حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ممنوعیت ثبت سفارش تجهیزات ضروری زیرساختی فناوری اطلاعات برداشته شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

روزهای گذشته اخباری منتشر شده بود که نشان می‌داد وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواسط فرودین سال جاری، ثبت سفارش برخی کالاهای متداول حوزه‌ی فناوری اطلاعات از جمله سرور، پردازنده، تجهیزات ذخیره‌‏سازی و… را متوقف کرده است. این سازمان دلیل ممنوعیت ثبت سفارش این قبیل کالاها را «موجود بودن نمونه‌ی تولید داخلی» عنوان کرده بود که واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی فعالان حوزه‌ی فناوری اطلاعات به‌همراه داشت. تاجایی‌که رئیس هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) با ارسال نامه‌ای به مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به این موضوع اعتراض کرد و خواستار بازبینی شد.

مقاله‌ی مرتبط:

حال علی‌ آذرکار، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از برداشته شدن ممنوعیت واردات تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات خبر داد و گفت این تصمیم با بررسی مجدد وزارت صمت لغو شده است. آذرکار در گفت‌و‌گویی با پیوست گفت ادامه‌ی ممنوعیت واردات چنین کالاهایی می‌توانست ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به توسعه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی کشور بزند. به‌گفته‌ی او بعد از شیوع ویروس کرونا بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها امکان دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کردند و به همین دلیل زیرساخت‌های ارتباطی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. او گفت:

اعلام شده بود که به‌خاطر حمایت از تولیدات داخلی روی واردات برخی تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات ممنوعیت گذاشته شده است و این درحالی است که باتوجه به شرایط تحریمی امکان تولیدات برخی از این تجهیزات در کشور وجود ندارد. حالا با پیگیری سازمان و مشخص شدن شرایط وزارت صمت نیز با همکاری لازم این ممنوعیت را برداشته است.

ممنوعیت واردات تجهیزات ضروری فناوری اطلاعات از سوی وزارت صمت درحالی مطرح شده بود که به‌گفته‌ی عضو هیات مدیره‌ی سخت‌افزار سازمان نظام صنفی انحصار تولید برخی قطعات مانند CPU تنها در اختیار دو شرکت در دنیا است. او همچنین ممنوعیت واردات کالاهایی مانند CPU، سرور، لپ‌تاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک، روتر و… را یک شوخی دانسته بود زیرا با نبود چنین زیرساخت‌هایی در کشور، اگر یک روز اینترنت قطع شود هرج‌ومرج وسیعی در سطح کشور رخ خواهد داد. حال با برداشته شدن ممنوعیت ثبت سفارش تجهیزات فناوری اطلاعات مشکل حل شده است اما باید دید چرا چنین تصمیمی در وهله‌ی اول و بدون نظرسنجی از کارشناسان تصویب می‌شود که بعد از واکنش متخصصان، در آن تجدید نظر شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع