ایران کیت تشخیص سرولوژی کرونا صادر می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

روز گذشته جلسه‌ی هم‌اندیشی رئیس جمهور با روسا، مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. در این جلسه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از تفاهم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و اعلام کرد بعد از صادر شدن مجوزهای لازم، اولین کیت‌های تشخیص سرولوژی ایران در این هفته صادر می‌شوند.

تست تشخیص سرولوژی، تست تشخیص کرونا نیست. تست سرولوژی، تست آنتی‌بادی است که تنها مواجهه با ویروس را نشان می‌دهد؛ به این صورت که بعد از گذشت ۱۴ روز از علائم بیماری ممکن است قسمتی از تست آنتی‌بادی مثبت باشد که درواقع مواجهه با ویروس کرونا را نشان می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید تست‌های سرولوژی تنها برای بررسی سیر اپیدمیولوژیکی بیماری و تحقیقات بوده و برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ استفاده نمی‌شود.

تست سرولوژی معمولا برای بررسی تولید آنتی‌بادی در بدن افرادی انجام می‌شود که بیشترین برخورد را با بیماران کرونایی داشته‌اند، تولید آنتی‌بادی می‌تواند از ابتلای بعدی فرد به بیماری جلوگیری کند. اگر فردی به ویروس کرونا مبتلا شود، همچنین تست PCR (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز) و آنتی‌بادی او نیز مثبت باشد احتمالا به این معنا است است که فرد تا مدتی در برابر ویروس ایمن است.

ستاری همچنین در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت ایران در حوزه‌ی مبارزه با کرونا به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند محصولات خود را به سایر کشورها صادر کند. به‌گفته‌ی او محصولاتی مانند تب‌سنج و تجهیزات آی‌سی‌یو تا پیش از این نمونه‌ی ساخت داخل نداشت اما اکنون این محصولات تولید می‌شوند. او می‌گوید شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های فناوری عملکرد خوبی در بحران کرونا داشته‌اند و امسال ۵ تا ۶ کارخانه‌ی نوآوری دیگر بهره‌برداری می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشور نیز که در این جلسه حضور داشت رفع نیازهای درمانی و حفاظتی در مقابل ویروس کرونا و صادرات محصولاتی مانند ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و دستگاه‌های ونتیلاتور را نمایانگر قدرت علمی و اقتصاد دانش‌بنیان کشور دانست. او در مورد تولید واکنس کرونا گفت:

همه‌ی دنیا وارد رقابتی برای کشف واکسن کرونا شده‌اند. ما نیز داخل این رقابت هستیم و اگر بتوانیم زودتر از دیگران به نتیجه برسیم حرکتی مهم از لحاظ سلامت، نجات بشر و اقتصاد کشور خواهد بود. در شرایط کنونی ۴۳ پارک علم و فناوری کشور باید با یک تقسیم کار روی بخش‌های تخصصی‌تر در حوزه‌های تشخیص و تولید تجهیزات و مراقبت فعال شوند.

 منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در جلسه حضور داشت و گزارشی را در مورد پارک‌های علم و فناوری ارائه داد. او اعلام کرد ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این پارک‌ها در سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند.

در جلسه‌ی هم‌اندیشی رئیس جمهور با روسا، مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان از ۲۸ محصول دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله کیت تشخیص کرونا در ۵۵ دقیقه رونمایی شد. دکتر حسین حسینی‌تودشکی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:

در دوران شیوع بیماری کرونا برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه اقدام به تولید انواع محصولات ضدعفونی‌کننده سطوح و دست کرده‌اند که محصولات این شرکت‌ها با پایه‌ی نانوسیلور است و در آن از الکل استفاده نشده است. تولید ماسک سوپاپ دار با فیلتر نانو یک شرکت دانش‌بنیان این دانشگاه در شرایط شیوع بیماری کرونا به ۳۰ برابر افزایش یافته است و این شرکت به‌صورت روزانه حدود ۳۰ هزار ماسک تولید می‌کند. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه ماهیانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده‌ی سطح تولید می‌کنند.

دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون و ضربان قلب برای شناسایی بیماران کرونایی، دستگاه استریل‌سازی هوای آی‌سی‌یو و بخش‌های بیماران کرونایی برای جلوگیری از ابتلای پرستاران و پزشکان به بیماری کرونا، اسپری و فوم ضدعفونی‌کننده، تب سنج سبک GSN-FEV، اسپری ضدعفونی‌کننده‌ی دست و سطح، ماسک سوپاپ‌دار و فیلتر نانو، محلول ضدعفونی‌کننده‌ی مالتی اکسیدانت سوریلت، پالس اکسمیتر انگشتی POMED۱۹، دستگاه ازن جنراتور هوا و آب، کیت تشخیص کرونا به شیوه Realtime PCR، دستگاه ضدعفونی‌کننده‌ی سطوح، دستگاه تصفیه‌ی هوا، شیلد پزشکی و تب سنج لیزری مادون قرمز از دیگر محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه امیرکبیر هستند.

اپلیکیشن‌های پایش بیمار، اپلیکیشن خدمت و وکیل، موکل، پایش هوشمند از راه دور موتورخانه، آموزش مجازی، گپ‌وگفت وبیناری کرونایی، سرویس آنلاین روانشناسی، برنامه‌ی خدمات پزشکی پاراکلینیکی، برنامه‌ی افزایش آگاهی عمومی، آموزش آنلاین زبان‌های خارجی، برنامه‌ی مشاوره‌ی بیمار و پزشک، آموزش انگلیسی به کودکان، اپلیکیشن دستیار پزشک، برنامه‌ی حمل‌ونقل بین‌المللی، برنامه‌ی انجام امور اداری و شخصی (نیابتی)، خدمات پزشکی در محل و برگزاری وبینارها نیز از دیگر محصولاتی هستند که در جلسه‌ی هم‌اندیشی رئیس جمهور با روسا معرفی شدند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع