بهترین حافظه SSD در بازار ایران با قیمت مختلف

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

حافظه‌های ذخیره‌سازی در کامپیوترهای شخصی پوست‌اندازی خود را در سال‌های اخیر آغاز کرده است و کارشناسان آینده حافظه‌‌های ذخیره‌سازی را از آن حافظه‌های SSD می‌دانند. سازندگان لپ‌تاپ‌های جدید اقبال زیادی به این حافظه‌ها نشان می‌دهند و دیگر استفاده از آن مختص اولترابوک‌‌ها و لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت نیست.

پشتیبانی از حافظه‌های SSD‌ از نوع NVMe نیز در مادربوردهای جدید افزایش یافته است و بوردهای اقتصادی نیز کم‌وبیش از چنین اینترفیسی پشتیبانی می‌کنند. حافظه‌های SSD تنوع مختلفی دارند که هر مواردی مانند پشتیبانی سیستم میزبان، قیمت و کاربرد در این تنوع موثر است. اما پیش از آغاز بررسی انواع این نوع حافظه کمی با آن آشنا شویم.

حافظه SSD یا Solid-state drive به نسل جدید حافظه‌ها اطلاق می‌شود که از تراشه‌های موسوم به NAND برای ذخیره اطلاعاتی استفاده می‌کند؛ این حافظه‌ها برخلاف هارددیسک‌ها کاملا الکترونیکی هستند و همین مساله آن‌ها را نسبت به هاردها در برابر حرکت و ضربه مقاوم می‌کند. پیش از این در مقاله‌‌ی کامل ‌«تفاوت هارددیسک و SSD»، ویژگی‌های این دو نوع حافظه، انواع آن و نحوه‌ی عملکردشان به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

حافظه‌های SSD انتخاب اول و آخر عاشقان سرعت است پس اگر از زمان زیاد بوت کامپیوتر، زمان‌بر بودن انتقال فایل‌ها و اجرای اپلیکیشن‌ها و حتی لودینگ طولانی بازی‌ها خسته شده‌اید، زمان آن فرارسیده است تا با خرید یک SSD مناسب جان تازه‌ای به کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود ببخشید.

ADATA XPG SX6000 Lite

در ادامه بخوانید:

سرعت نوشتن و خواندن گاه تا ۱۵ برابر بیشتر نسبت به هارددیسک‌ها، زمان دسترسی بسیار پایین، مصرف کم مهم‌ترین برتری‌های اس اس دی‌ها نسبت به هارد محسوب می‌شوند. البته در ظرفیت یکسان هارددیسک ارزان‌تر است. SSD‌ها فارغ از نوعشان عموما از اجزای زیر تشکیل شده‌اند یا حداقل برخی از اجزای زیر در آن‌ها استفاد شده است:

حافظه NAND: تراشه‌ای که اطلاعات روی سلول‌های آن ذخیره می‌شوند؛ سامسونگ، مایکرون و توشیبا سه سازند‌ی اصلی NAND به شمار می‌روند. بسته به فناوری ساخت و نوع ذخیره‌سازی کدهای داده به ترتیب به چهار دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند؛

  • SLC: گران‌ترین نوع NAND با امکان ذخیره‌ی یک بیت در هر سلول که کمتر در محصولات خانگی دیده می‌شود؛ قابلیت اتکاپذیری و عمر این نوع حافظه بسیار بالا است.
  • MLC: این نوع NAND نیز در محصولات حرفه‌ای عموما استفاده می‌شود با محصولات سری PRO سامسونگ از چنین تراشه‌هایی استفاده می‌کند؛ اتکاپذیری بالا و عمر بالاتر این حافظه‌ها نسبت به TLC از ویژگی‌های آن است. در این نوع حافظه از هر سلول برای ذخیره ۲ بیت اطلاعات استفاده می‌شود.
  • TLC: پر استفاده‌ترین نوع NAND است که تعادل مناسبی بین قیمت و عملکرد دارند؛ این حافظه‌ها مناسب اکثر کاربری‌های عادی و حتی حرفه‌ای نیز هستند و در هر سلول آن‌ ۳ بیت اطلاعات ذخیره می‌شود. 
  • QLC: ارزان‌ترین گروه‌ از NAND‌ها که برای پایین‌ نگه داشتن قیمت در ظرفیت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر سلول میزبان ۴ بیت اطلاعات است و محصولات سری QVO سامسونگ از چنین NAND‌هایی استفاده می‌کنند. 

کنترلر: بخش مهم دیگر حافظه‌های ذخیره‌سازی کنترلر است که مدیریت خواندن و نوشتن روی حافظه و ارتباط با DRAM را بر عهده دارد؛ سیلیکون موشن، فیوژن، مارول و سامسونگ برخی از سازندگان بزرگ کنترلر SSD محسوب می‌شوند. کنترلر نامناسب و ناهماهنگی آن با پتانسیل‌های NAND و DRAM به عملکرد کلی لطمه می‌زند. 

DRAM: در SSD‌های بالارده و گاه میان‌رده دیده می‌شود و به عنوان یک حافظه موقت سریع باعث سرعت بالاتر فرآینده‌های مپینگ داده و دسترسی به آن‌ می‌شود. برای کاربر خانگی فقدان این تراشه چالشی جدی نخواهد بود اما توصیه می‌شود SSD مجهز به DRAM انتخاب کنید. 

هیت‌سینک: SSD‌ به عنوان یک قطعه‌ی ساخته شده از تعدادی تراشه در حین عملکرد گرما تولید می‌کند و این احتمال وجود دارد که در زیر بار شدید انتقال داده ممکن است حافظه‌ها دچار تِراتِل (Throttling یا افت کارایی برای کاهش دما) می‌شوند. هیت‌سینک‌‌ها عموما عامل تعیین‌کننده‌ای در کاهش دما محسوب نمی‌شوند اما شاید به بهبود وضعیت کمک بکنند. 

قبل از خرید حتما باید به اینترفیس حافظه SSD توجه کنید؛ حافظه‌های مرسوم بین کاربران عموما به نوع SATA و NVMe (حافظه‌های مبتنی بر PCIe) تقسیم می‌شوند. سرعت بسیار بالای درگاه PCIe باعث شده است تا حافظه‌های مبتنی بر آن بسیار سریع‌تر از نمونه‌های SATA باشند.

برخی مادربوردها ۲ لین (به عبارتی  X2) و برخی مدل‌های بالارده‌تر با چیپست‌های قوی‌تر، از ۴ لِین (به عبارتی  X4) نسل سوم رابط PCIe برای انتقال اطلاعات حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برند؛ حتما پیش از خرید حافظه به این مساله دقت کنید که حافظه شما با لین‌های درنظر گرفته شده در مادربورد همخوانی داشته باشد به این معنی که ممکن است شما یک حافظه سریع NVMe با پشتیبانی از ۴ لین خریداری کنید اما مادربورد شما تنها ۲ لِین برای انتقال داده از طریق PCIe داشته باشند؛ در این حالت شما نصف سرعت اعلامی توسط سازنده را تجربه خواهید کرد. عموما درگاه حافظه‌ M.2 در مادربورد هم از حافظه‌های M.2 SATA و هم M.2 NVMe پشتیبانی می‌کند اما حتما به این مساله نیز قبل از خرید توجه کنید.

Samsung 860 PRO EVO QVO review

حافظه‌های مبتنی بر NVMe عموما با فرم‌فکتور M.2 عرضه می‌شوند اما حافظه‌هایی با امکان اتصال مستقیم به PCIe نیز در بازار وجود دارد. ظرفیت حافظه‌‌های SSD با سرعت‌های نوشتن و خواندن آن رابطه‌ی مستقیم دارد و عموما مدل‌های زیر ۵۱۲ گیگابایت سرعت نوشتن بسیار پایین‌تری نسبت به مدل‌های با ظرفیت بالاتر دارند بنابراین حتما پیش از خرید مشخصات فنی حافظه موردنظر خود را سایت سازنده بررسی کنید؛ اکثر سازندگان مشخصات فنی دقیق به تفکیک ظرفیت را در قالب یک فایل PDF قابل دانلود با نام «Datasheet» در صفحات محصولشان قرار می‌دهند.

SSD‌های با اینترفیس SATA عموما حداکثر سرعت نوشتن و خواندن ۶۰۰ مگابایت را ارائه می‌دهند و حافظه‌های مبتنی بر NVMe و PCI 3 سرعتی تا ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه ارائه می‌کنند. فرم‌فکتور یا همان کلاس اندازه‌ی SSD‌های بازار عموما به دو دسته‌ی 2.5 اینچی و M.2 تقسیم می‌‌شود؛ حافظه‌های ۲.۵ اینچی تقریبا روی تمام لپ‌تاپ‌های با ابعاد معمولی (لپ‌تاپ‌هایی که در حال حاضر هارددیسک‌ دارند نیز شامل می‌شود) و کامپیوترهای خانگی قابل استفاده است و اینترفیس آن‌ها عموما از نوع SATA است.

حافظه‌های M.2 بسیار سبک (زیر ۱۰ گرم) هستند و خود چند دسته‌ی ابعادی دارند؛ M.2 2280 مرسوم‌ترین نوع آن محسوب می‌شود که ۸۰ میلی‌متر طول و ۲۲ میلی‌متر عرض دارد.

سامسونگ، ADATA و برند گیمینگ آن یعنی XPG، وسترن دیجیتال، سیلیکون پاور، لکسار، کینگستون و بایواستار برخی از برندهای فعال در کشورمان در بخش SSD هستند. بیشترین سهم را ADATA، سامسونگ و وسترن دیجیتال در بازار کشورمان دارند و سبد محصولات آن‌ها تقریبا کامل و مشابه مناطق دیگر دنیا است.

اما شاید برای شما سوال باشد که آیا خرید یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی بسیار سریع لزومی دارد؟ پاسخ این سوال به کاربری شما باز می‌گردد؛ اگر یک کاربر عادی هستید که از لپ‌تاپ و کامپیوتر خود برای جستجو در وب، دیدن فیلم، تایپ کردن و مواردی از این دست استفاده می‌کنید احتمالا SSD‌های SATA معمولی (سرعت‌‌های خواندن و نوشتن ۵۰۰ و ۴۰۰ مگابایت) یا NVMe‌های ارزان (سرعت‌‌های خواندن و نوشتن ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ مگابایت) برای شما کاملا کفایت کند.

در مورد TBW یا عمر نامی بر حسب ترابایت اطلاعات نوشته شده نیز تقریبا مساله‌ی بالا صدق می‌کند و برای یک کاربر عادی شاید رسیدن به عمر نامی محصولات میان‌رده و پایین‌رده نیز سال‌‌های سال طول بکشد.

حافظه‌های سریع با سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالا (بالای ۲۰۰۰ مگابایت در ثانیه) برای کاربرانی مناسب است که به اقتضای کاربریشان مانند ویرایش ویدئو و استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای با فایل‌های حجیم سروکار دارند؛ انتقال سریع فایل‌ها از بخشی به بخش دیگر و زمان اندک آن اهمیت ویژه‌ای برای چنین کاربرانی دارد از این رو بهتر است به سراغ محصولات سریع‌تر، پایدارتر در انتقال فایل‌های حجیم و البته با عمر بالاتر باشند زیرا این کاربران به دلیل کارشان بسیار سریع‌تر از کاربر عادی به عمر بیشینه می‌رسند.

برای مثال فرض کنید روزانه ۱۰۰ گیگابایت فایل جدید رو حافظه شما نوشته شود که با یک محاسبه ساده حدودا ۳ ترابایت ماهانه نوشتن فایل خواهید داشت؛ سالانه ۳۶ ترابایت نوشتن اطلاعات به این معنی است که شما بعد از ۳ سال به احتمال زیاد با حافظه‌‌ای که عمر نامی (TBW) آن ۱۰۰ ترابایت است به مشکل بر خواهید خورد. پس کاربران حرفه‌ای علاوه بر سرعت باید شناخت خوبی از میزان استفاده‌ی خود نیز داشته باشند.

پایین‌رده‌ترین SSD‌ها بیش از دو برابر سریع‌تر از هارد‌های عادی هستند به همین دلیل اگر تنها به دنبال بخشیدن جان تازه‌ای به کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود هستید و زمان بازگشایی نرم‌افزار و راه‌اندازی بهتری را می‌خواهید یک حافظه‌ی SSD از نوع SATA یا یک NVMe خوش‌قیمت کار شما را راه خواهد انداخت.

برای گیمرها نیز آزمایش‌های لودینگ ما نشان می‌دهد که خرید یک SSD معمولی برای کنسول یا کامپیوتر نیز زمان لودینگ آن‌ها را به شکل قابل‌قبولی کاهش می‌دهد به این معنی که نیازی نیست شما برای بازی یک محصول گران‌قیمت تهیه کنید.

اگر یک کارفرما و یا کارمند هستید و برای کامپیوترهای اداری خود به دنبال SSD هستید، سرعت‌هایی در بازه‌ی ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه برای شما کافی است. نکته‌ی مهم دیگر این است که شما بین یک حافظه‌ی SATA و یک محصول NVMe خوش‌قیمت با اختلاف اندک قیمت باید کدام را انتخاب کنید؟

اشاره کردیم که ممکن است یک حافظه‌ی SSD از نوع SATA برای شما کافی باشد اما چرا نباید یک محصول سریع‌تر با همان قیمت خرید؟ آیا این کار آینده‌نگرانه‌تر نیست؟ جواب مشخص است اگر امکان اتصال حافظه‌ی سریع‌تر را دارید حتما آن را در اولویت قرار دهید حتی شاید نمونه‌ی کندتر برای شما در حال حاضر کافی باشد.

ADATA XPG SX6000 Lite

بهترین حافظه‌های اس اس دی NVMe پایین‌رده و اقتصادی (قیمت پایین‌تر از ۸۰۰ هزار تومان برای مدل ۲۵۶ گیگابایت)

این دسته از محصولات عموما قیمتی نزدیک به نمونه‌های SATA دارند بنابراین اگر کامپیوتر شما از حافظه‌های این چنین پشتیبانی می‌کند خرید آن‌ها کار بسیار منطقی‌تر است. حداکثر سرعت خواندن حتی در ظرفیت‌های بالا در این حافظه‌ها عموما ۲۰۰۰ مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن آن‌ها نیز حداکثر در مدل‌های با ظرفیت بالا به ۱۸۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

تمام حافظه‌های NVMe زیر با از فرم‌فکتور M.2‌ بهره می‌برند. مدل‌‌های ۲۵۶ گیگابایت همه‌ی حافظه‌های زیر در بازه‌ی کمتر از ۸۰۰ هزار تومان قرار دارند. لازم به ذکر است که حتی حافظه‌های NVMe ارزان نیز از نمونه‌های SATA سریع‌تر هستند. 

ADATA XPG SX6000 Lite

ADATA XPG SX6000 Lite

در این بخش بازار ADATA به خوبی از خلا سامسونگ استفاده کرده است. این حافظه از کنترلر Realtek RTS5763DL استفاده می‌کند و در چهار ظرفیت ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و یک ترابایت روانه‌‌بازار شده است. سرعت‌های اعلامی توسط سازنده برای حالت ترتیبی به قرار زیر است:

  • مدل ۱۲۸ گیگابایت: ۱۸۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۶۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل ۲۵۶ گیگابایت: ۱۸۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۹۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل ۵۱۲ گیگابایت: ۱۸۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۱۲۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل یک ترابایت: ۱۸۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۱۲۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۱۷۴۰ و ۱۲۴۰ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز)

عرضه در ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت یکی از نقاط مثبت این حافظه محسوب می‌شود؛ همچنین این حافظه یا هیت‌سینک سیاه رنگ با لوگوی XPG روانه‌ی بازار می‌شود که ممکن است برای گیمرها نکته‌ی با اهمیتی باشد. طبق انتظار این حافظه فاقد DRAM است که برای یک حافظه در این بازه قیمتی یک ضعف محسوب نمی‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این حافظه «بررسی ADATA XPG SX6000 Lite» را در تک تایمز مطالعه کنید. XPG GAMMIX S5 و حتی SX6000 Pro نیز از نظر قیمت و عملکرد کلی تقریبا در همین رده قرار می‌گیرد اما فاقد مدل ۱۲۸ گیگابایتی هستند. 


Lexar NM610

Lexar NM610

حافظه‌ی لکسار NM610 از کنترلر Silicon Motion SM2263XT بهره می‌برد و در سه ظرفیت ۲۵۰، ۵۰۰ و یک ترابایت روانه‌ی بازار شده است. پایداری عملکرد و نبود نوسان در انتقال فایل‌های حجیم و سرعت نوشتن مناسب در قیاس با رقبای هم قیمت از جمله ویژگی‌های مثبت این حافظه است. سرعت‌های اعلامی توسط سازنده برای مدل‌های مختلف به قرار زیر است:

  • مدل ۲۵۰ گیگابایت: ۲۰۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۱۲۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل ۵۰۰ گیگابایت: ۲۱۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۱۶۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل یک ترابایت: ۲۱۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۱۶۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۲۰۰۰ و ۱۶۷۰ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز)

فقدان مدل ۱۲۸ گیگابایتی یکی از ضعف‌‌‌های این حافظه محسوب می‌شود. همانند دیگر حافظه‌های این رده‌ی قیمتی خبری از DRAM در این محصول نیست. برای آشنایی بیشتر با این حافظه «بررسی SSD لکسار NM610» را در تک تایمز مطالعه کنید.

حافظه SSD پایونیر مدل Pioneer APS-SE20G

بهترین حافظه‌های اس اس دی NVMe با قیمت بین ۸۰۰ تا یک میلیون تومان برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی

در این بازه مدل‌های پایه‌ی محصولات بالارده و قدرتمندی نیز گاه به چشم می‌خورند. استفاده از DRAM در این رده آغاز می‌شود و محصولاتی با سرعت خواندن بسیار بالا را با بودجه‌‌ای نه چندان بیشتر نسبت به دسته‌ی پیشین در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. سامسونگ در این رده بار دیگر نماینده‌ای ندارد. 

Pioneer APS-SE20G

Pioneer APS-SE20G

این حافظه که به DRAM نیز مجهز شده است از کنترلر Phison PS5012-E12 استفاده می‌کند. پایونیر به تازگی وارد بازار SSD‌ها شده است و SE20G تلاش این شرکت برای سهم‌خواهی در بازار حافظه‌های NVMe سریع است. این حافظه SSD در چهار ظرفیت ۲۵۶، ۵۱۲، یک ترابایت و ۲ ترابایت عرضه شده است. سرعت‌های اعلامی توسط سازنده برای مدل‌های مختلف به قرار زیر است:

  • مدل ۲۵۶ گیگابایت: توسط سازنده اعلام نشده است (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳۱۰۳ و ۱۰۵۴ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز)
  • مدل ۵۱۲ گیگابایت: توسط سازنده اعلام نشده است
  • مدل یک ترابایت: توسط سازنده اعلام نشده است
  • مدل دو ترابایت: ۳۴۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۰۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن

مدل ۲۵۶ این حافظه در ضعف‌هایی در نوشتن فایل‌های حجیم در آزمایش‌های تک تایمز داشت. همچنین زمان دسترسی نیز نسبت به دیگر رقبای NVMe ضعیف‌تر بود. SE20G پایونیر در بحث نوشتن فایل‌هایی با بلوک‌های کوچک 4K عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این حافظه «بررسی SSD پایونیر SE20G» را در تک تایمز مطالعه کنید.


ADATA XPG SX8200 Pro

ADATA XPG SX8200 Pro

SX8200 Pro یکی از موفق‌ترین محصولات ADATA در بخش حافظه‌های بالارده محسوب می‌شود که برای رقابت با سری 970 سامسونگ تولید شده است. خوشبختانه قیمت مدل‌های پایه‌ی این محصول در بازار کشور مناسب‌تر از محصولات سامسونگ است و همین مساله باعث شده است تا مدل ۲۵۶ گیگابایتی این SSD تبدیل به یکی از گزینه‌های خوب بازار شود.

تجهیز به DRAM، استفاده از کنترلر‌های سیلیکون موشن (Silicon Motion SM2262EN) و عرضه در ظرفیت‌های ۲۵۶، ۵۱۲، یک ترابایت و ۲ ترابایت از موارد مهمی هستند که باید به آن اشاره کرد. مقایسه‌ی‌ سرعت‌های اعلامی برای مدل‌های مختلف SX8200 Pro:

  • مدل ۲۵۶ گیگابایت: ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۱۲۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳۳۷۰ و ۱۱۶۰ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز)
  • مدل ۵۱۲ گیگابایت: ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۲۳۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل یک ترابایت: ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۰۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل دو ترابایت: ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۰۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳۵۰۳ و ۲۸۲۷ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز)

این حافظه به همراه هیت‌سینک عرضه می‌شود و پایداری در نوشتن اطلاعات از جمله‌ ویژگی‌های مهم آن است. GAMMIX S11 Pro و SPECTRIX S40G (اس‌اس‌‌‌دی با نوردهی RGB) تشابه زیادی از نظر عملکرد و قیمت با SX8200 Pro دارند. سرعت نوشتن پایین‌تر نسبت به محصولاتی همچون EVO Plus سامسونگ و SN750 وسترن دیجیتال به خصوص در دو مدل ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابابایتی SX8200 Pro یکی از دلایل پایین‌تر بودن قیمت آن نسبت به دو محصول دیگر است اما آیا این تفاوت برای شما حیاتی محسوب می‌شود؟

پاسخ این سوال به بودجه‌ی شما وابسته است. برای آشنایی بیشتر و بررسی نقاط ضعف و قدرت این حافظه مقاله‌ی «بهترین‌ حافظه‌ M.2 SSD بازار برای کاربران حرفه‌ای کدام است؟» را مطالعه کنید.

samsung 970 evo plus

بهترین حافظه‌های اس اس دی NVMe با قیمت بیش از یک میلیون تومان برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی

در این بازه‌ی قیمتی دو محصول از وسترن دیجیتال یعنی SN750 از سری بلک و محصول محبوب سامسونگ از سری 970 یعنی EVO Plus خودنمایی می‌کنند. شباهت زیادی بین این دو محصول و محصولی همچون SX8200 Pro در ظرفیت‌های بالا وجود دارد اما تفاوت‌هایی در ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت دیده می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. استفاده از DRAM و سرعت خواندن بالای ۳۰۰۰ مگابایت در ثانیه ویژگی مشترکی محصولات این رده‌ی قیمتی است. 

Samsung 970 EVO Plus

samsung 970 evo plus

مدعی بزرگ این روزهای بازار NVMe آخرین ساخته‌ی سامسونگ از سری ۹۷۰ است؛ سامسونگ خود NAND‌های و کنترلر فانیکس (Phoenix) را ساخته است و به لطف DRAM و قابلیت TurboWrite حتی در مدل ۲۵۰ گیگابایتی قادر است سرعت نوشتن را تا ۲۳۰۰ مگابایت بر ثانیه (در محدوده‌‌ای که حجم فایل تا ۱۳ گیگابایت باشد) افزایش دهد.

شاید در فایل‌های حجیم‌تر و گذر از مرزهای تعیین شده دیگر توربورایت کارایی نداشته باشد اما ارائه‌ی چنین قابلیتی هر چند با محدودیت یک امتیاز برای این حافظه است. این حافظه در ظرفیت‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ گیگابایت، یک ترابایت و ۲ ترابایت روانه‌ی بازار شده است. سرعت‌های اعلامی توسط سازنده به قرار زیر است:

  • مدل ۲۵۰ گیگابایت: ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۲۳۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (در محدوده‌ی ۱۳ گیگابایتی TurboWrite)
  • مدل ۵۰۰ گیگابایت: ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۲۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (در محدوده‌ی ۲۲ گیگابایتی TurboWrite)
  • مدل یک ترابایت: ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۳۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (در محدوده‌ی ۴۲ گیگابایتی TurboWrite)؛ دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳۵۲۴ و ۳۲۷۸ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز
  • مدل دو ترابایت: ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۰۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (در محدوده‌ی ۷۸ گیگابایتی TurboWrite) 

شاید بتوان Samsung 970 EVO Plus را سریع‌ترین حافظه‌ی NVMe مبتنی بر PCIe 3.0 در بازار کشورمان و حتی جهان دانست. قیمت بالاتر این محصول نسبت به رقبایش بازار هدف آن را کوچک‌تر کرده است. شاید برای بسیاری سوال باشد که تکلیف گران‌قیمت‌تر پرو چه می‌شود؛ EVO Plus سریع‌تر از نسخه‌ی پرو است اما استفاده از MLC و عمر بالاتر از ویژگی‌هایی هستند که در آن‌‌ها نسخه‌ی پلاس بازی را به برادرش واگذار می‌کند. برای آشنایی بیشتر و بررسی نقاط ضعف و قدرت این حافظه مقاله‌ی «بهترین‌ حافظه‌ M.2 SSD بازار برای کاربران حرفه‌ای کدام است؟» را مطالعه کنید.


WD Black SN750

WD Black SN750

وسترن دیجیتال نامی شناخته شده در دنیای هارددیسک‌ها و البته بازیگری مهم در بازار SSD‌ها است که SN750 را برای بازار بالارده‌های NVMe خود درنظر گرفته است. کنترلر این حافظه ساخت خود وسترن دیجیتال بوده و از NAND‌های SanDisk (عضوی از خانواده‌ی وسترن دیجیتال) در آن استفاده شده است. SN750 در ظرفیت‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ گیگابایت، یک ترابایت و ۲ ترابایت روانه‌ی بازار شده است. سرعت‌‌های اعلامی سازنده به قرار زیر است:

  • مدل ۲۵۰ گیگابایت: ۳۱۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۱۶۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل ۵۰۰ گیگابایت: ۳۴۷۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۲۶۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل یک ترابایت: ۳۴۷۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۰۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳۴۳۹ و ۳۰۲۰ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز)
  • مدل دو ترابایت: ۳۴۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۲۹۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن 

همانطور که در بررسی و مقایسه SN750 با رقبا ذکر کردیم ناپایداری‌هایی در عملکرد مانع تبدیل شدن این حافظه به یک محصول بی نقص شده است. برای آشنایی بیشتر و بررسی نقاط ضعف و قدرت این حافظه مقاله‌ی «بهترین‌ حافظه‌ M.2 SSD بازار برای کاربران حرفه‌ای کدام است؟» را مطالعه کنید.

لکسار ان اس ۲۰۰ / Lexar NS200

بهترین حافظه‌های اس اس دی SATA با قیمت کمتر از ۷۰۰ هزار تومان برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی

حافظه‌های SATA از نظر سرعت خواندن و نوشتن مدل‌های پایین‌‌رده، میان‌رده و بالارده تفاوت زیادی ندارند برای مثال سرعت خواندن در مدل بالارده ممکن است ۵۰۰ مگابایت در ثانیه باشد و در یک مدل میان‌رده ۴۰۰ مگابایت در ثانیه اما استفاده از کنترلر خوب، داشتن DRAM و پایداری می‌تواند روی عملکرد SSD تاثیر مستقیم داشته باشد.

امکان استفاده از بیش از یک SSD SATA و قابل نصب بودن روی طیف وسیعی از کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌‌ها چنین محصولاتی را محبوب‌تر از SSD‌های قدرتمند NVME کرده است. ما در تک تایمز توصیه می‌کنیم در صورتی که امکان نصب حافظه NVMe را حتی در حالت X2 دارید، از نمونه‌های NVMe استفاده کنید. حافظه‌های M.2 SATA از نظر سرعت تفاوتی با حافظه‌های ۲.۵ اینچی SATA ندارند با این حال گاه اختلاف اندکی به دلیل تنوع کنترلر و NAND به چشم می‌خورد.

ADATA Ultimate SU650

ADATA Ultimate SU650

سری ۶۰۰ از SSD‌های ADATA محصولات خوش‌قیمت این شرکت محسوب می‌شوند؛ از نظر عملکرد تشابه زیادی بین SU650 و SU630 وجود دارد. ADATA در محصولات سری ۶۰۰ معمولا از کنترلر‌های Realtek بهره می‌برد که طبق انتظار از DRAM پشتیبانی نمی‌کنند. خوشبختانه تنوع ظرفیت‌های این مدل بالا است و امکان انتخاب از ۶۰ گیگابایت تا ۱.۹۲ ترابایت برای کاربر وجود دارد. سرعت‌های اعلامی توسط سازنده به قرار زیر است:

  • مدل ۶۰ گیگابایت: ۴۱۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۲۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل ۱۲۰ گیگابایت: ۵۲۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۲۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل‌های ۲۴۰، ۴۸۰، ۹۶۰ گیگابایت و ۱.۹۲ ترابایت: ۵۲۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۴۵۰ مگابایت در ثانیه نوشتن

اگر به دنبال مدل بیش از ۲ ترابایت هستید، SU630 در مدل ۳.۸۴ ترابایتی نیز عرضه می‌شود؛ مدل‌های مختلف SU630 از نظر سرعت اعلامی دقیقا مشابه مدل SU650 هستند. اما استفاده از NAND‌های QLC با عمر پایین‌تر در SU630 آن را ارزان‌تر و البته از نظر عمر اسمی ضعیف‌تر از SU650 (استفاده از TLC 3D) کرده است. 


WD Green

WD Green

سری گرین محصولات وسترن دیجیتال ارزان‌ترین SSD‌های این شرکت هستند. اس‌اس‌دی‌‌های SATA وسترن گرین در دو فرم‌فکتور ام ۲ و ۲.۵ اینچی در اختیار عرضه شده‌اند که از نظر سرعت و موارد دیگر دقیقا مشابه یکدیگر هستند. این که سازنده در بخش مشخصات فنی صحبتی از سرعت نوشتن نکرده است چندان جای تعجب دارد ما در آزمایش نسخه‌ی ۴۸۰ گیگابایتی عملکرد چندان مناسبی در نوشتن از مدل ۴۸۰ گیگابایتی ندیدیم. اما WD Green از نظر سرعت خواندن عملکردی مشابه به هم‌رده‌های خود دارد. 

این حافظه تنها در چهار ظرفیت ۱۲۰، ۲۴۰ و ۴۸۰ گیگابایت و یک ترابایت روانه‌‌ی بازار شده است؛ مدل یک ترابایتی تنها به صورت ۲.۵ اینچی در دسترس است. سری گرین از NAND‌های TLC ساخت سن‌دیسک بهره می‌برند و خبری از DRAM نیز در آن‌ها نیست. وسترن سرعت خواندن ترتیبی هر چهار مدل را ۵۴۵ اعلام کرده است.

در آزمایش خواندن و نوشتن ترتیبی تک تایمز برای نسخه ۴۸۰ گیگابایتی به ترتیب ۵۵۸ و ۴۵۸ مگابایت در ثانیه به دست آمد. در آزمایش‌های با بلوک‌های کوچک 4K این حافظه ضعیف‌‌تر از انتظار عمل کرد. 


Lexar NS100

Lexar NS100

با توجه به عمر نامی NS100 می توان حدس زد که این حافظه از NAND‌های TLC بهره گرفته است. در مورد سازنده کنترلر، استفاده از DRAM و NAND‌ها اطلاعاتی در دست نیست. این حافظه در ۴ ظرفیت ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و یک ترابایت در دسترس است. لکسار تولیدکننده‌ی بزرگی در بازار SSD نیست اما سابقه‌ی درخشانی در دیگر انواع حافظه ذخیره‌سازی مانند کارت حافظه و فلش‌مموری دارد.

سازنده از اعلام سرعت‌های دقیق و تفکیک شده در وب‌سایتش خودداری و به ذکر حداکثر سرعت خواندن ترتیبی ۵۲۰ مگابایت در ثانیه اکتفا کرده است. 


Kingston A400

Kingston A400

کینگستون همکاری فوبی Phison دارد و معمولا از کنترلرهای این شرکت استفاده می‌کند. استفاده از NAND‌های دو بعدی TLC ساخت توشیبا و عمر نامی کم نسبت به رقبا را باید از ویژگی‌های این حافظه دانست. استفاده از فلز در سخت بدنه‌ی این حافظه حس کیفیت را القا می‌کند. از نظر تنوع ظرفیت A400 با ۵ ظرفیت ۱۲۰، ۲۴۰، ۴۸۰ و ۹۶۰ گیگابایت و ۱.۹۲ ترابایت نمره‌ی قبولی کسب می‌کند. لازم به ذکر است که A400 در دو فرم‌فکتور M.2 و ۲.۵ اینچی روانه‌ بازار شده است.

  • مدل ۱۲۰ گیگابایت: ۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۲۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل ۲۴۰ گیگابایت: ۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۵۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل‌های ۴۸۰، ۹۶۰ گیگابایت و ۱.۹۲ ترابایت: ۵۰۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۴۵۰ مگابایت در ثانیه نوشتن

Samsung 860 PRO EVO QVO review

بهترین حافظه‌های اس اس دی SATA با قیمت بیشتر از ۷۰۰ هزار تومان برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی

محصولات میان‌رده و بالارده‌ی SATA عموما در این بخش قرار می‌گیرند؛ پایداری عملکرد بیشتر و استفاده از DRAM در این حافظه‌ها بیشتر از دسته‌ی قبلی است. 

Samsung 860 EVO و Samsung 860 QVO و Samsung 860 Pro

Samsung 860 EVO و Samsung 860 QVO و Samsung 860 Pro

سه عضو خانواده‌ی 860 سامسونگ به سه هدف متفاوت عرضه شده‌اند. EVO با ایجاد تناسب میان قیمت و عملکرد و با استفاده از NAND‌های ۳ بیتی تبدیل به یک SSD محبوب در بازار شده است. QVO از NAND‌های ارزان‌تر ۴ بیتی یا QLC بهره می‌برد به همین دلیل سامسونگ آن را تنها در ظرفیت‌‌های ۱،۲ و ۴ ترابایت تولید کرده است؛ این حافظه از نظر عملکرد ضعیف‌تر از دو برادر خود است اما در ظرفیت یکسان قیمت کمتری دارد. PRO از نظر عملکرد، قیمت و عمر نامی یک سروگردن بالاتر از دو محصول دیگر است؛ این حافظه SSD از NAND‌‌های ۲ بینی MLC بهره می‌برد.

هر سه محصول سامسونگ در بازار SSD SATA به کنترلر MJX خود این شرکت و DRAM مجهز شده‌اند. سرعت‌های اعلامی توسط سازنده برای همه‌ی ظرفیت‌ها یکسان است:

  • مدل QVO برای ظرفیت‌های ۱، ۲ و ۴ ترابایت: ۵۵۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۵۲۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۵۵۵ و ۵۲۴ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز برای مدل ۱ ترابایت)
  • مدل EVO برای ظرفیت‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ گیگابایت و ۱، ۲ و ۴ ترابایت: ۵۵۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۵۲۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۵۵۵ و ۵۲۴ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز برای مدل ۱ ترابایت)
  • مدل PRO برای ظرفیت‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و ۱، ۲ و ۴ ترابایت: ۵۶۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۵۳۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۵۶۲ و ۵۳۰ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز برای مدل ۱ ترابایت)

در بررسی‌های تک تایمز نسخه‌ی گران‌قیمت PRO عملکردی درخشان در آزمایش فایل حجیم داشت بنابراین اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید و به دنبال یک حافظه SATA با عمر و اتکاپذیری بالا و همچنین پایداری بالا هستید و بودجه برای شما اهمیت زیادی ندارد این محصول گزینه‌ی مناسبی است.

نسخه‌ی QVO برای کسانی است که به دنبال حافظه با ظرفیت بالا هستند و عملکرد درخشانی را انتظار ندارند و نسخه‌ی EVO نیز تعادلی بین این دو محصول سامسونگ برقرار کرده است. برای آشنایی بیشتر با این حافظه‌ها «بررسی حافظه‌های Samsung 860 EVO ،860 PRO ،860 QVO» را در تک تایمز مطالعه کنید.


ADATA Ultimate SU800

ADATA Ultimate SU800

SU800 از کنترلر سلیکون موشن و NAND‌‌های TLC ساخت مایکرون بهره می‌برد؛ این حافظه در ۴ ظرفیت ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و یک و دو ترابایت روانه‌ی بازار شده است. سازنده سرعت‌های زیر را برای SU800 اعلام کرده است:

  • مدل ۱۲۸ گیگابایت: ۵۶۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۳۰۰ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل ۲ ترابایت: اطلاعاتی در سایت سازنده ذکر نشده است.
  • مدل‌های ۲۵۶، ۵۱۲، ۱ ترابایت: ۵۶۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۵۲۰ مگابایت در ثانیه نوشتن (دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۵۶۲ و ۵۱۸ مگابایت در ثانیه در آزمایش‌های تک تایمز برای مدل ۵۱۲ گیگابایت)

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی بالای ۵۰۰ مگابایت در ثانیه در ظرفیت‌های بالاتر از ۱۲۸ گیگابایت و عمر نامی بر حست TBW مناسب یک نکته‌ی مثبت برای SU800 محسوب می‌شود. 


WD Blue

WD Blue

اس‌اس‌دی وسترن دیجیتال ‌Blue به نوعی فاقد ضعف‌های سری Green است. این حافظه همراه با DRAM عرضه می‌شود و از کنترلر ساخت مارول (Marvell) و NAND‌های سن‌دیسک در آن استفاده شده است. بهبود سرعت نوشتن و عمر نامی نسبت به مدل گرین از جمله ویژگی‌های این حافظه است؛ البته هنوز از نظر TBW یا عمر حافظه بر حسب ترابایت اطلاعات نوشته شده روی آن گزینه‌های بهتری نیز وجود دارد. سازنده سرعت‌های زیر را برای WD Blue اعلام کرده است:

  • مدل ۲۵۰ گیگابایت: ۵۵۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۵۲۵ مگابایت در ثانیه نوشتن
  • مدل‌های ۵۱۲، ۱، ۲ و ۴ ترابایت: ۵۶۰ مگابایت در ثانیه خواندن و ۵۳۰ مگابایت در ثانیه نوشتن

سه برند سامسونگ، ADATA و وسترن دیجیتال بیشترین سهم بازار را در کشورمان از آن خود کرده‌اند. در این مقاله سعی شد تا بهترین‌های بازار و خلاصه‌ای از آنچه که ارائه می‌‌دهند ذکر شود. بار دیگر تاکید می‌شود  که موارد بالا ترتیب خاصی نداشته و صرفا به صورت بدون رتبه‌بندی بهترین‌های هر بخش آورده شده‌اند.

شما همچنین می‌توانید مشخصات فنی دقیق انواع SSD در بازار از جمله SSD سامسونگ، SSD ای دیتا، SSD وسترن دیجیتال و قیمت SSD در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر را در بخش حافظه‌های ذخیره‌سازی قسمت محصولات مشاهده کنید. شما از کدام یک از حافظه‌‌های ذکر شده استفاده می‌کنید؟ تجربه‌ی خود را با ما و دیگر کاربران تک تایمز به اشتراک بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع