حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اپل در نظر دارد تا سال آینده حداقل یک لپ‌تاپ مک با چیپست ARM عرضه کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۱ کامپیوترهای مک را برای نخستین بار همراه با چیپست ARM وارد بازار کند. طبق پیش بینی ها این شرکت در چارچوب پروژه ای به نام Kalamata سه پردازنده جدید را برای کامپیوترهای مک در دست توسعه دارد.

همگی این چیپست ها بر پایه A14 طراحی شده اند؛ همان تراشه ای که قرار است در گوشی های پرچمدار آیفون استفاده شود.

به گزارش بلومبرگ، اولین پردازنده از این سری ۱۲ هسته پردازشی خواهد داشت؛ هشت هسته Firestorm که انجام وظایف سنگین را بر عهده می گیرند و چهار هسته کم مصرف از سری Icestorm.

البته مدت هاست که شایعه شده اپل میخواهد پردازنده های ARM مختص به خود را توسعه دهد تا آنها را جایگزین چیپست های اینتل مورد استفاده در مدل های فعلی مک کند. شایعات در این باره نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد و از آن زمان تاکنون خبرهای تایید نشده فراوانی در رابطه با عرضه کامپیوترهای مک مبتنی بر ARM در سال های ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ به دست آمد.

مهاجرت اپل از چیپست های اینتل به ARM می‌تواند کنترل بیشتری روی سخت افزار آن ایجاد کند. بد نیست اشاره کنیم که اینتل به سختی می‌تواند عملکرد تراشه‌های تولیدی خود را در هر نسل آن‌ها به میزان قابل توجهی بهبود بدهد و اپل با مهاجرت به طراحی‌های ARM این فرصت را پیدا خواهد کرد که هزینه تولید خود را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

لپ‌تاپ مک با چیپست ARMدر این گزارش آمده است طرح های مربوط به سه چیپست مک بر اساس پردازنده A14 هم اکنون در دست توسعه هستند و کار روی یکی از این سیستم روی چیپ ها که برپایه پردازنده آیفون سال بعد طراحی شده از همین حالا آغاز شده است.

همچنین طبق گزارشات، تراشه های جدید مک توسط شرکت TSMC روی فرایند لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می شوند. اولین چیپست از این سری هشت هسته پر مصرف و دست کم چهار هسته کم مصرف خواهد داشت. چیپ A12Z که در آیپد پرو فعلی به کار رفته هشت هسته دارد؛ چهار هسته پر مصرف و چهار هسته کم مصرف!

کامپیوترهای مک مبتنی بر پردازنده های ARM همچنان سیستم عامل macOS را اجرا خواهند کرد و خبری از iOS در آنها نخواهد بود. این در واقع همان رویکردی است که مایکروسافت با پردازنده های ARM کوالکام در مورد لپ تاپ های ویندوزی اتخاذ کرد.

بلومبرگ پیش بینی کرده که اولین کامپیوترهای مک مبتنی بر ARM نسبت به مک بوک های فعلی ضعیف تر خواهند بود؛ چراکه چیپ های تولیدی اپل در ابتدا نمی توانند به لحاظ عملکردی با محصولات اینتلی مورد استفاده در مک بوک پروها، آی مک ها و مک پرو برابری کنند.

باید منتظر ماند و دید نرم افزار macOS با سخت افزار جدید کامپیوترهای مک چقدر سازگار خواهد بود؛ چراکه سازگاری از جمله نقاط ضعف لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر ARM است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع