رسوایی جدید هواوی؛ تبلیغ کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند با تصاویر جعلی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در سال‌های اخیر، بارها هواوی به استفاده از تصاویر جعلی برای تبلیغ کیفیت دوربین‌های گوشی‌های هوشمند خود متهم شده است و بعد از اثبات این موضوع، مقام‌های این شرکت توضیحاتی کوتاه ارائه داده و از کاربران عذرخواهی کرده‌اند. این موضوع گویا امسال نیز تکرار شده است.

چندی پیش، هواوی تصاویر باکیفیتی منتشر کرد و مدعی شد آن‌ها را با دوربین گوشی‌های هوشمندش ثبت کرده‌ است. حال به‌نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ نداده است و درواقع، برای ثبت برخی از آن‌ها از دوربین‌های توانمند DSLR استفاده شده است.

این تصاویر درواقع مجموعه‌ای از تصاویر مختلف بود که به‌صورت ویدئویی و در قالب تبلیغاتی به‌نمایش گذاشته شد. محل نمایش نیز مسابقه‌ی عکاسی در چین بود که هواوی مسئولیت برگزاری آن را به‌عهده داشت. پس از نمایش ویدئو حاوی تصاویر، کاربری به‌نام جیمی هو که درواقع برنده‌ی جایگاه دوم در مسابقات عکاسی با آیفون ۲۰۱۸ بود، در صفحه‌ی شخصی ویبو خود مدعی شد تصاویر جعلی هستند.

جیمی هو که در مسابقه عکاسی با گوشی آیفون ۲۰۱۸ توانسته بود تصاویری با آیفون ۶ ثبت کند و جایگاه دوم این مسابقه را به‌دست آورد، در توضیح ادعای خود گفته است دو تصویر منتشرشده با استفاده از دوربین نیکون D850 مدل DSLR ثبت شده است. دوربین نیکون D850 مدل DSLR تقریبا سه‌هزار دلار قیمت دارد و طبیعتا درمقایسه‌با گوشی‌های هوشمند تصاویر باکیفیت‌تری ارائه می‌دهد.

تصویر ثبت شده با دوربین DSLR

در سال ۲۰۱۹ نیز، چنین اتفاقی افتاد و عکاسی به‌نام سو تای در ماه ژانویه، در همکاری مشترک با هواوی تصاویری با دوربین گوشی هوشمند میت ۲۰ ایکس ثبت کرد که بعدها مشخص شد برخی از تصاویر درواقع با دوربین DSLR نیکون گرفته شده است.

هواوی نیز تنها به ارسال پستی در حساب ویبو خود بسنده کرد و با عذرخواهی گفت مقصر اصلی ویراشگری بود که تصاویر را به‌اشتباه در گالری به‌اشتراک قرار داده است. این شرکت مدعی شد هدفش ایجاد انگیزه در کاربران محصولات هواوی برای به‌اشتراک‌گذاشتن تصاویر بوده است.

تصویر ثبت شده با دوربین DSLR

در‌حال‌حاضر، هواوی ویدئوهای به‌اشتراک گذاشته‌شده را ویرایش و عبارتی با مضمون ثبت‌شدن تصاویر با دوربین گوشی‌های هوشمند هواوی را حذف کرده است. با‌این‌حال، مشکل از نحوه‌ی برگزاری مسابقه‌ی عکاسی هواوی است؛ زیرا قوانین آن اجازه می‌دهد از هر وسیله‌ای برای عکاسی و شرکت در مسابقه استفاده کرد. گویا چنین قانونی برای مسابقات بعدی هواوی نیز پابرجا است و تغییری نخواهد کرد.

هواوی در سال ۲۰۱۶ نیز اقدامی مشابه انجام داده و برای تبلیغ دوربین به‌کاررفته در هواوی پی ۹ از تصاویری استفاده کرده بود که درواقع، با دوربین‌های DSLR ثبت شده بودند. در ژوئیه‌ی ۲۰۱۶، هواوی در حساب گوگل پلاس خود تصویری منتشر کرد و مدعی بود با دوربین دوگانه گوشی هواوی پی ۹ ثبت شده بود؛ اما بعدها مشخص شد چنین موضوعی صحت ندارد و درواقع، تصویر با دوربین ۴،۵۰۰ دلاری کانن EOS 5D مارک III گرفته شده است.

در ادامه بخوانید:

باید قبول کرد هنوز هواوی گوشی هوشمندی به بازار عرضه نکرده است که امکان ثبت تصاویر با کیفیتی شبیه به دوربین‌های DSLR را داشته باشد؛ البته شرکت چینی در حال نزدیک‌شدن به این استاندارد است و دوربین آخرین پرچم‌دارش، هواوی پی ۴۰ پرو توانسته است از بنچمارک DxOMark بیشترین امتیاز را دریافت کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع