طراحی‌اش سعی کرده از دسته‌های سری ایکس‌باکس الیت الهام زیادی بگیرد.

مدل اولیه‌ی استیم کنترلر سال ۲۰۱۵ روانه‌ی بازار شد؛ اما پس از چهار سال رقابت در بازار با رقبای قدرتمند، درنهایت کار به جایی نبرد و تولیدش برای همیشه متوقف شد. برخی از کارشناسان که فرصت کار با استیم کنترلر را پیدا کردند، از نوآوری‌های آن بسیار رضایت داشتند؛ اما معتقد بودند طراحی استیم کنترلر چنگی به‌دل نمی‌زند. 

نخستین‌بار یکی از خبرنگاران رسانه‌ی Valve News Network پتنت منتسب‌ به استیم کنترلر ۲ را در توییتر منتشر کرده است. این پتنت نشان می‌دهد دسته‌‌ی بازی ولو قطعات تعویض‌شدنی مختلفی خواهد داشت تا کاربر بتواند طبق میلش آن را شخصی‌سازی کند. تعویض این قطعات باعث می‌شوند دسته در هر بازی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و بهینه‌سازی‌شده ارائه دهد. پتنت یادشده ظاهرا در اواخر سال ۲۰۱۸، یعنی پیش از توقف تولید مدل اولیه‌ی استیم کنترلر ثبت و اکنون در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. 

خبرنگار رسانه‌ی Valve News Network در توییت خود تصویر زیر را منتشر کرده و نوشته است:

پتنت استیم کنترلر 2 ولو / Valve Steam Controller 2

پتنت جدید متعلق به مدلی از استیم کنترلر ولو است که قطعات تعویض‌شدنی دارد.

 ظاهرا استیم کنترلر جدید قرار است دو ترک‌پد حساس به لمس و یک استیک آنالوگ و چندین دکمه‌ی مجزا داشته باشد. پتنت استیم کنترلر ۲ می‌گوید این دسته‌ی بازی به کاربر امکان می‌دهد ترک‌پدها را از جای مخصوص دربیاورند و به‌جای ‌آن‌ها، قطعاتی دیگر قرار دهند که خود ولو ارائه می‌دهد. در بخشی از توضیحات مربوط به‌ پتنت می‌خوانیم:

دسته‌ی استیم کنترلر ۲ امکان تعویض قطعات کنترل‌کننده‌ را به‌شکلی پویا دراختیار کاربر می‌گذارد تا از این طریق بتواند پیکربندی دسته را برای پاسخ به نیازهای بازی‌های مختلف تغییر دهد. 

در بخش توضیحات، به قابلیت‌های مختلف شخصی‌سازی اشاره می‌شود؛ مثلا کاربر می‌‌تواند استیک آنالوگ را بردارد و به‌جای آن پد جهت‌دار (D-Pad) را قرار دهد تا بدین‌ترتیب، بهترین تجربه‌ی ممکن برای هر بازی فراهم شود. درضمن، حتی امکان جایگزینی استیک کوتاه با استیک درازتر وجود دارد تا کاربر با آن راحت‌تر باشد. ظاهرا شخصی‌سازی‌های استیم کنترلر ۲ فقط به بخش جلویی محدود نمی‌شود.

پتنت استیم کنترلر ۲ نشان می‌دهد پنل پشتی این دسته نیز تعویض‌شدنی است که دکمه‌های کوچک خاصی در آن جای گرفته‌اند. استیم کنترلر ۲ از این حیث به دسته‌ی ایکس‌باکس الیت شباهت خواهد داشت. درواقع، دسته‌ی الیت نیز قابلیت‌های شخصی‌سازی به کاربر می‌دهد؛ اما ظاهرا استیم کنترلر ۲ می‌خواهد پا را فراتر بگذارد و تنوع بیشتری از امکانات شخصی‌سازی را فراهم کند. در توضیحات پتنت، گفته می‌شود کاربر می‌تواند درصورت تمایل، در این دسته از یک یا چند استیک آنالوگ، یک یا چند پد جهتدار، یک یا چند ترک‌پد لمسی، یک یا چند عدد از نوعی دکمه‌ی خاص و… استفاده کند. 

امکان شخصی‌سازی بسیاری از قطعات استیم کنترلر ۲ به کاربر ارائه خواهد شد؛ از D-Pad گرفته تا ترک‌پد لمسی و استیک آنالوگ

افزون‌براین، توضیحات پتنت به ما نشان می‌دهد استیم کنترلر ۲ از نوعی نرم‌افزار ویژه استفاده می‌کند تا با اتکا بر آن بتواند تشخیص دهد در حال استفاده از کدام قطعات است. ظاهرا دسته ازطریق نرم‌افزارش می‌تواند به پلتفرمی قطعاتش را اطلاع دهد که کاربر در حال انجام بازی روی آن است. بدین‌ترتیب، اگر این دسته به پنل پشتیِ چهار دکمه به‌جای دو دکمه مجهز باشد، پلتفرمی که کاربر از آن استفاده می‌کند، ممکن است بازی‌هایی پیشنهاد دهد که با پنل پشتی چهاردکمه‌ای سازگاری دارند.

تمامی این مشخصات نشان می‌دهد ولو قصد دارد در مدل جدید دسته‌ی خود، حداکثر امکان شخصی‌سازی را به کاربران ارائه دهد. ایده‌ی این دسته در نگاه اول بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد و همین موضوع باعث شده است کاربران زیادی منتظر رسیدن استیم کنترلر به مرحله‌ی تولید انبوه باشند. فراموش نکنید استیم کنترلر ۲ فعلا فقط در مرحله‌ی ثبت پتنت است و تضمینی وجود ندارد که ولو بخواهد آن را رسما تولید کند. همچنین درصورت تولید محصول، احتمال دارد برخی تفاوت‌ها بین دسته‌ی نهایی و قابلیت‌های آن در پتنت وجود داشته باشد. ولو سال گذشته در اطلاعیه‌ای رسمی از پایان کار مدل اول استیم کنترلر خبر داد و اعلام کرد دیگر آن را تولید نمی‌کند. حال به‌لطف اخبار جدید تقریبا فهمیده‌ایم دلیل اصلی این تصمیم ولو چه بوده است. ناگفته نماند این شرکت تاکنون اطلاعیه‌ای رسمی درباره‌ی ساخت دسته‌ی بازی جدید منتشر نکرده است. 

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی پتنت استیم کنترلر ۲ چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع