نرخ فریم استاندارد بازی ها روی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس چقدر خواهد بود؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کنسول‌های پلی‌ استیشن 5 و ایکس‌ باکس سری ایکس سخت‌افزارهای قدرتمندی دارند و احتمالا هریک از آن‌ها با اتکا به طراحی و رویکرد منحصر‌به‌فرد خود بتوانند امکانات موردنیاز برای جهشی چشم‌گیر را برای تمامی توسعه‌دهندگان صنعت بازی‌های ویدیویی فراهم کنند.

در میان تمامی گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص قابلیت‌ها و عملکرد کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت مطرح می‌شوند، بسیاری از کاربران معتقد هستند که امکان دارد این کنسول‌ها بازی‌های را به‌صورت پیش‌فرض با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کنند. درواقع عمده‌ی کاربران می‌گویند نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه قرار است تبدیل به استاندارد حداقلیِ بازی‌های نسل نهمی شود. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که شماری دیگر از توسعه‌دهندگان و کارشناسان عقیده دارند که نمی‌توان به‌طور قطع در این خصوص اظهارنظر کرد.

سرگی اوگانسیان، از مدیران استودیوی Frogwares در مصاحبه اخیر خود با وب‌سایت Wccftech به مبحث نرخ فریم اجرایی بازی‌ها در کنسول‌های نسل نهمی پرداخته است. او در خلال صحبت‌های خود به مقایسه ویژگی‌های کلیدی PS5 و Xbox Series X پرداخته و در این بین، به اهمیت به کارگیری حافظه SSD در هردوی این کنسول‌ها نیز اشاره کرده است. اوگانسیان از حافظه‌های فوق سریع SSD به‌عنوان «نجات‌بخش زندگی کنسول‌های نسل نهمی» یاد می‌کند و اهمیت این موضوع را در بازی‌های جهان باز، دو چندان می‌داند.

سرگی اوگانسیان در ادامه‌ی صحبت‌های خود به عملکرد کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت می‌پردازد و سپس به این موضوع اشاره می‌کند که برخلاف انتظارات، ممکن است دستیابی به نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه به استاندارد تمامی بازی‌های نسل نهمی تبدیل نشود. اوگانسیان در توضیحات تکمیلی خود می‌گوید:

من فکر می‌کنم که بیشتر توسعه‌دهندگان، انتخاب میان وضوح بالاتر و نرخ فریم تصاویر را به خود کاربران واگذار خواهند کرد. شخصا امیدوارم به جایی برسیم که نرخ فریم 60fps به استاندارد تمامی بازی‌ها تبدیل شود، اما بهینه‌سازی بازی‌ها به این سادگی‌ها نیست و این موضوع درباره استودیوهای کوچکتر بیشتر صدق می‌کند.

اوگانسیان در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره می‌کند که به احتمال زیاد، در سال‌های ابتدایی این نسل، جهش چشم‌گیری را در عملکرد بازی‌ها مشاهده نخواهیم کرد. به‌خصوص در شرایطی که بسیاری از توسعه‌دهندگان و ناشران بازی‌های جدید، مسیر انتشار بازی‌های بین نسلی (Cross-Gen) را در پیش گرفته که اغلب در دوران عبور از یک نسل به نسل دیگر، امری طبیعی و قابل پیش‌بینی به شمار می‌رود.

با نگاهی کوتاه به اتفاقاتی که در ابتدای نسل فعلی بازی‌های ویدیویی شاهد آن بودیم، به احتمال زیاد در سال‌های نخست آغاز به کار کنسول‌های نسل نهم، نباید انتظار مشاهده‌ی تحولات خیره‌کننده و چشم‌گیر را داشته باشیم. زیرا انتشار بازی‌های بین نسلی برای مدتی به رویکرد استاندارد ناشران و بازی‌سازان تبدیل خواهد شد.

من فکر نمی‌کنم که توسعه‌دهندگان قادر باشند به‌صورت لحظه‌ای پشتیبانی خود را از یک جامعه‌ی عظیم بازیکنان در نسل فعلی قطع کنند و به‌طور انحصاری به کنسول‌های جدید توجه کنند. مخاطبان نسل فعلی بازی‌ها، جوامعی هستند که در طول سال‌ها پیشرفت فناوری و بازی‌های نسل کنونی رشد کرده و به حجمی که امروزه شاهد آن هستیم رسیده‌اند. مگر اینکه انگیزه‌ی بازی‌سازها نیز جبران کاهش فروش احتمالی کنسول‌های جدید در پی عدم تمایز قابل‌توجه آن‌ها در سال‌های ابتدایی عملکرد خود با نسل قبلی باشد.

اما به‌طور قطع می‌توان در یک سری زمینه‌ها از قبیل بهبود بافت تصاویر، ارتقای نرخ فریم بازی‌ها، نورپردازی بهتر، زمان بارگذاری کوتاه‌تر، نقشه‌های بزرگتر، جزئیات محیطی بیشتر و… انتظار پیشرفت را داشت که البته پیشرفت بسیار خوب هم به شمار می‌رود.

ما همین الان هم بازی‌های فوق‌العاده‌ای مثل Red Dead Redemption 2 و Horizon: Zero Dawn را داریم که من حتی نمی‌توانم تصور این را داشته باشم که این بازی‌ها روی سخت‌افزار نسل جدید چقدر بهتر به‌نظر خواهند رسید.

مطمئناً انتظار برای اینکه ببینیم آیا این ادعا به حقیقت خواهد پیوست یا خیر، بسیار جالب توجه خواهد بود. به‌خصوص در شرایطی که مشخصات سخت‌افزاری کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس نیز مدتی است به‌صورت عمومی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته و حالا آن‌ها می‌دانند که باید محتوای تولیدی خود را در چه سطحی طراحی کنند.

ضمن اینکه باتوجه‌به کمبود اجتناب‌ناپذیر امکانات در استودیوهای توسعه‌دهنده بازی‌های مستقل (ایندی)، بهینه‌سازی بازی‌های تولید شده توسط این دسته از استودیوهای بازی‌سازی برای سخت‌افزار نسل جدید، می‌تواند نسبت به شرکت‌های بزرگتر به مراتب دشوارتر باشد. البته جا دارد یک بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که طراحان کنسول‌های سونی و مایکروسافت همواره ترفندها و تکنیک‌های خاص خود را برای توسعه‌دهندگان مستقل بازی‌های پلتفرم خود ارائه می‌کنند تا این اختلاف امکانات را برای آن‌ها به حداقل برسانند.

در ادامه بخوانید

گزارش‌ها جدیدی که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شده، به احتمال برگزاری رویداد رونمایی کامل از هردو کنسول PS5 و Xbox Series X در ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹) اشاره دارند. بدین ترتیب انتظار داریم طی هفته‌های پیش‌رو، اطلاعات جامع‌تری از کنسول‌های موردانتظار نسل نهمی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. دراین‌میان، استودیوی Frogwares به‌تازگی اعلام کرده که در پی موفقیت بازی جدیدش یعنی The Sinking City، بازی بعدی آن‌ها نیز یک اثر داستان‌محور و در سبک ماجراجویی کارآگاهی خواهد بود.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این رابطه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع