هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی باشید یا حتی در وب‌سایت‌های میکروبلاگینگ فعالیت کنید، حتما با علامت هشتگ یا # آشنا هستید. این علامت در دسته‌ی تگ‌های متادیتا مخصوص دسته‌بندی مطالب قرار می‌گیرد که تاریخچه‌ی معرفی و شهرت آن به توییتر تعلق دارد. به بیان خلاصه، هشتگ را می‌توان ابزاری برای گروه‌بندی محتوای منتشرشده در پلتفرم‌های گوناگون دانست. کاربران با دنبال کردن هشتگ‌ها می‌توانند موضوعات و بحث‌های موردعلاقه‌ی خود را در شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های دیگر دنبال کنند.

برای استفاده از هشتگ، تنها باید علامت # را قبل از هر کلمه یا عبارت بدون کاراکتر فاصله (اسپیس) قرار دهید. هشتگ‌ از تمامی کاراکترهای عدد و حروف و خط فاصله پشتیبانی می‌کند. شبکه‌های اجتماعی گوناگون، امروزه علاوه بر امکان جست‌وجو در میان هشتگ‌ها، امکان دنبال کردن آن‌ها را نیز به کاربر ارائه می‌کنند. امروزه شاهد استفاده‌ی گسترده‌ی هشتگ در شبکه‌های اجتماعی بزرگ همچون توییتر، اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و ردیت هستیم و حتی برخی از آن‌ها مجبور به محدود کردن استفاده از هشتگ در پست‌ کاربران شده‌اند.

هشتگ اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ در توییتر مطرح شد

آمارهای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از ۵۰ وب‌سایت برتر اینترنت، از هشتگ استفاده می‌کنند. کاربران نوجوان و جوان، سیاست‌مداران، اینفلوئنسرها و شخصیت‌های مشهور دنیای اینترنت، بیشترین استفاده را از هشتگ دارند. البته نباید از کابری هشتگ در میان فعالان اجتماعی و سیاسی و حقوق بشر هم غافل شد که کمپین‌های اطلاع‌رسانی خود را با هشتگ‌های خاص،‌ انجام می‌دهند. 

تاریخچه هشتگ

هشتگ برای اولین‌بار در ۲۳ اوت ۲۰۰۷ توسط یک برنامه‌نویس و حامی جنبش متن‌باز به‌نام کریس مسینا در توییتر مطرح شد. پیش از آن، علامت # در اینترنت برای کاربردهای متنوعی استفاده شده بود که تدوین پیشنهاد به توییتر را برای مسینا آسان‌تر کرد. او در زمانی‌که پیشنهاد خود را برای توییتر ارسال می‌کرد، از کاربردهای پیشین علامت در اینترنت الهام می‌گرفت. از کاربری‌های مشهور آن زمان از علامت # می‌توان به شبکه‌ی اجتماعی Jaiku اشاره کرد که مسینا در پیشنهاد خود به آن ارجاع داده بود.

هشتگ / Hashtag

کریس مسینا در زمان ارائه‌ی پیشنهاد استفاده ازهشتگ در توییتر، به برچسب‌گذاری در فلیکر هم اشاره کرده بود. به‌هرحال واکنش اولیه‌ی توییتر به پیشنهاد مسینا مثبت نبود. آن‌ها به او گفتند که چنین کاربردهایی بیشتر به درد کاربران نرد می‌خورد و کاربران بدنه‌ی جامعه، اسقبال مناسبی از هشتگ نخواهند داشت. آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای که در اکتبر ۲۰۰۷ در سن‌دیه‌گو رخ داد، اتفاق خوبی برای تبلیغ هرچه بیشتر استفاده از هشتگ بود. برچسبی به‌نام sandiegofire در فلیکر برای انتشار عکس‌های مرتبط با آتش‌سوزی ایجاد شده بود که مسینا هم پیشنهاد استفاده از آن را به کاربران توییتر به‌صورت هشتگ داد.

مسینا باوجود تلاش‌های زیاد، مسیر سختی در اضافه کردن هشتگ به توییتر در پیش داشت. در آن سال‌ها قابلیتی شبیه به گروه‌سازی در توییتر بود که از نگاه مسینا، کاربری مناسبی برای اهداف موردنظرش برای هشتگ را نداشت. او برای مثال زدن درباره‌ی کارایی هشتگ، ارسال خبر و گزارش از رویدادهایی خاص به مخاطبان علاقه‌مند را مثال می‌زد. درنهایت مسینا یک پست وبلاگی جامع برای توضیح پیشنهاد خود منتشر کرد. بسیاری از کاربردها و قابلیت‌های امروز هشتگ، در پست وبلاگی مسینا بودند و بسیاری از پیشنهادهای او نیز اجرا نشدند یا عمر زیادی نداشتند.

اگرچه امروزه هشتگ‌ها به اعضایی جدانشدنی از دنیای شبکه‌های اجتماعی و خصوصا توییتر تبدیل شده‌اند، در سال‌های ابتدایی استقبال آن‌چنان مناسبی از آن‌ها نمی‌شد. مسینا می‌‌گوید حتی در ابتدا برخی از کاربران از هشتگ متنفر بودند و دلیل استفاده از آن را در پست‌ها متوجه نمی‌شدند. از میان دلایل متعدد نفرت از هشتگ، می‌توان به ظاهر آن‌ها اشاره کرد. درنهایت پیشنهاد هشتگ در توییتر اجرایی شد و به‌مرور به شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های دیگر هم راه یافت. شاید بهترین دلیل برای نهایی شدن پیشنهاد هشتگ را بتوان در سیاست اجرایی بنیان‌گذارهای توییتر دانست که در روزها و سال‌ها ابتدایی توسعه‌ی پلتفرم، اهمیت زیادی به پیشنهادهای مطرح‌شده ازسوی کاربران می‌دادند.

هشتگ / Hashtag

چگونه از هشتگ استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های دیگر استفاده کنید، باید قوانین و ساختارهای ابتدایی آن را بشناسید. به‌عنوان اولین نکته باید بدانید که استفاده از فاصله در هشتگ ممنوع است. در هشتگ‌های انگلیسی، عبارت‌های چندکلمه‌ای عموما به هم چسبیده شده و با حروف بزرگ از هم مشخص می‌شوند (مثلا BlueJasmin#). استفاده از حروف بزرگ، تأثیری درنتیجه‌ی جست‌وجوی یک هشتگ ندارد. برای هشتگ‌های فارسی متشکل از چند کلمه، استفاده از خط فاصله به‌جای فاصله توصیه می‌شود (مثلا #دنیای_فناوری). اعداد هم در هشتگ‌ها پشتیبانی می‌شوند، اما برخی علامت‌های خاص مانند درصد قابلیت استفاده در هشتگ ندارند.

در استفاده از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی، باید تفاوت آن را با علامت @ هم مدنظر قرار دهید. علامت @ برای اشاره به‌نام کاربری یک کاربر در شبکه‌ی اجتماعی موردنظر استفاده می‌شود، درحالیکه هشتگ برای دسته‌بندی محتوا در گروه موردنظر کاربر، کاربرد خواهد داشت. به‌علاوه، هشتگ‌ها هیچ محدودیت یا فهرست ازپیش تعیین‌شده و استانداردی ندارند. هر عبارتی که با استانداردهای بالا و پس از یک علامت # در شبکه‌ی اجتماعی نوشته شود، یک هشتگ جدید ایجاد می‌کند یا محتوای شما را در هشتگی قرار می‌دهد که شاید از پیش وجود داشته است.

در هیچ شبکه اجتماعی امکان استفاده از فاصله در هشتگ وجود ندارد

درحال‌حاضر اکثر شبکه‌های اجتماعی بزرگ از توییتر و اینستاگرام تا فیسبوک و یوتیوب و پینترست از هشتگ پشتیبانی می‌کنند. شاید برخی از آن‌ها محدودیت‌هایی از لحاظ استفاده از هشتگ در هر پست داشته باشند، اما کارایی اصلی هشتگ یعنی دسته‌بندی مطالب در همه‌ی شبکه‌ها و میکروبلاگ‌ها یکسان است.

از لحاظ تعداد مرسوم هشتگ در یک پست، می‌توان عدد یک تا سه هشتگ را برای همه‌ی شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد داد. آمارها نشان می‌دهد پست‌هایی که بیش از این تعداد هشتگ دارند، تعامل و جذابیت کمتری را در شبکه ایجاد می‌کنند. امروزه برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی تصور می‌کنند که با نوشتن هشتگ‌های متعدد و قرار دادن محتوا در دسته‌های گوناگون یک شبکه‌ی اجتماعی، طرفداران بیشتری برای خود جذب می‌کنند. درحالیکه محتوای شبکه‌ی اجتماعی با هشتگ‌های بسیار زیاد،‌ برای بسیاری از کاربران اصلا جذاب نیست و حتی دافعه هم دارد.

هشتگ / Hashtag

استفاده از هشتگ در کسب‌وکار و بازاریابی

کسب‌وکارها برای حضور مؤثر و حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، قطعا باید از محبوب‌ترین ابزار شبکه‌ها یعنی هشتگ استفاده کنند. امروزه تقریبا تمامی کسب‌وکارهای بزرگ در شبکه‌های اجتماعی اصلی مانند توییتر و اینستاگرام فعال هستند و از آن‌ها به‌عنوان کانال‌های جذب مشتری بهره می‌برند. اگر شما هم تصمیم دارید تا از هشتگ به‌عنوان ابزاری برای جذب هرچه بیشتر کاربر استفاده کنید، برخی موارد را در نظر داشته باشید:

استفاده از هشتگ‌های مرتبط: پیش از استفاده از هشتگ در پست‌های خود، هشتگ‌های مشهور در صنعت خود را پیدا کنید. درواقع برای این کار باید حساب کاربری رقبا را بررسی کرده تا هشتگ‌های پرطرفدار در صنعت محل فعالیت را پیدا کنید. با چنین رویکردی، محتوای شما درنتیجه‌ی جست‌وجوی کاربران علاقه‌مند به صنعت و درنتیجه مشتریان بالقوه به‌نمایش در می‌آید.

در ادامه بخوانید:

دنبال کردن جریان‌ها: موضوعات داغ در شبکه‌های اجتماعی خصوصا توییتر، به‌صورت هشتگ‌هایی در بالاترین فهرست جست‌وجوی کاربران در هر منطقه نمایش داده می‌شوند. در فعالیت روزمره‌ی خود در شبکه‌های اجتماعی، به‌دنبال موضوعات داغ و اصطلاحا ترندها باشید و در بحث‌های مرتبط با آن‌ها شرکت کنید. البته شرکت کردن در بحث‌هایی کاملا نامرتبط با کسب‌‌وکار، آن‌چنان پیشنهاد نمی‌شود. به‌بیان دیگر بیشتر باید به‌دنبال هشتگ‌هایی باشید که در دسته‌ی فرهنگ عامه جای می‌گیرند و از شرکت در بحث‌های مرتبط با هشتگ‌های سیاسی دوری کنید.

ساخت هشتگ اختصاصی: ساخت هشتگ اختصاصی به خرید و توسعه‌ی دامین اختصاصی شرکت تشابه دارد. یک هشتگ منحصربه‌فرد برای برند خود توسعه دهید و با تبلیغ کردن آن، کاربران را به استفاده از هشتگ برای شرکت در بحث‌های مرتبط با برند،‌ تشویق کنید. می‌توانید هشتگ‌های متنوعی برای کسب‌وکار خود داشته باشید تا مطالب مرتبط با هر موضوع کاری را با آن‌ها منتشر کنید.

ایجاد هیاهوی خبری: مسابقه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادها جزو پرکاربردترین ابزارهای بازاریابی هستند. این رخدادها را با هشتگ منحصربه‌فرد در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید که اثری از برندتان نیز در آن‌ها باشد. با تشویق کاربران به استفاده از هشتگ‌ها، باز هم به برندسازی خود کمک می‌کنید.

هشتگ‌ها امروز ابزارهایی اصلی و حیاتی در دنیای شبکه‌های اجتماعی هستند. استفاده از آن‌ها و آشنایی با ساختار مرسوم‌شان، علاوه بر بهبود تجربه‌ی کاربری در شبکه‌ها، به نتایج بهتر بازاریابی و تبلیغات نیز می‌انجامد. درنهایت باز هم تأکید می‌کنیم که در استفاده از هشتگ، نباید زیاده‌روی کرد تا ابزار بازاریابی، باعث تخریب تجربه‌ی کاربری نشود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع