رفتار کاربران در دوران کرونا بر اساس تحلیل کافه بازار به چه شکلی بوده است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – بررسی رفتار کاربران توسط پلتفرم بازار در۴۵ روز ابتدایی شیوع کرونا نشان می‌دهد ۶۵۰هزار مرتبه کلمات مرتبط با کرونا جست‌و جو و سه و نیم میلیون دقیقه ویدیوی آموزشی مرتبط با این ویروس تماشا شده‌ است.

خبر رسمی ورود کرونا به ایران بین ۲۹ تا ۳۰بهمن ماه صورت گسترده و رسمی در رسانه‌ها اعلام شد. در نتیجه اول اسفند ماه به عنوان آغاز دوره کرونا در ایران در نظر گرفته شده است. این گزارش رفتار کاربران را از یک اسفند تا انتهای هفته دوم فروردین ۹۹ با هفته‌های قبل ازآن مقایسه کرده است.

بر اساس تحلیلی که این گزارش از داده‌ها ارائه کرده است، بیشترین کلمات جستجو شده مرتبط با کرونا کلماتی مانند تست کرونا، سامانه مقابله با کرونا، بازی کرونا، نرم افزار کرونا، تب سنج کرونا، کرونا سنج و کرونا ویروس هستند. این جستجوها در نیمه اسفند به اوج خود رسیده است.اما جدا از افزایش یک‌باره جستجوهای مرتبط با کرونا، کاربران کافه بازار تمایل بسیاری زیادی نیز به مشاهده ویدیوهای آموزشی مرتبط با کرونا پیدا کرده‌اند. طبق آمار منتشر شده در این گزارش، کاربران طی این 45 روز بیش از 3.5 میلیون دقیقه ویدیو مرتبط با کرونا تماشا کرده‌اند که این رقم از ابتدای اسفند تا 5 فروردین در هر هفته به‌ طور میانگین 74 درصد رشد داشته است.

کاربران این پلتفرم از ابتدای اسفند ماه ۳۳ درصد بیشتر از هفته های قبل در سال ۹۸ برنامه های جدید را دانلود یا به روز رسانی کرده اند. که این میزان اکنون به ۳۱۴ میلیون دانلود و به روزرسانی برنامه و بازی رسیده است.

در بخش بازی‌ها نیز شاهد رشد قابل توجهی در میزان دانلود توسط کاربران هستیم. بازی‌های دسته استراتژی، خانوادگی و ماجرایی به ترتیب با 53، 41 و 37 درصد بیشترین رشد را طی این 45 روز داشته‌اند.همچنین کمترین رشد در این بخش نیز به سه دسته شبیه سازی، آموزشی و اکشن تعلق دارد.

برنامه های مربوط به درمان با رشد ۱۰۰درصدی رو به رو شدند به طوری که رکورد سرعت یک میلیون نصب فعال در یک روز با دانلود برنامه رسمی ستاد مقابله با کرونا شکسته شد. یکی از نکات جالبی که رد یان گزارش به آن اشاره شده، شکستن رکورد نصب فعال در یک روز است. «اپلیکیشن رسمی ستاد مقابله با کرونا» توانست طی یک روز 1 میلیون نصب فعال توسط کاربران کافه بازار را به نام خود ثبت کند.دیگر اپلیکیشن‌های محبوب در حوزه درمان نیز برنامه‌های «پزشکت»، «ماسک»، «گهواره» و «سفیران سلامتی» هستند که همگی طی این مدت بالای 10 هزار نصب داشتند.

اپلیکیشن‌های حوزه دورکاری رشد ۱۳ درصدی را تجربه کردند و برخی بازی‌های موبایلی مانند دریفت بی‌نهایت ۲ تا ۱۱۸درصد رشد داشته‌اند.

اپلیکیشن‌های «تمام کننده» و «اسکایپ» نیز با 99 و 48 درصد در رتبه‌های سوم و چهارم بیشترین دانلود در این حوزه را به خود اختصاص دادند.

اما تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد، کاربران وقت بیشتری را برای دانلود و اجرای بازی‌ها موبایلی صرف کنند. طبق آمار کافه بازار، 4 بازی طی این مدت بالای 100 هزار نصب را داشته‌اند.

بازی‌ «دریفت بی‌نهایت 2» و «ادابازی/ پانتومیم» طی این 45 روز به ترتیب 118 و 60 درصد افزایش نصب داشته‌اند و بازی‌های «Real Flying Car» و «Dog Run» نیز با 56 و 54 درصد رشد نصب، در رتبه‌ها بعدی این دسته قرار دارند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع