پلاسمابات؛ ابزار ویژه‌ی مایکروسافت برای کمک به اهدای پلاسما به بیماران مبتلا به کرونا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت اعلام کرد ابزاری برای خودغربالگری افراد بهبودیافته از کرونا ارائه می‌کند. این بات به افراد متقاضی اهدای پلاسما کمک می‌کند خود را برای بررسی توان اهدای پلاسما آزمایش کنند. محققان معتقدند پلاسمای این افراد به کشف روشی برای درمان کووید ۱۹ کمک خواهد کرد. ابزار جدید مایکروسافت، بخشی از برنامه‌ی همکاری این شرکت با گروه  CoVig-19 Plasma Alliance به شمار می‌رود.

زمانی‌که ویروس وارد بدن انسان می‌شود، سیستم دفاعی بدن برای مقابله با آن، آنتی‌بادی تولید می‌کند. اگر شخص بیمار، بهبود پیدا کند این آنتی‌بادی در خون او باقی خواهد ماند.

مایکروسافت در بیانیه‌ی خود اعلام کرد:

هرچقدر فاصله‌ی اهدای پلاسما با بهبود شخص اهدا کننده کم‌تر باشد، گروه Alliance ممکن است شانس بیشتری برای انجام آزمایش‌های بالینی و کشف روش درمان کووید ۱۹ پیدا کند. این آزمایش‌های بالینی مشخص می‌کند که آیا روش‌های درمانی کشف شده، می‌تواند روی افرادی که در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند تأثیرگذار باشد.

تزریق پلاسمای خونی حاوی آنتی‌بادی که از بدن افراد بهبودیافته دریافت شده به افراد بیمار هم ممکن است به روند بهبود این افراد کمک کند. این روش درمان، روش تازه‌ای نیست و از قرن هفدهم توسط اطبا به کار گرفته می‌شود. این روش درمان، یکی از روش‌های مؤثر در پایان همه‌گیری آنفولانزا در سال ۱۹‍۱۸ بود. پلاسمای دریافت شده از خون افراد بهبود یافته همچنین برای کمک به افراد مبتلا به بیماری‌های سارس، سرخک و آبله مرغان هم استفاده می‌شود.

در ادامه بخوانید:

در دوره‌ی همه‌گیری کرونا، اطلاعات اولیه نشان می‌دهد تزریق پلاسما به کم شدن طول دوره‌ی برخی افراد دریافت کننده کمک کرده؛ اما کارشناسان معتقد هستند اظهارنظر درباره‌ی میزان واقعی تأثیر این روش هنوز زود است. محققان آمریکایی همچنان در حال بررسی اثرات تزریق پلاسمای حاوی آنت‌بادی افراد بهبود یافته به بیماران کرونا هستند.

هدف گروه The Plasma Alliance با اهداف برخی گروه‌های فعال دیگر در این زمینه متفاوت است. محققان این گروه به‌جای تزریق مستقیم پلاسمای خونی حاوی آنتی‌بادی فرد بهبود یافته به بیمار، می‌خواهند روش درمانی که «ایمنی گلوبولی پلی کلونال» نامیده می‌شود را برای افراد مبتلا به کرونا امتحان کنند.

در این روش چند پلاسمای خونی اهدا شده را باهم ترکیب می‌کنند. سپس آنتی‌بادی‌های موجود در این پلاسماها را که باهم ترکیب شده‌اند، در قالب یک مایع جدید استخراج می‌کنند. محققان امیدوار هستند با کمک این مایع،‌ بتوانند دارویی بسازند که ویروس کرونا را از بین ببرد. این دارو پیش از ورود به نظام درمانی، باید در آزمایش‌های بالینی،‌ آزمایش شود.

ربات CoVIg-19 Plasma Bot که مایکروسافت تصمیم دارد آن را در بستر وب، شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های جست‌وجو در دسترس متقاضی‌های اهدای پلاسما قرار دهد، مجموعه‌ای از سؤال‌ها را مطرح خواهد کرد که براساس پاسخ کاربر به آن‌ها می‌تواند تشخیص دهد شخص متقاضی، امکان اهدای پلاسما دارد یا خیر. این سؤال‌ها شامل سؤال‌هایی درباره‌ی داروهایی که کاربر مصرف می‌کند،‌ حساسیت‌های او و مسائل پزشکی دیگر می‌شود.

در صورتی که کاربر واجد شرایط اهدای پلاسما باشد، اطلاعاتی درباره‌ی این روند دریافت می‌کند. به گفته‌ی گروه Alliance این روند حدود یک ساعت طول می‌کشد. در حال حاضر این بات در آمریکا در دسترس خواهد بود و برنامه این است که به‌زودی اروپا را هم پوشش دهد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع