ابداع سلول‌های الکترونیکی که می‌توانند مانند مغز یک انسان یادگیری را انجام دهند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
ابداع یک سیناپس مصنوعی جدید توانست راه را به سمت ساخت کامپیوترهایی هموار کند که مانند مغز انسان فعالیت کنند و به طور بالقوه روزی این امکان را برای تجهیزات الکترونیکی فراهم آورد که بتوانند به شکلی یکپارچه با قشر مخ ما تلفیق پیدا کنند.
هدف رایانش نورومورفیک مدل‌سازی مدارهای الکترونیکی بر اساس روش‌هایی است که یک مغز بیولوژیکی (واقعی) عمل می‌کند، ولی مشخص شده است که تلاش برای وا داشتن این مدارها به عملکردی کارا در حد سلول‌های عصبی واقعی و انجام یادگیری مانند آنها با دشواری‌هایی همراه است.  
 
به گزارش تک تایمز به نقل از اسلش‌گیر، تیمی از دانشگاه ماساچوست در امهرست مدعیست که یک گزینه جایگزین مصنوعی را برای سیناپس‌های بیولوژیکی یافته است. آنها در تحقیقشان بر روی نانوسیم‌های پروتئینی، به طراحی برای یک مونيستور نورومورفیک، یا «ترانزیستور حافظه»، رسیده‌اند، که در سطوح ولتاژی در همان محدوده مغز کار می‌کند. یک مطالعه انجام شده در حوزه تکنولوژی به تازگی در وبسایت Nature منتشر شد.
 
جون یائو یکی از محققان این پروژه اینگونه توضیح داده است که: «این نخستین باری است که یک دستگاه توانسته است در همان سطح ولتاژ مغز کار کند. افراد احتمالا حتی جرات امیدواری به این را نداشتند که ما بتوانیم دستگاهی را بسازیم که به اندازه همتاهای بیولوژیکیش در مغز از نظر انرژی کم‌مصرف باشد، ولی اکنون ما شواهد واقع‌گرایانه‌ای از قابلیت‌های رایانش با توان فوق پایین را داریم. این یک پیشرفت مفهومی بزرگ است و به نظر ما موجب تحقیقات بسیاری در تجهیزات الکترونیکی شود که در رژیم ولتاژ بیولوژیکی کار می‌کنند».
  

با انتقال پالس‌های روشن-خاموش (on-off) با بار مثبت و منفی از طریق یک نانوسیم در یک مقاومت حافظه‌دار (ممریستور)، علامتگذاری‌ها و اتصالات جدیدی درون آن ایجاد شدند. این محققان می‌گویند که این شبیه نحوه یادگیری مغز انسان و ایجاد اتصالات جدید به عنوان حافظه توسط آن است.
 
با این حال، برای اینکه این کار حقیقتا مفید واقع شود سرعت آن باید به سیناپس‌های بیولوژیکی برسد. این محققان می‌گویند که رسیدن به این نقطه حدود دو سال زمان برده است. ما هنوز تا رسیدن به توانائی ساخت یک مغز مصنوعی فاصله زیادی داریم، ولی کاربردهای دیگری هم برای آن قابل تصور است، از جمله دستگاه‌هایی که ضربان قلب را بهتر پایش کنند که راه را برای رسیدن به یک دستگاه نهایی که «بتواند با نورون‌های واقعی در سیستم‌های بیولوژیکی صحبت کند» هموار می‌کند.  
 
  بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع