وان‌پلاس ۸ پرو؛ نشانه‌ی ظهور و رشد یک سازنده چینی گوشی‌های هوشمند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بلک‌بری، ال‌جی، موتورولا، مایکروسافت، نوکیا، فیسبوک، HTC و حتی آمازون، فهرست بلندبالای شرکت‌هایی را تشکیل می‌دهند که سعی در غلبه بر خریداران آمریکایی گوشی‌های هوشمند به نفع خود داشتند، ولی در این راه ناکام ماندند. برخی از آن‌ها در دوران تلفن‌های تاشو بر بازار تسلط داشتند اما نتوانستند آن سلطه را در دستگاه‌های با صفحه‌نمایش لمسی نیز ادامه دهند. برخی دیگر سعی کردند قدرت نرم‌افزاری خود را در تلفن‌های هوشمند گسترش دهند اما جز تعداد کمی خریدار، به چیز دیگری دست نیافتند. هیچ‌کس نتوانست در این بازار با اپل و سامسونگ رقابت کند که امروز دو مورد از هر سه تلفن در آمریکا را به فروش می‌رسانند. اما طی چند سال گذشته، بازیگر کوچکی به نام وان‌پلاس زمینه و شانس مبارزه‌طلبی را به دست آورده است.

این شرکت چینی که متعلق به همان سازمان و تشکیلات مادر سازندگان گوشی‌های اوپو و ویوو است، تعداد کمی از تلفن‌های خود را در مقایسه با اپل و سامسونگ به فروش می‌رساند. طبق تحقیقات Counterpoint Research در سال ۲۰۱۹، وان‌پلاس با ۰٫۶ درصد از سهم بازار ایالات متحده در رتبه هشتم قرار گرفته است. اما این شرکت اعلام کرده است که فروش دستگاه‌های آن در سال گذشته بیش از سه برابر شده که بیشترین درصد افزایش سود هر شرکتی در بازار ایالات متحده به حساب می‌آید.

این رشد بدون صرف هیچ هزینه‌ای برای بازاریابی سنتی حاصل شده آن هم برخلاف سامسونگ که با تبلیغات دستگاه‌های جدید خود جهان را پوشش می‌دهد. این در حالی بود که فقط یک شرکت مخابراتی، T-Mobile، گوشی‌های وان‌پلاس را در آمریکا پشتیبانی می‌کرد.

این بخشی از رشد دور از ذهن شرکتی بی‌نام و نشان است. در حالیکه سایر پخش‌کننده‌های بزرگ مانند سامسونگ و ال‌جی به لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و تلویزیون نیز متکی هستند، وان‌پلاس روی تلفن‌های رده بالا تمرکز دارد و هر سال فقط دو رویداد رونمایی و معرفی این دستگاه‌ها را برگزار می‌کند. موفقیت این شرکت در ایالات متحده شبیه به رشد HTC در روزهای ابتدایی وجود اندروید است، در جایی که HTC توانست با ماندن در رقابت تجارت نسبتاً نابالغ تلفن‌های هوشمند به موفقیت برسد، وان‌پلاس علی‌رغم اینکه بازیگران درگیر دیگری مانند سامسونگ و اپل بر این منطقه تسلط دارند، دستاوردهای خود را کسب کرده است.

چند مورد برای تحسین ظهور این سازنده گوشی دارد؛ طرفداران متعصب و وفادار آن که از عرضه اولین تلفن وان‌پلاس در سال ۲۰۱۴ حامی آن بوده‌اند و همچنین ارائه گوشی‌هایی با مشخصات خوب و با قیمتی پایین‌تر از دو سازنده بزرگ رقیب کار ارزشمند و منحصر به فرد این شرکت محسوب می‌شود. اگرچه دستگاه‌های آن به مانند گذشته ارزان نیستند و قیمت آغاز شده‌ برای یک گوشی پرچمدار وان‌پلاس از سال ۲۰۱۶ به رشد ۷۵ درصدی دست یافته اما هنوز هم طرفداران سرسخت خود را دارد.

برخلاف ال‌جی، نوکیا و دیگران که سابقه طولانی در صنعت تلفن دارند، وان‌پلاس بی‌نام و نشان هیچ پشتوانه‌ای ندارد اما لازم ندارد که به چه شکلی گذشته را با آینده خود متعادل سازد، موردی که غول‌هایی مانند نوکیا و بلک‌بری را از بین برد.

آوی گرینگارت (Avi Greengart)، تحلیلگر Techsponential، گفت:

شما باید این برند را به رسمیت بشناسید. زیرا در ازای آن، شما نرم‌افزاری بسیار خوب، عملکرد بسیار سریع و قیمتی مناسب به دست می‌آورید که معمولاً ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار ارزان‌تر از اپل یا سامسونگ است.

وان‌پلاس در روزهای گذشته از جدیدترین تلفن‌های پرچمدار خود یعنی وان‌پلاس ۸ با قیمت ۶۹۹ دلار و وان‌پلاس ۸ پرو ۸۹۹ دلاری رونمایی کرد. هر دو دستگاه دارای اتصال ۵G، عمر طولانی باتری، پردازنده برتر کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ و برای اولین بار دارای رتبه‌بندی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند. نسخه پرو وان‌پلاس ۸ دارای نمایشگری با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی و چهار لنز در پشت از جمله دوربین تله‌فوتو است، در حالیکه نسخه استاندارد دارای نمایشگری ۹۰ هرتزی و سه دوربین عقب است.

وان‌پلاس با تلفن‌های جدید خود رابطه‌ی مناسبی را با T-Mobile برقرار کرده و به همکاری جدیدی با Verizon، بزرگترین شرکت مخابراتی بی‌سیم کشور آمریکا نیز رسیده است. وان‌پلاس ۸ روی شبکه ۵G فوق العاده سریع از T-Mobile عرضه می‌شود، در حالیکه یک نسخه سفارشی آن، وان‌پلاس UW با اتصال ۵G (اساساً همان تلفن وان‌پلاس ۸ است اما با باندهای ۵G متفاوت)، با ۷۹۹ دلار در Verizon عرضه می‌گردد و اگر نسخه پرو را می‌خواهید، باید آن را به طور مستقیم از وان‌پلاس یا آمازون در ۱۰ اردیبهشت (۲۹ آوریل) در آمریکای شمالی خریداری کنید.

موفقیت تضمین شده نیست. تلفن‌های جدید در حالی عرضه می‌شوند که جهان با ویروس همه‌گیر کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. اقتصاد آسیب دیده، میلیون‌ها نفر از کار بیکار شده‌اند و بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹، بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود محموله‌های ارسالی تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ به حد ۱۰ سال گذشته تقلیل یابند و برای دستگاه‌های جدید تقاضایی یافت نشود. شرکت‌هایی مانند سامسونگ در حال معرفی تلفن‌های کم هزینه‌تری بوده، قیمت‌هایی که زیر قیمت تلفن‌های وان‌پلاس هستند.

به عنوان یک هشدار نیز باید به داستان رشد ناگهانی HTC در تجارت گوشی‌های هوشمند همانا و محو شدن و تیرگی آن همانا، توجه داشت.

با این حال، وان‌پلاس شانس خود را دارد. پیت لاو (Pete Lau)، مدیرعامل این سازنده، در مصاحبه‌ای از طریق ایمیل قبل از رونمایی و عرضه تلفن‌های سری ۸ وان‌پلاس گفت:

ما اطمینان داریم که وان‌پلاس ۸ پرو در میان بهترین بهترین‌های این صنعت و هنوز هم در قیمتی ارزان‌تر رقابت می‌کند.

آن‌هایی که قبلاً آمدند

نوکیا با تلفن‌های محبوب تاشوی خود، ۱۴ سال بر بازار تلفن‌های همراه حکومت کرد (تا سال ۲۰۱۲، وقتی سامسونگ شرکت فنلاندی را از عرش پایین کشید). نوکیا تلفن‌هایی با ویژگی‌های محبوبی را تولید کرد و اگرچه در تلاش بود که در بازار تلفن‌های رده بالا رقابت کند، حتی حمایت مایکروسافت هم نتوانست به آن کمک کند. نوکیا و بلک‌بری، یکی دیگر از سازندگان بلندپرواز تلفن‌های همراه، حرکت در مسیر دستگاه‌های لمسی را از دست دادند و نتوانستند واکنشی سریع به اولین آیفون اپل که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد را نشان دهند.

همین اتفاق برای ال‌جی، رهبر دیگری در بازار تلفن‌های تاشو افتاد. ال‌جی سال‌های زیادی تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های معمولی مانند تلفن‌های ماژولار را به طور منظم منتشر کرده است، اما هرگز به موفقیتی واقعی دست نیافت. بسیاری از مصرف‌کنندگان حتی به یاد نمی‌آورند که این شرکت گوشی می‌فروخته است و تعداد کمی از اپراتورها آخرین دستگاه‌های آن را ارائه می‌دهند.

کارولینا میلانزی (Carolina Milanesi)، تحلیلگر Creative Strategies گفت:

ال‌جی کمی نسبت به آنچه می‌خواهد مغشوش و سراسیمه است.

موتورولا که خود تلفن همراه را اختراع کرده بود نیز از تغییر به گوشی هوشمند جا ماند. این شرکت توسط گوگل خریداری شد و سپس گوگل آن را به سازنده کامپیوتر چینی لنوو فروخت. در واقع موتورولا از بازار ممتاز گوشی‌های هوشمند باز ماند و در عوض تصمیم به انتشار تلفن‌های ارزان قیمت با مشخصات ضعیف‌تری یا کمتری نسبت به سایر پرچمداران گرفت. سال گذشته، شرکت مذکور اولین حرکت در راستای تلفن‌های پریمیوم و ویژه را با ریزر (Razr) تاشوی خود انجام داد و گفت که این گوشی‌های ۵G رده بالا را در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌کند. بر اساس گفته‌های Counterpoint، فروش تلفن‌های موتورولا در دو سال گذشته به ترتیب ۷۰ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. با این وجود، این شرکت هنوز هم برای به دست آوردن خریداران تلفن‌های پریمیوم با نبرد سختی روبه‌رو است.

در حالیکه برخی از سازندگان گوشی‌های‌ قدرتمند در تولید گوشی‌های هوشمند کند عمل کردند، HTC به سرعت وارد بازار شد و این شرکت تایوانی اولین تلفن ویندوز موبایل (Windows Mobile) را ساخت، اما پس از معرفی اولین گوشی هوشمند اندرویدی جهان، T-Mobile G1، جنب و جوشی رخ داد و یک سال پس از آن اپل فروش اولین آیفون را آغاز کرد.

HTC در ابتدا با سخت‌افزاری راحت و نرم، مورد علاقه بازدیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار گرفت اما تقریباً ردپای سامسونگ و اپل در بازار را نداشت. سپس چندین فلاپ یا مورد ساده را تولید کرد (مانند تلفن با طراحی بد  HTC First Facebook) و سپس با طراحی محصولات بسیار متنوعی، لاین‌آپ خود را گسترش داد و با شکل‌گیری بسیاری از اپراتورهای خصوصی، شانس این شرکت با شکست مواجه شد. با بالغ شدن اندروید و موفقیت شرکت‌هایی مانند سامسونگ، HTC به بن‌بست رسید. براساس Strategy Analytics، در سال ۲۰۱۱، HTC حدود ۱۱ درصد از کل گوشی‌های دنیا را به بازار عرضه کرده است. در حالیکه امروز این شرکت تقریباً نامی در میان تولیدکنندگان گوشی هوشمند ندارد.

در همین حال، آمازون Fire Phone خود را در اواسط سال ۲۰۱۴ معرفی کرد. این دستگاه نسخه اندروید آمازون را ارائه داد که با سرویس‌های گوگل مانند Maps یا حتی برنامه‌های متداول مانند Starbucks همراه نبود. طی دو ماه و قراردادی دو ساله، AT&T  قیمت آن را از ۲۰۰ دلار به فقط ۹۹ سنت کاهش داد. آمازون هرگز Fire Phone دومی را تولید نکرد اما در عوض توجه خود را برای تبدیل شدن به بزرگترین فروشنده بلندگوهای هوشمند در ایالات متحده معطوف کرد.

در حال رشد در ایالات متحده

وان‌پلاس که هنوز هم در بیشتر ایالات متحده نسبتاً ناشناخته است، به دنبال‌کنندگان خود می‌بالد. این شرکت دستگاه‌های خود را در روزهای اولیه عرضه با استفاده از «فروش فلش یا فروش آنی» به طور مستقیم به مشتریان آنلاین فروخت.

باب اودونل (Bob O’Donnell)، تحلیلگر Technalysis گفت:

مردم احساس می‌کنند که آن دستگاه‌ها، رازهای جالبی دارند. مردم همیشه مسائل را به خوبی درک کرده‌اند و محصولات بسیار خوبی را تهیه می‌کنند که به زیبایی طراحی شده‌اند.

در حالیکه شرکت‌های دیگر، کنفرانس‌های مطبوعاتی گسترده‌ای را در نمایشگاه‌های تجاری سالانه برگزار می‌کنند، وان‌پلاس یکی از شرکت‌هایی است که معمولاً در باشگاهی محلی یک رویداد هواداری اجرا کرده و بنیانگذاران آن، لاو و کارل پی (Carl Pei) از رسانه‌های اجتماعی برای تهیج و حفظ حمایت نسبت به محصولات خود استفاده کرده‌اند.

این شرکت چینی اما هنگام ورود به بازار ایالات متحده با مشکلی که سایر سازندگان گوشی‌های چینی تجربه کرده‌اند، روبه‌رو نشده است. هواوی دومین سازنده بزرگ تلفن در جهان است اما به دلیل وجود نگرانی در مورد امنیت ملی مربوط به مشاغل شبکه‌سازی، در آمریکا تحریم شده است. ZTE نیز در تلاش است تا خود را به دلیل تحریم پس از فروش تجهیزات آمریکایی به ایران، بازسازی کند. اوپو نیز هیچ چیزی در ایالات متحده نمی‌فروشد و آن بازار را به وان‌پلاس واگذار کرده است. اگرچه شیائومی هم از برنامه خود برای حضور در بازار ایالات متحده سخن به میان آورده ولی هنوز به این کشور وارد نشده است.

در همین حال، وان‌پلاس به تدریج مشغول دستیابی به اپراتورهای ممتاز است، چیزی که برای گسترش پایگاه مشتری آن بیش از خود طرفداران وفادار مهم است. در ایالات متحده، اکثریت قریب به اتفاق مصرف‌کنندگان هنوز تلفن‌های هوشمند را از طریق شرکت‌های مخابراتی خود خریداری می‌کنند.

در اواسط سال ۲۰۱۸، وان‌پلاس توافقاتی را با T-Mobile انجام داد تا وان‌پلاس ۶T را در فروشگاه‌های خود ارائه کند، این اولین باری بود که یک شرکت مخابراتی آمریکایی تلفن‌های وان‌پلاس را می‌فروخت. این شرکت به لطف همین قرارداد با T-Mobile، توانست ۲۴۹ درصد تعداد بیشتری از وان‌پلاس ۶T را در اکتبر ۲۰۱۸  در ایالات متحده و ۳۰ روز اول عرضه خود نسبت به پرچمداران وان‌پلاس ۶ خود از اوایل همان سال به فروش برساند.

Sprint که هم‌اکنون متعلق به T-Mobile است نیز سال گذشته اولین تلفن‌های با اتصال ۵G وان‌پلاس، وان‌پلاس ۷T پرو، را عرضه کرد و اکنون Verizon نیز تلفن‌های این شرکت را ارائه می‌دهد (در گذشته تلفن‌های وان‌پلاس بر روی شبکه Verizon عرضه می‌شدند، اما این شرکت مخابراتی به طور رسمی آن‌ها را نمی‌فروخت یا از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کرد).

نیل شاه (Neil Shah)، تحلیلگر Counterpoint Research می‌گوید:

پشتیبانی شرکت‌های مخابراتی مهم‌ترین مسئله برای هر برندی است که بخواهد خود را در ایالات متحده بزرگ کند و این همان چیزی است که ورود به بازار ایالات متحده را بسیار سخت می‌کند.

از آنجایی که وان‌پلاس پولی برای تأمین هزینه کمپین گسترده بازاریابی در سطح جهان ندارد، پس برای رشد کردن روی Verizon و T-Mobile حساب خواهد کرد. اما Verizon گفته است که انتظار یک برنامه تلویزیونی بزرگ را نداشته باشید زیرا در حال حاضر بیشتر تبلیغات آن به حمایت از مصرف‌کنندگان در بحران کووید-۱۹ متمرکز است. در عوض، برایان هیگینز (Brian Higgins)، رئیس دستگاه‌ و محصولات مصرفی شرکت Verizon Wireless، به رویکرد گسترده‌تری اشاره کرد که ترویج بیشتر موارد دیجیتالی و اجتماعی را شامل می‌شود و به جامعه وان‌پلاس تکیه خواهد کرد.

هیگینز در این خثوث ابراز داشت:

این جنبه یک به یک برای ما واقعا جالب بود و یکی از دلایلی است که چرا آن‌ها به خوبی کار کرده‌اند.

افزایش قیمت

اگر چیزی وجود داشته باشد که بتواند مانعی سر راه این شرکت شود، آن افزایش مداوم قیمت گوشی‌های وان‌پلاس است.

این مورد تنها موضوع مهم در این زمینه نیست، سامسونگ و اپل طی چند سال گذشته قیمت‌ محصولات خود را افزایش داده‌اند. اما بعید است افرادی که بودجه خود را می‌بینند، هزاران دلار برای گوشی جدیدی خرج کنند. حتی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا نیز مردم با انتظار طولانی‌تر برای ارتقاء تلفن‌های خود یا انتخاب دستگاه‌های ارزان‌تر، از هزینه اضافی اجتناب می‌کردند. این ویروس نیز علاوه بر صدمه به تولید، به فروش هم آسیب رسانده و همچنین باعث گسترش فناوری اتصال بی‌سیم ۵G می‌شود.

این روند می‌تواند ضربه سختی به وان‌پلاس وارد کند. تلفن‌های این شرکت به طور کلی حدود یک سوم کمتر از مدل‌های اپل و سامسونگ هزینه دارند اما فاصله بین قیمت‌های آن و قیمت رقبا کاهش یافته است. ارزش وان‌پلاس ۸ که هم قیمت با آیفون ۱۱ محبوب اپل بوده تقریباً دو برابر وان‌پلاس ۳ است که با قیمت ارزان ۳۹۹ دلار خرده‌فروشی شد، در حالیکه نسخه پرو آن حتی گران‌تر نیز هست.

هر دو مدل سری ۸ این شرکت شبکه‌های جدید و فوق‌العاده سریع ۵G را ارائه می‌دهند و قیمت‌گذاری آن‌ها، این دو گوشی را به ارزان‌ترین تلفن‌های ۵G موجود تبدیل می‌کند. در حالیکه تلفن‌های جدید سری سامسونگ گلکسی S20، که همه از اتصال ۵G بهره می‌برند، از قیمت ۱۰۰۰ دلار شروع می‌شوند. اولین تلفن ۵G وان‌پلاس، وان‌پلاس ۷ پرو، در سال گذشته، در Sprint با قیمت ۸۴۰ دلار عرضه شد و وقتی در اواخر ماه آگوست وارد بازار شد، ارزان‌ترین تلفن ۵G در ایالات متحده محسوب می‌شد.

اما سامسونگ و سایر شرکت‌ها قصد ارائه گوشی‌هایی ۵G با قیمت ارزان در آمریکا را دارند. سامسونگ تابستان امسال دو گوشی میان رده جدید سری A با اتصال ۵G را با قیمت ۵۰۰ و ۶۰۰ دلار عرضه می‌کند. این دستگاه‌ها مانند وان‌پلاس ۸ و ۸ پرو دارای ویژگی‌های رده بالا مانند چهار لنز دوربین در پشت و حسگر اثر انگشت نوری هستند. غول چینی TCL نیز که بیشتر با تلویزیون‌های خود مشهور است، اولین تلفن ۵G برند خود را در آمریکا با قیمت ۳۹۹ دلار در سال آینده به فروش می‌رساند. این شرکت امیدوار است که این قیمت‌گذاری به آن کمک کند که بلافاصله خریداران را به سوی خود جلب کند زیرا در تلاش است تا نام تجاری خود را جدا از برچسب‌های بلک‌بری و آلکاتل (Alcatel) بسازد.

اگر شما مشتری Verizon هستید، به لطف اتصال ۵G عالی که این شرکت مخابراتی استفاده می‌کند، مبلغ ۱۰۰ دلار بیشتر برای تلفن با مدل پایه وان‌پلاس پرداخت خواهید کرد اما پس از آن نیز Verizon و وان‌پلاس فکر می‌کنند که گوشی‌های سری ۸ این شرکت هنوز هم معامله خوبی است.

لاو می‌گوید:

قضیه‌ی ارزش وان‌پلاس تغییری نکرده است و ما هنوز متعهد هستیم تا بهترین قیمت ممکن را برای دسترسی بهتر کاربران ارائه دهیم.

حال خواهیم دید که آیا طرفداران این شرکت موافق این سخن خواهند بود یا خیر.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع