فیسبوک مسنجر رومز / Facebook Messenger Rooms معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

فیسبوک روز گذشته از آغاز به‌ کار چندین سرویس جدید برای گسترش توانایی‌های پلتفرم خود در حوزه‌ی برقراری تماس ویدئویی خبر داد. یکی از سرویس‌های ویژه‌ی جدید فیسبوک، مسنجر رومز (Facebook Messenger Rooms) نام دارد. مسنجر رومز نوعی ابزار خاص است که امکان برگزاری جلسات ویدئویی را با ظرفیت حداکثر ۵۰ نفر فراهم می‌کند. درضمن، قابلیت جالب دیگر مسنجر رومز این است که افراد در هر زمانی می‌توانند به جلسه‌ی ویدئوییِ برگزارشده ازطریق آن ملحق شوند. 

فیسبوک مسنجر رومز امکان برقراری جلسات ویدئویی را با ظرفیت حداکثر ۵۰ نفر فراهم می‌کند

فیسبوک همچنین اعلام کرده است از‌این‌پس افراد بیشتری می‌توانند در تماس‌های ویدئویی گروهی واتساپ شرکت کنند. بر‌این‌اساس، محدودیت شرکت‌کننده در تماس‌های ویدئویی این پیام‌رسان از چهار به هشت نفر افزایش پیدا کرده است. فیسبوک از اضافه‌شدن قابلیت تماس ویدئویی به Facebook Dating نیز خبر داده و اعلام کرده است چند قابلیت جدید درزمینه‌ی پخش زنده‌ی ویدئو برای پلتفرم خود و اینستاگرام دردسترس قرار می‌دهد. 

مارک زاکربرگ،‌ مدیرعامل و بنیان‌گذار فیسبوک،‌ روز گذشته با انتشار ویدئویی تمامی سرویس‌های جدید را معرفی کرد. زاکربرگ در مصاحبه‌ با رسانه‌ی ورج گفته است قابلیت‌های ویدئویی جدید در راستای تلاش‌های اخیر فیسبوک برای تولید ابزارهای پیام‌رسان امن‌تر و خصوصی‌تر معرفی شده‌اند. زاکربرگ در این زمینه می‌گوید:

تماس ویدئویی قابلیتی جدید در پلتفرم‌های ما به‌حساب نمی‌آید؛ اما قابلیتی است که قصد داریم عمیق‌تر در آن وارد شویم و به‌طورکلی، با ماهیت فیسبوک نیز سازگار است. بدین‌ترتیب، تصمیم گرفته‌ایم منابع بیشتری در داخل شرکت به‌کار ببندیم تا بتوانیم بهتر از قبل روی ارتباطات خصوصی و پلتفرم‌های اجتماعی خصوصی تمرکز کنیم. ابزارهایی جدید به فیسبوک و اینستاگرام اضافه می‌کنیم که کاربران می‌توانند با اتکا بر آن‌ها، گروه‌های کوچک‌تری از مردم را پیدا و ارتباطاتی صمیمی‌تر با آن‌ها برقرار کنند. این ابزارها همچنین کاربران را قادر می‌سازد جلساتی خصوصی با دوستان جدید برگزار کنند.

فیسبوک مسنجر رومز / Facebook Messenger Rooms

ایده‌های اخیر فیسبوک در حالی به‌واقعیت تبدیل می‌شود که همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) باعث شده است صدها میلیون نفر مجبور شوند در خانه بمانند. بدین‌ترتیب، مردم برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان، کارکردن، درس‌خواندن و بازی‌کردن به ابزارهای دیجیتالی متکی شده‌اند. این موضوع باعث شده است امروزه اهمیت پلتفرم‌هایی نظیر مایکروسافت تیمز و اسلک و زوم دوچندان شود؛ پلتفرم‌هایی که امکان برقراری جلسات ویدئویی را برای مردم فراهم می‌کنند. آمار رسمی نشان می‌دهد امروزه، بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا روزانه در حال برقراری تماس با یکدیگر ازطریق فیسبوک مسنجر و واتساپ هستند. 

از‌این‌پس امکان برقرای تماس ویدئویی گروهی هشت‌نفره در واتساپ فراهم می‌شود

فیسبوک مسنجر و واتساپ رقبای قدرتمندی دارند. آمار نشان می‌دهد شمار کاربران سرویس‌های مختلف در چند ماه اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است. زوم یکی از نام‌هایی است که احتمالا در چند وقت اخیر به‌دفعات آن را شنیده باشید. Zoom در ابتدا کارش را به‌عنوان ابزاری ساده به‌منظور برقراری کنفرانس‌های ویدئویی کسب‌و‌کارهای کوچک آغاز کرد؛ اما به‌علت شیوع ناگهانی کرونا، شمار کاربران زوم به‌یک‌باره افزایش یافت و از ۱۰ میلیون نفر در دسامبر گذشته، به ۳۰۰ میلیون نفر در ماه جاری رسید. 

زوم امروزه محبوبیتی مثال‌زدنی دارد؛ اما با مشکلاتی نیز دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. برقراری جلسات ویدئویی ازطریق زوم کاری بسیار ساده است. فرد به‌راحتی جلسه را آغاز می‌کند و ID آن را دراختیار بقیه قرار می‌دهد. هر فردی که خواست، می‌تواند با واردکردن ID در اپلیکیشن زوم، به جلسه‌ی ویدئویی ملحق شود. فرایند بسیار ساده‌ی برقراری جلسه‌ی ویدئوی باعث بروز نوعی مشکل امنیتی نگران‌کننده با نام «زوم‌بامبینگ» (Zoombombing) شده است. با اتکا به روش زوم‌بامبینگ، افراد غریبه ID جلسات ویدئویی در حال برگزاری را پیدا می‌کنند و بدون اجازه در آن‌ها حاضر می‌شوند و افراد را اذیت می‌کنند. از این مزاحم‌ها با نام «زوم‌بامبر» (Zoombomber) یاد می‌شود.

مسنجر رومز تلاش می‌کند به رقیب اصلی زوم و Houseparty تبدیل شود

مشکلات مختلف زوم باعث شده است در چند وقت اخیر، انگشت انتقادات به‌سمت آن روانه شود. همچنین، شماری از شرکت‌های بزرگ نظیر اسپیس‌ایکس و گوگل اعلام کردند کارمندان دورکارشان برای اهداف کاری اجازه‌ی استفاده از زوم را ندارند. تمامی این موارد باعث شده است شرکت‌های دیگر به فکر ارائه‌ی سرویس‌هایی مشابه بیفتند تا کاربران زوم را به‌سمت خود بکشانند. برای مثال، مایکروسافت مدتی پیش سرویس Meet Now را برای اسکایپ معرفی کرد و حال شاهد معرفی سرویس مسنجر رومز برای فیسبوک هستیم.

افزون‌براین، اپلیکیشن دیگری با نام Houseparty وجود دارد که اخیرا محبوبیت زیادی در بین مردم، به‌خصوص آمریکایی‌ها، پیدا کرده است. Houseparty به کاربران امکان می‌دهد جلسات ویدئویی مجازی را با دوستانشان به‌راحتی برگزار کنند. فیسبوک پیش‌تر با تولید سرویسی مشابه‌ با نام Bonfire تلاش کرده بود کاربران Houseparty را به‌سمت خود بکشاند؛ اما درنهایت، به‌دلیل نبود استقبال کافی، شاهد تعطیل‌شدن پروژه‌ی Bonfire بودیم. خانه‌نشین‌شدن مردم به‌علت شیوع کرونا باعث افزایش ناگهانی کاربران Houseparty نیز شده است، به‌حدی که این اپلیکیشن امروزه در رتبه‌های بالایی فهرست پردانلودترین اپلیکیشن‌ها در فروشگاه‌های آنلاین مختلف جای گرفته است. آمار نشان می‌دهند شمار کاربران Houseparty فقط در یک ماه گذشته، ۵۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

سرعت رشد چشمگیر سرویس‌های مختلف همواره باعث جلب‌توجه فیسبوک می‌شود. در سال‌های اخیر، این شرکت به‌دفعات سرویس‌هایی محبوب را ازآنِ خود یا از برخی ویژگی‌های آن‌‌ها در پلتفرم خودش استفاده کرده است. برخی رسانه‌ها می‌گویند فیسبوک وقتی متوجه می‌شود سرویسی خاص کاربران زیادی دارد، آن را می‌خرد تا بتواند دقیق‌تر روی کاربرانش نظارت کند. برخی رسانه‌ها حتی گفته‌اند فیسبوک ابزاری ویژه برای نظارت روی شبکه‌های اجتماعی نوظهور و محبوب دارد. گرچه فعلا در ماه‌های اولیه‌ی همه‌گیری ویروس کرونا هستیم، اتفاقات چند وقت اخیر نشان داده‌اند مردم تلاش می‌کنند به‌سرعت خودشان را با اوضاع‌واحوال جدید وفق دهند. فیسبوک معتقد است سرویس‌های فعلی‌اش جواب‌گوی نیاز کاربران نیستند؛ به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفته سرویس‌هایی جدید با تمرکز روی حوزه‌ی ویدئو معرفی کند.

فیسبوک مسنجر رومز / Facebook Messenger Rooms

در بین تمامی سرویس‌های جدید فیسبوک، بدون شک مسنجر رومز اهمیت ویژه‌ای دارد و قابلیت‌‌های متنوعی به کاربران ارائه می‌دهد. فیسبوک می‌گوید این سرویس قرار است در هفته‌های آتی به‌صورت جهانی برای محصولات مختلفش دردسترس قرار گیرد. سرویس مسنجر رومز امکان برقراری تماس‌های ویدئویی را با حداکثر ۵۰ شرکت‌کننده فراهم می‌کند. فرد آغازکننده‌ی جلسه می‌تواند تصمیم بگیرد جلسه‌ کاملا عمومی باشد یا روی آن قفل بزند تا فقط افرادی خاص بتوانند وارد شوند. با قفل‌زدن روی جلسه، تنها افراد مدنظر به آن ملحق می‌شوند و افراد غیرمرتبط نمی‌توانند در آن حضور یابند.

در ابتدا، کاربران خواهند توانست ازطریق اپلیکیشن‌های Messenger یا Facebook اتاق‌هایی مجازی به‌منظور برگزاری جلسه ایجاد کنند. مدتی بعد قرار است امکان ایجاد اتاق‌های مجازی ازطریق بخش دایرکت اینستاگرام (Instagram Direct) و واتساپ و حتی پورتال (Portal) فراهم شود. کاربران می‌توانند صرف‌نظر از داشتن حساب کاربری فیسبوک، در جلسات ویدئویی وارد شوند.

سرویس جدید فیسبوک قرار است به‌زودی به واتساپ و بخش دایرکت اینستاگرام و نمایشگرهای هوشمند سری پورتال اضافه شود

هنگام حضور در اتاق‌های مجازی، می‌توانید از فیلترهای ویژه‌ی واقعیت افزوده‌ی فیسبوک روی چهره‌ی خود استفاده کنید. درضمن، امکان جایگزینی پس‌زمینه با تصویری غیرواقعی وجود دارد. براساس اعلام رسمی، برخی از پس‌زمینه‌هایی که فیسبوک ارائه می‌دهد شامل نماهایی ۳۶۰ درجه از مکان‌های چشم‌نواز است. افزون‌بر‌این، مجموعه‌ی جدید فیلترهای واقعیت افزوده‌ی فیسبوک ضمن اعمال تغییر روی چهره‌ی کاربر، به روشن‌کردن تصویر در محیط‌های تاریک کمک می‌کنند.

در نظر داشته باشید تماس‌های ویدئویی برقرارشده ازطریق مسنجر رومز، رمزنگاری سرتاسر (End-to-End Encryption) ندارد؛ اما فیسبوک می‌گوید نه تماس‌های ویدئویی را می‌بیند و نه آن‌‌ها را شنود می‌کند. سازنده‌ی اتاق مجازی می‌تواند در هر زمانی شرکت‌کنندگان را از جلسه حذف کند. درضمن، اگر کاربران شاهد انجام رفتارهایی نادرست و خلاف قوانین در اتاق‌های مجازی بودند، می‌توانند این موضوع را به فیسبوک گزارش کنند. اگر به‌دنبال امنیت بیشتر هستید،‌ می‌توانید از قابلیت تماس ویدئویی واتساپ استفاده کنید. براساس اعلام فیسبوک، تماس‌های ویدئویی واتساپ رمزنگاری سرتاسر دارد.

فیسبوک مسنجر رومز / Facebook Messenger Rooms

همان‌طورکه گفتیم، یکی از مشکلات اصلی اپلیکیشن محبوب زوم این است که افراد غریبه وارد جلسه‌های ویدئویی می‌شوند و با انجام برخی کارها، شرکت‌کنندگان را آزار می‌دهند. زاکربرگ می‌‌گوید فیسبوک هنگام طراحی مسنجر رومز، موضوعات امنیتی را در اولویت قرار داده است. به‌گفته‌ی وی، استفاده‌ی اصلی از مسنجر رومز برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان خواهد بود؛ بدین‌ترتیب، احتمال کمی وجود دارد که سودجویان ازطریق آن مردم را اذیت کنند. همان‌طورکه اشاره کردیم، در گروه‌هایی که شرکت‌کنندگان یکدیگر را نمی‌شناسند، مدیر گروه می‌تواند هر زمان که خواست، افراد را بیرون بیندازد. 

زاکربرگ در‌این‌باره می‌گوید:

در چند هفته‌ی اخیر، زمان زیادی روی ساخت ابزار جدید و انتشار رسمی آن صرف کرده و بیشتر کوشیده‌ام روی مباحثی مثل حریم خصوصی و‌ امنیت و بی‌نقص‌بودن متمرکز باشم. همچنین سعی کرده‌ام مطمئن شوم مشکلات امنیتی رخ‌داده برای زوم، برای مسنجر رومز تکرار نشوند. 

براساس اطلاعیه‌ی جدید، بخش پخش زنده‌ی فیسبوک یعنی Facebook Live نیز قرار است میزبان قابلیتی با نام Live With شود. همان‌طور‌که از نام Live With پیدا است، این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد با دعوت از کاربران دیگر، به‌صورت گروهی با آن‌‌ها ویدئو را استریم کنند. به‌علاوه، قرار است دکمه‌‌ی کمک مالی به ویدئوهای پخش زنده‌ی فیسبوک اضافه شود. بدین‌ترتیب، کاربران خواهند توانست مستقیما ازطریق بخش لایو فیسبوک درآمدزایی کنند.

فیسبوک مسنجر رومز / Facebook Messenger Rooms

افزون‌بر‌این، گفته شده است اینستاگرام به‌زودی به کاربران امکان خواهد داد ویدئوهای پخش زنده را در بخش IGTV و استوری پست کنند. اخیرا نیز شاهد اضافه‌شدن امکان تماشای ویدئوهای زنده‌ی اینستاگرام ازطریق نسخه‌ی تحت‌وب این پلتفرم بوده‌ایم. این قابلیت هنوز به‌صورت عمومی دردسترس قرار ندارد؛ اما به‌تدریج برای کاربران بیشتری عرضه می‌شود.

تماس‌های ویدئویی مسنجر رومز رمزنگاری سرتاسر ندارد

کاربران دارای نمایشگر هوشمند فیسبوک با نام پورتال می‌توانند ازطریق آن ویدئو را در پیج‌ها و گروه‌ها زنده پخش کنند. امکان پخش زنده ازطریق پورتال در پروفایل شخصی کاربران از مدتی پیش فراهم شده بود.

با همه‌ی مزیت‌های پخش زنده مشکلاتی نیز ممکن است به‌وجود بیاید. فیسبوک از مدت‌ها پیش امکان پخش زنده‌ی ویدئو را به کاربرانش ارائه داده است؛ ولی از همان روزهای اولیه‌ی اضافه‌شدن این قابلیت، بسیاری از مردم از فیسبوک انتقاد کردند؛ زیرا در مواردی مشاهده شد برخی کاربران از بخش لایو فیسبوک برای انجام اعمال هنجارشکنانه بهره می‌ببرند. فیسبوک مدتی پیش مجبور شد بیش از ۱/۵ میلیون نسخه از ویدئو حمله‌ی تروریستی مسجدهای کرایست‌چرچ را حذف کند. روند این تیراندازی وحشتناک به‌صورت زنده ازطریق فیسبوک پخش شده بود.

قابلیت مسنجر رومز از روز گذشته رسما به پیام‌رسان Messenger تقریبا در تمامی کشورهایی اضافه شده است که فیسبوک در آن‌ها دردسترس قرار دارد. به‌‌علاوه، از امروز این قابلیت در برخی کشورها به خود اپلیکیشن فیسبوک اضافه می‌شود و در هفته‌های آینده نیز، آغاز به ‌کار جهانی مسنجر رومز را شاهد خواهیم بود.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز در این زمینه چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع