مقایسه شیائومی می ۱۰ و سامسونگ گلکسی S20

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ما به‌ تازگی شاهد معرفی دو پرچمدار شیائومی می ۱۰ و سامسونگ گلکسی اس۲۰ بودیم. می ۱۰ گرچه هندست مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به سامسونگ گلکسی اس۲۰ است، اما شباهت‌های زیادی به پرچمدار سامسونگ دارد. به جرات می‌توان گفت که می ۱۰ حتی در برخی بخش‌ها، قابلیت رقابت با گلکسی اس۲۰ الترا را هم دارد. البته علی‌رغم همه شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز بین می ۱۰ و اس۲۰ وجود دارد. ما در اینجا قصد داریم این دو پرچمدار سال ۲۰۲۰ را در همه بخش‌ها باهم مقایسه کنیم تا شما دید بهتری نسبت به هر دو دستگاه داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

قیمت و قابلیت دسترسی

در حال حاضر قیمت سامسونگ گلکسی اس۲۰ برای نسخه ۴G با ۱۲۸ گیگابایت حافظه و ۸ گیگابایت رم، از ۸۹۹ دلار شروع می‌شود. در ایالات متحده شما فقط به مدل ۵G آن دسترسی دارید که قیمت‌اش از ۹۹۹ دلار برای نسخه ۱۲/۱۲۸ گیگابایتی آغاز می‌شود.

اما شیائومی می ۱۰ فقط دارای نسخه ۵G است که قیمت آن از ۸۲۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی آغاز می‌شود. البته این گوشی هنوز در بازارهای غربی عرضه نشده ولی انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده این اتفاق بیفتد.

طراحی

هر دو گوشی سامسونگ گلکسی اس۲۰ و شیائومی می ۱۰ دارای فریم فلزی و پشت شیشه‌ای هستند، اما ماژول دوربین آن‌ها تفاوتی‌هایی با هم دارد.

هر دو پرچمدار از دوربین سلفی هول پانچ در جلوی خود بهره می‌برند. با این حال، دوربین اس۲۰ در مرکز بالای نمایشگر قرار دارد، در حالیکه دوربین سلفی می ۱۰ در بالا سمت چپ آن جای گرفته است.

همچنین گرچه ماژول دوربین پشت هر دو هندست در گوشه بالا سمت چپ قرار گرفته است، اما ماژول گلکسی اس۲۰ به طرز قابل‌توجهی بزرگتر است.

تفاوت دیگر در بخش طراحی، مربوط به رنگ‌‌بندی دستگاه‌ها می‌شود. گلکسی اس۲۰ در رنگ‌های خاکستری، آبی، صورتی، سفید و قرمز ارائه شده است، در حالیکه شیائومی می ۱۰ در رنگ‌های سبز، خاکستری و طلایی قابل دسترس خواهد بود. از نظر ابعاد و وزن هم تفاوت‌های بین دو هندست وجود دارد. ابعاد و وزن گلکسی اس۲۰ به ترتیب ۱۵۱.۷x۶۹.۱x۷.۹ میلیمتر و ۱۶۳ گرم است، اما  می ۱۰ ابعاد و وزنی برابر ۱۶۲.۵x۷۴.۸x۹ میلیمتر و ۲۰۸ گرم دارد.

بنابراین، شیائومی می ۱۰ در هر سه بعد، بزرگتر از اس۲۰ بوده است و وزن بیشتری نیز نسبت به آن دارد. البته این موضوع با در نظر گرفتن نمایشگر و باتری بزرگتر می ۱۰ قابل‌توجیه است.

یک تفاوت دیگر نیز این است که گلکسی اس۲۰ از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند و بنابراین می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد، اما می ۱۰ هیچ استانداردی در زمینه مقاومت در برابر نفوذ آب ندارد.

نمایشگر

دو پرچمدار شیائومی و سامسونگ، تفاوت بزرگی نیز در بخش نمایشگر دارند. می ۱۰ از یک نمایشگر بزرگتر ۶.۶۷ اینچی بهره می‌برد، اما گلکسی اس۲۰ فقط به یک صفحه‌نمایش ۶.۲ اینچی مجهز شده است.

البته پنل هر دو گوشی از نوع AMOLED است و گلکسی اس۲۰ از Dynamic AMOLED 2X و می ۱۰ از Super AMOLED بهره می‌برند. ضمن اینکه نمایشگر هر دو گوشی از فناوری +HDR10 پشتیبانی می‌کند. با این حال، نمایشگر اس۲۰ رزولوشن بالاتری (۱۴۴۰x۳۲۰۰ پیکسل) نسبت به نمایشگر می ۱۰ (۱۰۸۰x۲۳۴۰ پیکسل) دارد.

رزولوشن بالاتر در کنار اندازه کوچکتر نمایشگر، منجر به دانسیته پیکسلی ۵۶۳ پیکسل در هر اینچ (ppi) برای اس۲۰ شده که بسیار بیشتر از دانسیته ۳۸۶ppi نمایشگر می ۱۰ است.

نمایشگر گلکسی اس۲۰ همچنین از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. این در حالی است که صفحه‌نمایش شیائومی می ۱۰ فقط تا ۹۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند. بنابراین، نمایشگر اس۲۰ محتواها را روان‌تر اجرا خواهد کرد. البته شما در این گوشی تنها در حالتی امکان استفاده از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز را خواهید داشت که رزولوشن نمایشگر را به +FHD کاهش دهید. در بالاترین رزولوشن، فقط می‌توانید از نرخ ۶۰ هرتز استفاده کنید. این در حالی است که می ۱۰ چنین محدودیتی ندارد.

بنابراین شما روی گلکسی اس۲۰ امکان استفاده همزمان از حداکثر رفرش ریت و بالاترین رزولوشن نمایشگر را نخواهید داشت.

دوربین و باتری

در بخش دوربین، مشخصات می ۱۰ تقریبا نزدیک به گلکسی اس۲۰ اولترا است، بطوریکه مانند این پرچمدار سامسونگ از یک سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

شیائومی می ۱۰ در پشت خود چهار دوربین دارد که شامل یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 و لرزشگیر اپتیکال، دوربین التراواید ۱۳ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 و یک سنسور عمقی ۲ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 می‌شوند.

اما گلکسی اس۲۰ دوربین‌های متفاوتی دارد که عبارتند از: دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی f/1.8 و لرزشگیر، دوربین تله‌فوتو ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.0 و زوم اپتیکال ۳ برابر و قابلیت لرزشگیری و یک لنز التراواید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2.

بنابراین شما روی شیائومی می ۱۰ به مگاپیکسل‌های زیاد و لنزهای بیشتری دسترسی دارید، اما باید بگوییم که لنز تله‌فوتو اس۲۰ بهتر از سنسورهای ماکرو و عمقی پرچمدار شیائومی است.

البته هر دو گوشی می‌توانند ویدیوهای ۸K ضبط کنند. همچنین در جلوی گلکسی اس۲۰ یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 وجود دارد، در حالیکه شیائومی می ۱۰ از یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.0 بهره می‌برد.

اما در بخش باتری، می ۱۰ مجهز به یک باتری ۴۷۸۰ میلی‌آمپرساعتی است، اما باتری اس۲۰ فقط ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت دارد. البته نباید فراموش کنیم که اس۲۰ نمایشگر کوچکتری دارد.

شیائومی می ۱۰ همچنین با داشتن فناوری شارژ سریع سیمی و بی‌سیم ۳۰ وات، سرعت شارژ بیشتری دارد، برای اینکه اس۲۰ فقط از شارژ سیمی ۲۵ وات و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند.

البته هر دو گوشی از شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی می‌کنند. این کار روی گلکسی اس۲۰ با سرعت ۹ وات و روی شیائومی می ۱۰ با سرعت ۵ وات انجام می‌شود.

مشخصات و قابلیت‌ها

شیائومی می ۱۰ مجهز به چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ و ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم است. گلکسی اس۲۰ هم از سخت‌افزارهای مشابهی استفاده می‌کند. اس۲۰ در دو نسخه ارائه شده که یکی مجهز به چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ است (در آمریکا) و دیگری از تراشه اگزینوس ۹۹۰ (در اکثر مناطق) بهره می‌برد. هر دو نسخه دارای ۸ گیگابایت رم (در مدل ۴G) یا ۱۲ گیگابایت رم (در مدل ۵G) هستند.

در رابطه با حافظه داخلی، دو نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی برای شیائومی می ۱۰ وجود دارد، در حالیکه سامسونگ گلکسی اس۲۰ فقط دارای یک نسخه ۱۲۸ گیگابایتی است. البته اس۲۰ یک اسلات microSD برای افزایش حافظه دارد، اما  می ۱۰ فاقد آن است.

هر دو گوشی پرچمدار سامسونگ و شیائومی، سیستم‌عامل اندروید ۱۰ را با پوسته‌های متفاوت روی خود اجرا می‌کنند. گلکسی اس۲۰ از رابط کاربری One UI 2 بهره می‌برد و می ۱۰ از پوسته MIUI 11. استفاده از پوسته‌های متفاوت باعث شده تا اپلیکیشن‌های پیش‌نصب‌شده روی آن‌ها متفاوت باشند.

ضمنا هر دو گوشی دارای حسگر اثرانگشت داخل نمایشگر هستند.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه می‌کنید سامسونگ گلکسی اس۲۰ و شیائومی می ۱۰ دارای طراحی‌ها، چیپست‌ها و رم و حافظه مشابهی هستند؛ اما می ۱۰ از یک نمایشگر بزرگتر (با رزولوشن کمتر)، لنزهای دوربین بیشتر و باتری بزرگتری بهره می‌برد و همه این‌ها را با قیمت پایین‌تری نسبت به اس۲۰ ارائه کرده است.

هرچند همه این مشخصات روی کاغذ خیلی عالی به نظر می‌رسند، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که پرچمداران سامسونگ و شیائومی در دنیای واقعی چه عملکردی از خود نشان می‌دهند.

البته همانطور که گفته شد گلکسی اس۲۰ چندین مزیت نسبت به می ۱۰ دارد که از آن جمله می‌توان به پشتیبانی از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز و مقاوم بودن در برابر نفوذ آب اشاره کرد. بنابراین قضاوت نهایی درباره این دو هندست، بیشتر از همه به این بستگی خواهد داشت که چه قابلیتی برای شما ارزش بیشتری دارد. سامسونگ گلکسی اس۲۰ طرفداران زیادی دارد، اما مشخصات خوب شیائومی می ۱۰ هم مسلما مشتریان زیادی را جذب خودش خواهد کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع